Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple missnöjda med operatörerna inför iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacRumors skriver i en artikel att Apples (kommande) kunder verkar generellt missnöjda med abonnemangen som operatörerna har valt ut att sälja med iPhone 3G.

Dom pekar speciellt på Sverige och Kanada som två länder där kunder har klagat extra mycket.

Macworld: TeliaSonera revisits iPhone 3G plans in Sweden

"Sweden's Telia Sonera rate plans were which started at 299 kr/month (~$50) for 100MB of data and a 199 kr/month (~$34) unlimited data addon was met with numerous complaints from their customers. In response Telia Sonera is now offering the 199 kr/month ($34/month) unlimited add on plan to any of their existing voice plans."

I Kanada verkar Apple så missnöjda med Rogers att dom har valt att skicka mindre iPhone 3G än vad som var planerat från början, och då talar vi om så några som 10-20 enheter per butik. Olika protestlistor har samlats in för att visa missnöjet och över 41.000 underskrifter har kommit in än så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 23:38

Den protestlistan skriver jag gärna under på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-06 23:42

Och då får vi egentligen svar på att apple har ingenting med operatörens prissättning att göra. Om dem väljer att skickar mindre telefoner till dem. Vilket som verkar vara en liten protest från apple sida.

Fast det kan ju helt enkelt också bara bero på att dem då insätt att dem inte kommer sälja så många där kanske.

På tal om det, planerat att skaffa 99kr mån hos telia (utan fastpris) med iPhone 3G när mitt nuvarande abonnemang hos Telenor går ut. Min fråga är då, kan man ställa in iPhonen att inte ansluta till internet via 3G anslutning tex? Lär annars bli svinhög räkning. Skulle helst vilja ställa in den att enbart ansluta till internet via WLAN.

vad ska du med den till utan nät? du kan ju inte använda gps'en eller något annat vettigt....

Finns de i olika storlekar?

varför inte bara teckna valfritt abonnemang och sedan lägg på Telias fri surf för 199 i månan. Enkelt. Så jävla oöverstigligt dyrt kan det inte vara.

Ursprungligen av Goflorp:

varför inte bara teckna valfritt abonnemang och sedan lägg på Telias fri surf för 199 i månan. Enkelt. Så jävla oöverstigligt dyrt kan det inte vara.

Jo, Om jag ska ha samma abonnemang hos Telia som jag har hos Tele2 nu får jag punga upp runt 8-900 spänn per månad. Det jag idag betalar 5-600 för... Så visst fan är det skillnad!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-08 11:50

Telias priser och abonnemang ligger i mitten. Månadskostnaden i de nedre regionerna.

Ars Technica

Danmark har kortaste bidningstiderna men månadskostnaden är tre gånger högre än i Sverige. Tyskland - där är iPhone billigast - sammantaget.

Tjugo länder finns med i sammanställningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 07:13

Den här tråden handlar väl ändå inte om vilket abonnemang man skall välja... så ta det i rätt tråd.

Vad gäller missnöjet så verkar det vara skrivet av ytterligare en sensationsjournalist. Finns inget som tyder på att Telia aldrig planerade att släppa iPhone med andra abonnemang.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-07 07:57

Riktigt bra att Apple får höra den dåliga responsen så att nästa gång något liknande lanseras inte går åt helvete det med.

Ursprungligen av Trineo:

Den här tråden handlar väl ändå inte om vilket abonnemang man skall välja... så ta det i rätt tråd.

Vad gäller missnöjet så verkar det vara skrivet av ytterligare en sensationsjournalist. Finns inget som tyder på att Telia aldrig planerade att släppa iPhone med andra abonnemang.

Men du kan ju inte påstå att det är skött speciellt snyggt av Telia, Apple hade nog förväntat sig något i stil med AT&T's abonnemang, men så blev det ju inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 08:58

Patrik D: Tycker faktiskt inte att Telia´s abonnemang är så långt ifrån AT&T´s.
iPhone 3G, Exclusively from AT&T and Apple - | Wireless from AT&T, formerly Cingular

Förutom fler samtalsminuter, fri data och Visual Voicemail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 09:28

Visual Voicemail ryktas det om att det skall komma.
Minuter behövs i USA då de räknas även på inkommande samtal.
Fri data, visst, de har fri data vilket Telia och borde ha haft... däremot har telia fritt WiFi via Homerun som slår ganska högt det med... speciellt då homerun finns i hela norden (skandinavien?).

AppleInsider:

"While readers should take caution in accepting the rumor at face value, at least one other carrier has been forced to loosen its Internet access restrictions after facing similar criticism: TeliaSonera has been pushed into extending its Swedish iPhone plans with an unlimited data option after previously giving even its highest-end iPhone plan just 1GB of data per month."

Vi får hoppas att Apple inte gör samma sak för Telia.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-07 10:06

jag tycker att telias: telia mobil 99 plus fastpris data 199 är billigt men det kanske bara e jag.. sen köpa för telefonen för 4200 helt ok prissättning tycker jag.. inget för studenter kanske.. men men..

1+1=3

Vilka operatörer förutom Rogers i Canada skulle Apple vara missnöjda med?
Jag läser men finner bara Rogers, så rubriken är missvisande. Sen förstår jag inte heller hur kunderna kan vara missnöjda då iPhone ännu inte börjat säljas (kund är man ju först när man köpt), eller syftar man på den utbredda "grinigheten" i Sverige att iPhone inte säljs för 1:- och 99:-/mån ink. obegränsad datatraffik? Och det är ju antagligen helt felaktigt att "In response Telia Sonera is now offering the 199 kr/month unlimited add on plan to any of their existing voice plans." Detta erbjöds befintliga Teliakunder och var så från start och inte något som tillkommit i efterhand.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-07 12:28

Apple skulle alltså bryta ingångna leveransavtal, lägga sig i en enskild operatörs prissättning och straffa samma leverantör med att inte leverera mer än ett begränsat antal telefoner?

I USA där stämningar ibland duggar lika tätt som ett höstregn?

Tillåt mig tvivla även om den ena parten sitter på den kanadensiska sidan.

Ursprungligen av Northwiz:

Apple skulle alltså bryta ingångna leveransavtal, lägga sig i en enskild operatörs prissättning och straffa samma leverantör med att inte leverera mer än ett begränsat antal telefoner?

I USA där stämningar ibland duggar lika tätt som ett höstregn?

Tillåt mig tvivla även om den ena parten sitter på den kanadensiska sidan.

Tror nog Steven skulle kunna se till att Rogers inte fick en endaste telefon om han råkade vaknade upp på fel sida samtidigt som Bertrand Serlets brorsa ringer från Quebec och berättar hur bra Rogers skötte Nokias senaste lansering.

Att det faktiskt finns ingångna avtal har väl inte hindrat honom tidigare?

Ursprungligen av thevil:

Att det faktiskt finns ingångna avtal har väl inte hindrat honom tidigare?


På pricken. That's Jobs. Juridiska avdelningen på Apple har viss länge haft problem med utbränd personal.

Tror mer på att Apple blivit tvungna att kvotera telefonera...

Vilket skitsnack. Telias "Fri Data" fanns LÅÅÅÅÅÅNGT före Iphone-affären

Den där MacWorld-artikeln är ju helt felinformerad. Det var ju inte på grund av påtryckningar som de tillät att man valde andra abonnemang. Det var ju tydligt redan då de annonserade abonnemangsstrukturen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-09 12:22
Ursprungligen av DrRotmos:

Den där MacWorld-artikeln är ju helt felinformerad. Det var ju inte på grund av påtryckningar som de tillät att man valde andra abonnemang. Det var ju tydligt redan då de annonserade abonnemangsstrukturen.

TeliaSonera sa tidigt att iPhone skulle kunna kombineras även med andra abonnemang så det lär knappast vara ett resultat av Apples eventuella påtryckningar.

Detta är nog bara nys - ännu en Robin Hood-tes...Apple skäller på dom dumma utsugarna som bromsar Apple som bara vill ge mäniskorna Kommunikation och Frihet.

Det kan vara ett rykte från Apple's egen desinformationscentral. Sådant här stärker varumärket. Man får inte glömma att många konsumenter tror att Apple är ett annorlunda företag - att dom inte alls drivs av stenhårda styrelser, kapitalistiska villkor och en cynisk aktiemarknad. Många tror att Apple har en humanistisk agenda och om det finns "bad guys" så måste Apple snabbt ta platsen som "Good guys". Multinationella storföretag har hela kontorsavdelningar för sådana här saker - det kan motsvara reklamkostnader för en miljard dollar...ett positivt rykte.

Zimmerman:
Word!

Den stora skillnaden är väl att det känns som att Apple ändå fortfarande är företaget som gör saker som håller mer än 6 månader. Annars är det samma skrot och korn som allt annat kräkmedel.

Den skillnaden krymper för varje år - däremot har deras grejer bättre andrahandsvärde...i en branch där andrahandsvärde knappt finns.

Den stora skillnaden med Apple - för mig - är att dom gör världens snyggaste prylar med världens snyggaste interface. Detta är mycket viktigt för mig när jag sitter med burkarna hela dagarna - det är min arbetsmiljö helt enkelt.
Dessutom har Apple världens minst dåliga OS enligt mig. Jag har kört Mac och PC paralellt i 20 år och kan nu lugnt dra denna slutsats.

Någon annan skillnad finns nog inte...men dessa skillnader är för mig gigantiska. Det är det det handlar om - verktyget Dator.
Hårdvaran som sådan? Nja, det är samma kineser i samma fabriker som sätter ihop samma kinesisktillverkade komponenter - som alla andra datorer i hela världen.

Ursprungligen av RockyMontana:

Zimmerman:
Word!

Den stora skillnaden är väl att det känns som att Apple ändå fortfarande är företaget som gör saker som håller mer än 6 månader. Annars är det samma skrot och korn som allt annat kräkmedel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-09 14:34

Jag är helt övertygad om att det inte är de höga priserna som Apple är missnöjda med - det är den negativa publiciteten som det hela har fått i media.

Som exempel kan nämnas att priserna knappast är mycket bättre i Italien, dock har en reaktion från Apple uteblivit helt.

Jepp. Så är det nog. Så här tror jag det har gått till:
Apple ser att deras varumärke dräller runt i en debatt om utsugning och höga priser och demonstrationer. Dom agerar därefter som alla sunda moderna företag som lever på sitt varumärke; som släpper lite desinformation till media. Inom loppet av 24 timmar kan alla intresserade i världen läsa att Apple tillrättavisar och straffar dom onda utsugarna. Varumärket är nu räddat i denna dispyt - t.o.m. stärkt.

Jag har själv deltagit i liknande operationer vid tre liknande tillfällen...för ett annat varumärke. Det är ett kul och spännande spel. Idag använder man forum och bloggar i större utsträckning. Man har t.o.m. egna förtäckta bloggar och kontraspionage. Effektivast är dock aningslösa/korkade redaktioner.

Nu är Sverige litet, men det skulle inte förvåna mig om en byro kopplad till Apple har en medlem här - som man har i alla större forum som har kopplingar till sitt varumärke.

Allt detta är alltså normalt i dagens big bizniz. Det enda som förvånar mig är att media - som inte har ekonomiska intressen i Apple - så lättvindligt deltar i spridningen.

Ursprungligen av boris91:

Jag är helt övertygad om att det inte är de höga priserna som Apple är missnöjda med - det är den negativa publiciteten som det hela har fått i media.

Som exempel kan nämnas att priserna knappast är mycket bättre i Italien, dock har en reaktion från Apple uteblivit helt.

Bevaka tråden