Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fortsatta problem med midi vs cpu

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

situation: allt midi-ljud släpar efter när jag spelar via min Casio stage.

först och främst; min dator:

Specifikation
(2GB ram)

till den använder jag via usb en Lexicon Lambda.
via den med midi-kabel ansluter jag mitt Casio CDP-100.

i Reason (3 och framåt använder jag, problemet kvarstår i samtliga versioner) är jag konfigurerad såhär:

1: jag försökte med ASIO-drivrutin, men det falerade totalt. till slut fungerade inget ljud alls på pcn.
2: "DX Primär Ljuddrivrutin" är det enda som ger bra resultat - det vill säga den enda drivisen där jag kan dra ner "buffer size" så att mitt Casio inte släpar efter ljudet "så mycket" (det släpar alltid efter, så att säga)
3: "DX Högtalare (Lambda In/Out)" är som ovanstående, men släpar ännu mer.

jag anser att datorn borde vara mer än tillräcklig för att lira MIDI synkat, och jag förstår inte vad jag gör fel.
det ska sägas att jag kör Vista, vilket kanske är en bov i dramat.

puss.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-09 16:20

Du ska DEFINITIVT köra med ASIO, _inte_ med DX. Exakt hur ASIO-drivarna funkar med ett lambda vet jag inte, men har du uppdaterat drivrutiner till senaste från lexicon? Har du ställt in en vettig latency på ljudkortet? Några inställningar på ljudkortet som måste ändras kanske (sättas i ASIO-läge eller nåt)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-09 16:31

Jag kör också Vista (Business) samt ett liknande interface - Lexicon Alpha. ASIO funkar bra, men det funkar ännu bättre med Asio4All-drivaren / programvaran. Jag alternerar med PCns interna ljudkort ibland, det varierar, men att det funkar bra med Reason är helt klart iaf. Dock så kan ljudet strula om du har Reason i bakgrunden och drar igång någon annan ljudapplikation samtidigt, t ex iTunes eller så. Jag brukar köra ett program i taget så tillvida.

nu förstår jag inte, måste jag ha lambdas egna drivisar OCH asio installerat?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-16 12:44

Just Do It!

1
Bevaka tråden