Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopardinstallation från hårddisk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Är det möjligt att skapa en (bootbar) installationspartition innehållandes Leopard varifrån man rullar in Leopard över den gamla Tiger partitionen?

Ursprungligen av ejoakim:

Är det möjligt att skapa en (bootbar) installationspartition innehållandes Leopard varifrån man rullar in Leopard över den gamla Tiger partitionen?

Förstår inte riktigt vad du menar med "rulla in" och "över Tiger".

Så återkom gärna med lite mer detaljer om vad du vill åstadkomma, så blir det lättare att svara, men svaret på din fråga är förmodligen ja.

Och det känns som en omväg att först installera Leopard på en annan partition, och sedan använda den för att på något sätt uppgradera Tiger-partitionen. Varför inte köra installationen/uppgraderingen direkt från DVDn?

Låter ändå lite som en omväg. Så här gjorde jag min Leopard-installation:

1. Klona den gamla Tiger-partitionen.
Med programmet CarbonCopyCloner kopierade jag Tiger-partitionen till en annan partition. Då har man alltid en exakt kopia som dessutom är bootbar, om man skulle vilja gå tillbaka till Tiger.

2. Gör en ren Leopard-installation som ersätter den gamla Tiger-partitionen.
Välj alternativet "Radera och installera"

3. Flytta program och inställningar.
I slutet av Leopard-installationen väljer man att kopiera över alla program och inställningar från "klonen".

Slutresultat: Man har en "ren" Leopard-installation, men har ändå kvar alla program och inställningar. Man har dessutom fördelen av att ha kvar en Tiger-partition, om man skulle vilja boota och köra den någon gång.

Om man vill så kan man ju hoppa över punkt 3, och själv installera om alla program, och göra om alla inställningar - men det är onödigt merjobb, tycker jag.

Man kanske borde lägga till punkt 1B för säkerhets skull: Testa att boota från Tiger-klonen, så att man verkligen vet att den blev bootbar.

Ursäkta mitt lite kortfattade inlägg, går lite snabbt ibland.

Tanken var att skapa en ny partition som det går att boota ifrån där jag lägger installationsprogrammet för Leopard. Därefter kör man installationsprogrammet från denna nya partition.

I samband med installationen raderar/formaterar man Tiger-partitionen och installerar Leopard på denna. (för att få en ren installation).

Sedan tar man eventuellt bort installationspartitionen.

Ja det går du skapar din partition, sedan välj din partition i Skivverktyg och välj "Återskapa", sedan dra 10.5 skivan eller skivavbilden till skiva till "Källa" och din partition till "Mål".

Men som sagt det absolut enklaste är ju att köra det från en skiva ifall du har det

Jepp, det blev skivinstallation. Intressant vad man hittar på för utmaningar när man har tråkigt.

Nästa utmaning är att stoppa i 320gb HD i macbook:en, då är skivan det enda alternativet.

1
Bevaka tråden