Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samma cpu-socket i alla PM G4?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-07-07 23:55

Hej!

På Sonnets hemsida står det att deras Cpu-uppgradering till PowerMac G4 passar följande modeller:

Compatible Macintosh Models:

Power Mac G4 (AGP Graphics)
Power Mac G4 (Gigabit Ethernet)
Power Mac G4 (Digital Audio)
Power Mac G4 (QuickSilver 2001)
Macintosh Server G4†
Power Mac G4 Cube**

Då antar jag att alla dessa ovanstående har samma cpu-socket och därmed borde en dual-cpu på 2x500mhz från t.ex en Power Mac G4 (Gigabit Ethernet) passa i min PowerMac G4 Sawtooth med en singel G4-cpu på 350Mhz?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-08 20:37

Hallå, där...

Hämta ner denna lilla applikation för att se om din Sågtand är kompatibel.
http://www.newertech.com/downloads/UniNorthASICChecker.sit
Det är nämligen inte alla G4:or av din modell som fungerar med dual-processorer.
Min gjorde det inte

  • Oregistrerad
  • 2008-07-08 21:24
Ursprungligen av Isak75:

Hallå, där...

Hämta ner denna lilla applikation för att se om din Sågtand är kompatibel.
http://www.newertech.com/downloads/UniNorthASICChecker.sit
Det är nämligen inte alla G4:or av din modell som fungerar med dual-processorer.
Min gjorde det inte

Men om den inte går med dual-cpu, klarar den en singelcpu från en nyare modell då? Typ en 867Mhz eller 733mhz G4?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-08 21:40

Borde funka...
Jag körde en single sonnet-processor på 1,2 Ghz och det funkade fin-fint. Ett stort problem var dock värmeutvecklingen.

Den första G4 med PCI-grafit (Yikes) hade en annan sockel, nämligen ZIF precis som G3or hade.

Men jag tror inte att du kan ta en CPU från vilken modell som helst och sätta i vilken annan modell som helst. Krävs väl att logikkortet har tillräckligt snabb buss och allt.

  • Oregistrerad
  • 2008-07-08 23:00
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Den första G4 med PCI-grafit (Yikes) hade en annan sockel, nämligen ZIF precis som G3or hade.

Men jag tror inte att du kan ta en CPU från vilken modell som helst och sätta i vilken annan modell som helst. Krävs väl att logikkortet har tillräckligt snabb buss och allt.

Jag har en AGP-Mac.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-09 00:19

Enligt uppgift var "Yikes" något av en nödlösning då den slutgiltiga G4:an aka Sawtooth blev försenad. "Yikes var i princip en trimmad blådåre...

Den första G4:an med 133Mhz buss var Digital audio-modellen. Enligt denna sida: Digital Audio G4/533 in Sawtooth så är det först 7450-processorn (den som satt i Quicksilver) som är för mastig för en stackars sågtand...

Så... Jag tror fortfarande att det kan gå bra. Med vissa begränsningar vill säga.

  • Oregistrerad
  • 2008-07-09 12:14
Ursprungligen av Isak75:

Enligt uppgift var "Yikes" något av en nödlösning då den slutgiltiga G4:an aka Sawtooth blev försenad. "Yikes var i princip en trimmad blådåre...

Den första G4:an med 133Mhz buss var Digital audio-modellen. Enligt denna sida: Digital Audio G4/533 in Sawtooth så är det först 7450-processorn (den som satt i Quicksilver) som är för mastig för en stackars sågtand...

Så... Jag tror fortfarande att det kan gå bra. Med vissa begränsningar vill säga.

Ok. Låter bra. Var kan jag nu få tag i en dubbel cpu på 2x500 från Gigabit Ethernet, eller ska man kanske satsa på en 733:a från DA-modellen?

Jag säger bara vad jag läst: För att få i en CPU från en QuickSilver behöver man iaf ta bort ATA-kontakten som kopplad till DVD:n, annars passar den inte. Sen behöver du dessutom koppla på +12V på en av skruvhålen (minns inte vilket) på CPU:n. Tänk på att Sawtooth har 100MHz systembuss istället för 133MHz, så ifall du inte modifierar CPU-kortet lite med en lödkolv kommer t.ex en 733@133MHz CPU ligga på 550@100MHz i en Sawtooth. Vill dessutom minnas att Sawtooth inte kan använda sig av en dubbel-CPU från andra G4-datorer.

Kort och gott: Det BÄSTA du kan göra är att köpa en nyare dator, det näst bästa är att få tag på Sonnet-,Powerlogix- eller något annat uppgraderingskort som är gjorda för att fungera i den datorn. Jag tycker du ska göra dig av med datorn och köpa dig en rappare burk (köp inte Quicksilver med 733MHz bara, seg CPU pga lite cache).

  • Oregistrerad
  • 2008-07-09 16:41
Ursprungligen av apple4ever:

Jag säger bara vad jag läst: För att få i en CPU från en QuickSilver behöver man iaf ta bort ATA-kontakten som kopplad till DVD:n, annars passar den inte. Sen behöver du dessutom koppla på +12V på en av skruvhålen (minns inte vilket) på CPU:n. Tänk på att Sawtooth har 100MHz systembuss istället för 133MHz, så ifall du inte modifierar CPU-kortet lite med en lödkolv kommer t.ex en 733@133MHz CPU ligga på 550@100MHz i en Sawtooth. Vill dessutom minnas att Sawtooth inte kan använda sig av en dubbel-CPU från andra G4-datorer.

Kort och gott: Det BÄSTA du kan göra är att köpa en nyare dator, det näst bästa är att få tag på Sonnet-,Powerlogix- eller något annat uppgraderingskort som är gjorda för att fungera i den datorn. Jag tycker du ska göra dig av med datorn och köpa dig en rappare burk (köp inte Quicksilver med 733MHz bara, seg CPU pga lite cache).

Tänkte mest ha den till att tanka saker från nätet, vara filserver samt stå och traggla data från SETI.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Tänkte mest ha den till att tanka saker från nätet, vara filserver samt stå och traggla data från SETI.

Då kan det hända att dator räcker som den redan är (förrutom SETI som du antagligen bör använda en snabb, billig PC till). Testa att leka lite med Linux på den, det finns säkerligen någon lättviktsvariant som täcker dina behov. Vill nämligen minnas att Linux-drivrutinerna har bättre prestanda vad gäller nätverkshastighet än de som Apple har, samt att lättviktare lämner mer RAM åt själva programmen pga lägre krav av systemet i sig.

  • Oregistrerad
  • 2008-07-10 12:57
Ursprungligen av apple4ever:

Då kan det hända att dator räcker som den redan är (förrutom SETI som du antagligen bör använda en snabb, billig PC till). Testa att leka lite med Linux på den, det finns säkerligen någon lättviktsvariant som täcker dina behov. Vill nämligen minnas att Linux-drivrutinerna har bättre prestanda vad gäller nätverkshastighet än de som Apple har, samt att lättviktare lämner mer RAM åt själva programmen pga lägre krav av systemet i sig.

Jo men nu kan inte jag linux. Jag kan bara installera det. Sen kan jag inte mer. :">

jag kör OS X ner till G3/300 B&W och de duger både som filservrar och för SETI , snabba är de inte men de tuggar på, strunta i att uppgradera..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-06 10:50

Nu har jag själv provat!

Satte in en processor på 733Mhz från en qicksilver i min sågtand med ursprungliga 350Mhz. Jag fick processorn riktigt billigt på tradera, så det var inget att snacka om.
Det är sant att man måste fimpa en ATA-kontakt för att få processorn att passa, men det spelar egentligen ingen roll, eftersom man måste plocka ur hela tråget för de optiska enheterna för att få in den större kylaren i burken...

Man når inte upp till 733Mhz med en 100Mhz-buss, men jag får ut 600Mhz vilket jag tycker är helt OK. Har för mig att man kan tweaka bussarna på något sätt, men det tänker jag inte ge mig in på...
En annan sanning är att det är klent med cache i denna processor, men det spelar inte mig någon större roll med tanke på vad jag använder "gamlingen" till.
I mitt fall gäller det att nå upp systemkraven för de programvaror jag använder.

Gott så /Tobias

1
Bevaka tråden