Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort/återställa FileVault-lösen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-09 11:34

För kanske ett år sen satt jag och experimenterade med FileVault i Tiger. Jag satte ett lösenord och aktiverade det för att testa. Tröttnade på segheten i det och avaktiverade det.

Nu sitter jag med ett lösen på filevault jag inte kan minnas. Har verkligen testat alla möjliga och omöjliga lösenord. Men jag var nog lite för smart för mig själv när jag satte det lösenordet.

Finns det nån möjlighet att ta bort det? Iom att det inte är aktiverat påverkar det inte mig rent praktiskt, men det är irriterande att veta att det sitter ett lösen på det som jag inte minns.

Menar du huvudlösenordet eller är det något annat lösenord som du inte kan nollställa. Ifall det är huvudlösenordet så behöver du ta bort två filer, FileVaultMaster.cer och FileVaultMaster.keychain som ligger i /Library/Keychains

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-09 15:39
Ursprungligen av adamsen87:

Menar du huvudlösenordet eller är det något annat lösenord som du inte kan nollställa. Ifall det är huvudlösenordet så behöver du ta bort två filer, FileVaultMaster.cer och FileVaultMaster.keychain som ligger i /Library/Keychains

Ja, om det är det lösenord man använder för att komma åt hemkatalogen om filevault är aktivt.

Mitt admin/root-lösen har koll på.

Är det så enkelt att ta bort de två filerna? Vågar jag det utan att riskera nåt?

  • Medlem
  • 2008-07-09 15:26

Var det verkligen du som valde lösen...?

Hela poängen med Filevault är väl att det ej ska gå att avkryptera filerna utan lösen.

Och hur lyckades du förresten avaktivera det utan lösen...?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-09 15:41
Ursprungligen av aniah:

Var det verkligen du som valde lösen...?

Hela poängen med Filevault är väl att det ej ska gå att avkryptera filerna utan lösen.

Och hur lyckades du förresten avaktivera det utan lösen...?

Ja, det var det!

Precis som Johan S säger avaktivierade jag det innan jag glömde mitt lösen.

Som jag förstår det hela så avaktiverade han FileVault med lösenordet innan han glömde bort det..

Har man FileVault aktivt och tappar sitt lösenord så blir det nog mindre roligt..

Vanligtvis så används kontolösenordet men huvudlösenordet kan också användas ifall man glömmer bort sitt vanliga lösenord.

Ifall det är denna som stör "Ett huvudlösenord finns på den här datorn" så är det de som jag har skrivit som ska göras annars får du gärna förklara mer vart exakt det står om detta lösenord. Eller är det lösenordet till ett användarkonto?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-09 15:56
Ursprungligen av adamsen87:

Vanligtvis så används kontolösenordet men huvudlösenordet kan också användas ifall man glömmer bort sitt vanliga lösenord.

Ifall det är denna som stör "Ett huvudlösenord finns på den här datorn" så är det de som jag har skrivit som ska göras annars får du gärna förklara mer vart exakt det står om detta lösenord. Eller är det lösenordet till ett användarkonto?

Det står precis som du säger att ett huvudlösenord finns för den här datorn.

Jo, hade jag aktiverat det idag hade jag använt mitt adminlösen, men jag trodde väl att jag var smart då.

Ska prova med din lösning och se om det funkar.

Tack!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-09 16:01

Jag får tacka så hemsk mycket för snabbt svar. Det funkar utan problem!

Så bra

1
Bevaka tråden