Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjligt med hemsida?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-22 11:22

Hej!

Nu har jag alltså använt Filemaker Pro 8.5 sen oktober 2007, enbart på jobbet. Jag har precis skaffat Filemaker hemma också.

Jag har nu surfat runt och letat information om webbhantering och dylikt, men allt står så diffust tycker jag. Därför kommer här en rak fråga.

Kan man skapa en vanlig hemsida med hjälp av Filemaker? Kanske man behöver köpa nåt tilläggsprogam? Jag har bara hittat information om att "dela med" sig en databas, där man kan va upp till fem användare eller något sånt, men jag tänkte mera på en helt vanlig hemsida där vem som helst kan gå in och titta... Man kan ju göra ALLT annat med Filemaker så...

Mvh

Tina

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 11:32

Taz dyker nog upp och skriver ett och annat

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-22 11:46

Hoppas det!

Det kanske är viktigt för dig att köra vidare med Filemaker, men om det inte är det så titta då hellre på RapidWeaver - mer om deras program här: www.realmacsoftware.com - Tycker att Filemaker är lite overkill så att säga om sidorna ska vara lite enklare...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-23 07:20

Jag var precis in och tittade på RapidWeaver, och jag kanske inte ens vågar säga det med tanke på VAR jag egentligen skriver, men jag har dessvärre inte Mac... =( Stod ju "Built exclusively for Mac"

Och ja är svaret på frågan, jag VILL avancera inom Filemaker.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-23 07:46

Försöker svara tills Taz kommer

Du ska kunna knyta en Filemaker databas till att använda en SQL databas och sedan kan du ex via PHP koppla datan till en webbsida.

  • Oregistrerad
  • 2008-05-27 15:13
Ursprungligen av Csoft:

Försöker svara tills Taz kommer

Du ska kunna knyta en Filemaker databas till att använda en SQL databas och sedan kan du ex via PHP koppla datan till en webbsida.

Varför ska php prata med filemaker, som i sin tur ska prata med en SQL databas (typ MySQL) när php pratar med databasen direkt, och filemaker är ju en databas det också

Filemaker kan INTE skapa en hemsida, däremot klarar den att fylla en hemsida med innehåll, du kan alltså skapa content baserat på vad som ligger i filemaker. Men layout, funktioner etc. kommer inte filemaker hjälpa dig med.

Eftersom Taz inte tillhör de morgonpiggas skara så svarar jag istället

Det korta svaret är "Ja, FileMaker kan användas för hemsidor"

Det lite längre svaret är "Ja, men om det är lämpligt beror på vilket slags hemsida du vill ha"

FileMaker är, som alla databaser, till för att hantera stora mängder information, vilket gör att det kan vara lämpligt om du vill ha en hemsida som skall hantera stora mängder information, ha sökfunktioner, ta bort och ändra poster etc, dvs precis som vilken databas som helst, men använd via en webbläsare.

Vill du däremot ha en hemsida som skall visa små mängder av blandad information, dvs typ en personlig hemsida så är FileMaker inte rätt val

Om du nu skall använda FileMaker så finns det tre sätt att omvandla din vanliga FileMkaerdatabas till en webbsida:

Den första metoden heter "Instant Web Publishing" (IWP) och är en helt automatisk process, där FileMaker själv konverterar alla dina layouter till webbsidor. Enklare än så blir aldrig en databasdriven hemsida. IWP fungerar med en vanlig FileMaker-licens, men du är då begränsad till fem samtidiga användare. Vill du ha fler måste du ha FileMaker Server Advanced

Den andra metoden heter PHP, och gör att du kan bygga en sida med praktiskt taget vilket utseende och vilken funktionalitet som helst, men du måste då kunna programmera i PHP och du får i princip göra all kodningen själv (även om det finns ett slags hjälpprogram som kan skriva grundläggande delar av koden åt dig). För att PHP-metoden skall fungera krävs FileMaker Server Advanced

Den sista metoden heter XML/XSLT, och är precis som PHP väldigt kraftfull, men också väldigt svårt. Kräver också FileMaker Server Advanced.

Om du FileMaker Server Advanced så måste du antingen ha en egen webbserver, eller så måste sidan ligga hos ett webbhotell som har FileMaker Server Advanced.

Summa summarum, FileMaker kan användas för databasdrivna webbsidor, men i ditt fall tror jag det är som att skjuta mygg med kanon.

Troligen bör du ha ett enkelt program av typen iWeb, RapidWeaver etc., men för Windows. Tyvärr känner jag inte till något sådant, men andra kanske har tips?

Senast redigerat 2008-05-23 15:03
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-23 11:56

Tack för alla svar... som tydligen hjälpte mig med att INTE göra hemsida i Filemaker. För någon större programmerare är jag ju egentligen inte.

Jag hade velat ha en hemsida som ska kunna lagra en större mängd information, med sökfunktion först och främst. Jag ska hyra ut en massa saker, och där vill jag ju ha olika sökfunktioner och prisuppgifter o dyl. Jag ska precis till att börja lägga upp en databas om det och tänkte därför fråga INNAN jag börjar om man kunde slå två flugor i en smäll, och helt enkelt få den som en hemsida också. Jag vill ju att eventuella kunder ska kunna se om det finns i lagret just för tillfället osv... Instant Web Publishing lät ju vara precis som gjort för mig, till den där raden "begränsad till fem samtidiga användare".

Tack, jag ska fundera över saken lite...

Tina

Serverversionen istället?

Om inte annat så kan du ju lägga ut din databas på filemaker server som kan hantera betydligt fler samtidiga internetanvändare, eller lägga ut den hos någon ISP (webhotell) som kan lägga ut den. Jag vet inte reiktigt hur det fungerar, men jag tror att du har full åtkomlighet till filen själv, medans användarna bara ser internetdelen av den...

Lycka till!

Mvh Jenny

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 13:19
Ursprungligen av TinaS:

Tack för alla svar... som tydligen hjälpte mig med att INTE göra hemsida i Filemaker. För någon större programmerare är jag ju egentligen inte.

Jag hade velat ha en hemsida som ska kunna lagra en större mängd information, med sökfunktion först och främst. Jag ska hyra ut en massa saker, och där vill jag ju ha olika sökfunktioner och prisuppgifter o dyl. Jag ska precis till att börja lägga upp en databas om det och tänkte därför fråga INNAN jag börjar om man kunde slå två flugor i en smäll, och helt enkelt få den som en hemsida också. Jag vill ju att eventuella kunder ska kunna se om det finns i lagret just för tillfället osv... Instant Web Publishing lät ju vara precis som gjort för mig, till den där raden "begränsad till fem samtidiga användare".

Tack, jag ska fundera över saken lite...

Tina

Gör databasen i filemaker och sidan i Frontpage eller vad man använder till PC allt på egen server databasen kan visaas i en iframe.

/Tangen

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-05-23 13:32
Ursprungligen av Tangen:

Gör databasen i filemaker och sidan i Frontpage eller vad man använder till PC allt på egen server databasen kan visaas i en iframe.

/Tangen

Det är 2008, så mitt tips är att inte använda varken Frontpage eller iFrames. Filemaker som databas har jag dock inte så bra koll på om det är bra eller dåligt. Men om det är enklaste lösningen som föreslås här för att göra en hemsida i Filemaker, så hade jag skippat det också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 13:41
Ursprungligen av Ree_Tab:

Det är 2008, så mitt tips är att inte använda varken Frontpage eller iFrames. Filemaker som databas har jag dock inte så bra koll på om det är bra eller dåligt.

Humor, givetvis finns det bättre sätt.

Jag borde ha förtydligat att jag vet att man kan ha filemaker server som man tex. har hela sitt kundregister i, men fortfarande använda ett annat websideprogram. iFrames eller modernare grejer har jag ingen koll på. Vi jobbar bara i Dramwaver, och det gör inte jag utan dom andra som jobbar här

Sry for the confusion

Ni har rätt allihopa, jag tänkte bara lägga till ett par saker som ni kanske inte har tänkt på.

Om vi börjar med Richards inlägg så listar han mycket riktigt de olika metoderna att skapa webbsiter med FileMaker Pro som är:

* IWP
* PHP
* XML/XSLT

Richard påpekar också att för dessa tre behöver du en FileMaker Server Advanced, antingen en egen ansluten till internet, eller ett hostingföretags (ODI Technologies: Filemaker and Web Hosting och FileMakerhosting.se - Startsida ).

En del har även föreslagit olika omvägar, från FileMaker -> MySQL, sedan via PHP -> webb, vilket har den fördelen att det skippar behovet av en FileMaker Server Advanced.

I varenda diskussion när någon frågar "Hur gör man webbsidor" så poppar det upp någon som säger "RapidWeaver", så tack Olle, så har vi klarat av den punkten.

Nu hoppas jag att jag korrekt har sammanfattat vad ni har sagt hittills?

Här är mina tillägg:
* Richard mfl glömde en metod som skall stå precis före PHP som jag jobbat massor med, den heter Lasso. Lasso gör samma sak som PHP, men i mina ögon så är Lasso framförallt lättare att lära sig, att skriva och att utveckla lösningar i. (Se tex inlägg, 16, 17 och 18 i den berömda Lasso vs PHP-tråden där jag hade väldans roligt att lära PHP-nissar att veta hut.

Jag tar med dessa kodexempel för att visa att det är fullt möjligt att lära sig Lasso, man förstår nästan direkt vad som avses med koden även om man inte kan den sedan tidigare.

Men Lasso är inte rätt lösning för dig, sorry! Ledsen om du har läst så här långt, så jag tänkte avsluta med något som faktiskt är precis vad du behöver

Semi-dynamisk webbpublicering
Denna metod var inte med i Richards eller någon annans förslag ovan, men när du berättade mera om vad du vill åstadkomma (man skall kunna se vilka hyrmaskiner du har inne) tror jag faktiskt att det är exakt rätt för dig.

Det finns nämligen lite mera fiffigheter man kan göra med den här metoden när den väl är på plats och fungerar. Fördelarna med denna metod är att du inte behöver mycket mera än vad du redan har, FileMaker och en webbserver.

Man får helt enkelt FileMaker att skjuta ut HTML-dokument vilket är mycket lättare än vad man tror. Man kan även få FileMaker att skapa filnamnen automatiskt, och även organisera en bra filstruktur för de filer man skjuter ut.

Man kan även med Plugins få FileMaker att överföra dessa filer till servern automatiskt, och med en annan plugin kan man få FileMaker att göra detta på bestämda tider, tex var 10 minut.

Vad du behöver
* En webbserver där du har tex FTP-access eller kan komma åt via fildelning och kan placera HTML-filer.

* En databas i Filemaker (din lagerlista som du har idag) som man kompletterar med en ganska enkel exportmetod av HTML-kod. Mitt exempel exporterar EN sida, men det går att exportera hela strukturer med länkar sinsemellan.

* Ett CSS som styr utseendet och en mallsida i HTML. För att göra den kan du använda iWeb, RapidWeaver, Dreamweaver, GoLive eller något av de massvis med program för att göra webbsidor som du kan hitta på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker eller vilket textredigeringsprogram som helst, tex Notepad i PC.

Hur exemplet fungerar
Säg att du har en databas som innehåller en veckoplan. Denna plan skall av outrundliga skäl exporteras till HTML och publiceras på webben, så att människor kan se den.

Din FileMaker-databas kanske ser ut så här:

På webben vill du sedan att det skall se ut så här:

Veckoplan för Intelligent Mammals AB

Det går också att få in detta i ett CMS, det kan se ut så här:

Filemaker tips from Intelligent Mammals - Veckoplan

Hur gör man det då? Lätt!
Börja med att skapa din webbsida i valfritt program för websidesskapande eller helt enkelt i din texteditor, som du vill att den skall se ut. Du bör förmodligen använda dig av tabeller men det du behöver lära dig om HTML är väldigt lite, men lägga in bilder och formatera text är några sådana saker. HTML är lättare än man tror.

Så här kan det se ut i Dreamweaver, du ser både HTML-koden och hur sidan blir samtidigt:

När sidan är klar så tar du helt enkelt och delar upp HTML-koden i den i tre bitar, de är före, mitten och efteråt.

Före är hela början fram till och inklusive <TABLE> där tabellen börjar.

Efter är där tabellen slutar ned till botten, dvs inklusive </TABLE> vidare till botten.

Mittenbiten är den del som skall upprepas i HTML-sidan en gång för varje post, varje post skall alltså vara en egen rad (eller flera rader) i HTML-koden.

Det gör man genom att låta FileMaker i ett manussteg dels sätta ihop HTML-koden tillsammans med de fält man vill ha med i exporten. En beräkning helt enkelt.

Den kan se ut så här:

Sedan är resten bara en fråga om att göra ett enkelt manus som söker fram posterna, loopar igenom dessa och sammanställer alla "mitten" i ett fält. Man avslutar loopen mad att lägga till före och efter och sedan exporterar man resultatet med visst namn och till viss plats.

Så här kan det se ut när man gör HTML-exporten

Så här kan de se ut när manuset har körts, HTML-filen har skapats:

Hela manuset "Manus_html_export.pdf" kan du ladda hem som en PDF-fil.

Självklart bjussar jag på databasen också! 14 Kb gjord i FileMaker 9 men skall fungera i FileMaker 7 och framåt.

Min HTML-mall, logo, den exporterade HTML-filen och CSS-dokumentet finns också här. 5kb Zip-arkiv.

Mera möjligheter
Man kan lägga till massa funktionalitet till detta:

* Man kan exportera massor med filer och skapa ett extra index-dokument som länkar till de övriga. Variabler används för detta i exportsteget, toklätt.

* Man kan inkludera dessa statiska filer inuti andra html-sidor, php-sidor (läs webbshop eller CMS) som finns på servern redan. (Går att göra på olika sätt).

* Man kan lägga till automatisk publicering på klockslag eller när vissa händelser sker i FIleMaker. Varje gång man skapar ett nytt hyreskontrakt för en maskin så skickas en html-fil för den maskinen upp på webben i vilken det står uthyrd, tillbaka om två dagar, klicka här för att boka. Kör du Mac har du tillgång till Appelscript och ScriptTimer som kan användas för att starta exporten på vissa tider. FileMaker kan kompletteras med Plugins för att köra script på bestämda tider som tex Dacons ScriptFire eller Activator, doScript eller Events. För att skapa och flytta omkring filer via FTP eller fildelning finns det andra plugin som tex Troi File Plugin, FileFire Advanced, Nettools och FTPeek.

Som vanligt blev detta löjligt långt, sorry!

Lycka till!

Senast redigerat 2008-06-04 15:00

Sannerligen utförligt inlägg, imponerande!

Statiska HTML-sidor från FileMaker fungerar bra, vi har själva använt det för våra web-sidor i snart 10 år (dags att byta!).

Jag vill också slå ett slag för ASP.NET. Det går precis lika bra, om inte bättre, att koppla FileMaker till ASP.NET-sidor.

Så till frågan: går det att göra hemsidor i FileMaker? Ja, med lite besvär. Fråga dig istället vilken funktion dina web-sidor ska ha. Kanske är det bättre att börja i andra ändan? Hur ska ditt system fungera för dig? Och sedan bygga på med internet-funktionaliteten.

När jag löste ett annat problem angående Geocode snubblade jag över ytterligare en lösning på frågan i den här tråden: Kan man använda Filemaker för att skapa webbsidor? Alltså kan man skriva och redigera HTML-kod i FileMaker och få en webbsida av det hela?

Självklart!

En inte så väl känd liten funktion som den nya webbvisaren i FileMaker 9 har är just det att den kan visa HTML-kod som finns i ett fält i FileMaker, i webbvisaren.

Genom att ha två flikar, ett stort fält att skriva HTML-kod på den ena fliken och en webbsidare på den andra fliken är det fullt möjligt att skapa en väldans liten redigeringsstudio för att skriva HTML-kod och på så sätt skapa webbsidor.

FileMaker kan ju inte bara detta, FileMaker kan manipulera text ganska så bra, så har man tid och energi så kan man ju spara ner sidan till sin hårddisk, lägga in bilder med korrekta sökvägar och en massa annat fiffigt.

Så här ser ett exempel gjort på några minuter bara.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 07:53

Hej igen!

Jag tackar för ALLA svar som jag fick! En del svar övergick absolut den nivå jag själv befinner mig på just nu. Era svar hjälpte förhoppningsvis andra än mig dock! Ett kort svar hade varit ja, men har du tillräckliga kunskaper för det?

Hemsidan är fortfarande inte gjord, men jag HAR fortfarande planer på att göra den med den hjälp Taz gav. Jag använder mig av 8,5 men har faktiskt 9 som jag inte uppdaterat till, där du Taz nämnde att den kan visa HTML kod, verkade ju vara enklaste lösningen men den hjälp du gav 4 juni verkar passa min hemsida bättre. Kommer dock kräva mycket tid av mig, så för tillfället har jag lagt det i "inom kort" högen. Lovar att skriva ner webbadressen när jag fått till det!

Tack,
Tina!

1
Bevaka tråden