Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att be vänner bekräfta sin adress via .mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har ca 1200 kontakter i min adressbok, många av dem är felaktiga, en del innehåller bara email-adress.

Kan man via .mac, eller på något annat sätt eposta alla sina kontakter i adressboken och automatiskt skicka med de uppgifter man har av dem? Och till detta en länk där de kan gå in i mitt .mac-konto och justera/uppdatera/komplettera sin adress om något saknas eller är fel?

med vänl hälsn Jonas

Att verifiera epostadresser brukar gå till så att man mailar ett skräpmail till adressen, får man en studs så funkar den inte och då läser man i studsen vart man skickade och gör justeringar i sin epostadresslista. Nackedel är dock att den som får mailet faktiskt får ett onödigt mail, dvs ett spam.

Hursom, sökte på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker på email verify och hittade dessa två:

eMail Validator 2.2 software download - Mac OS X - VersionTracker

eMail Verifier 3.4 software download - Mac OS X - VersionTracker

Förutom dessa, som vad jag kan se bara testar epostadresser, så vill du ju att de skall komplettera sina verkliga adresser, telefonnummer mm.

Jag kan tänka mig flera olika lösningar, baserade på tex FileMaker, MySQL, Joomla (ett CMS) med tex Community Builder mm mm. Även egenutvecklade lösningar som tex PHP/MySQL eller kanske webbpublicerade FileMaker Pro register. Vad har du tillgång till av detta? Webbhotell, MySQL, PHP, FileMaker osv...

Hej!
Jag har filemaker Pro 7, och det har jag börjat använda för epost, sedan ett par dagar tillaka, just efter ditt förslag. Försöker också komma igång med att skriva personliga brev med hjälp av filemaker.

Sannolikt är det över min kapacitet att köpa plats på ett webbhotell - jag jobbar ju egentlingen inte med design/web/html utan försöker bara kommunicera effektivt med folk. Men menar du Taz att med ett webbhotell och filemaker pro skulle jag kunna åstadkomma det jag vill? via email skicka ut de adressuppgifter jag har om folk och be dem komplettera uppgifterna? och sedan ladda ned/synka mina befintliga uppgifter med de uppgifter folk skriver in?

PS. När det gäller scriptmaker i Filemaker Pro: finns det något ställe på internet där man snabbt kan slå upp vad de olika kommandona innebär/gör? - ex. gå till layout, sätt in resultat, get if etc.

mvh Jonas

Epostbaserat arbetsflöde + FileMaker
----------------------------------------------------------------
Förmodligen har du en epostadress? Har du webbhotell kan man i en del abonnemang lägga upp flera epostadresser, men poängen är att dessa måste vara riktiga konton, inte bara hänvisningar till ditt enda epostkonto.

Så om du kan lösa detta, att du har minst två epostadresser, så kan du ganska enkelt få FileMaker Pro att läsa eposten på det andra kontot. (Ok, du kan även få FM att läsa eposten på det epostkonto du redan har, men när du läser lite mera nedan hoppas jag du kan lista ut varför det inte är världens bästa ide).

Det medföljer färdiga lösningar för Filemaker att läsa eposten som kommer in till ett konto och lagra den i en databas. Dessa lösningar får man på köpet när man köper någon av de olika plugins som finns för att få FileMaker att skicka epost själv. Dessa plugins pratar alltså med mailservern själv och därmed skippar man steget skapa email i Mail/Entourage.

Länkar till SMTPIt (skicka post) och POPIt (hämta post) och Mail.It (hämta och skicka, bättre) finns i denna tråd:

99.se - Visa enstaka inlägg - Bra program för kontakthantering?

En länk till en annan plugin till FileMaker som gör att FileMaker kan manipulera adressboken finns i samma tråd som ovan.

Alltså kan du med dessa byggstenar bygga en lösning som:

1. Hämta epostadresser och övrig information ur adressboken. Skapa ett mail per person. För detta används färdig lösning + plugins + lite scriptande.

2. Skicka detta mail via FileMaker och en plugin. Det viktiga här är att returadressen (när personen svarar) skall gå till din andra epostadress. I mailet finns förstås en uppmaning till läsaren att kontrollera/komplettera uppgifterna och maila tillbaka.

Mailet är lite fiffigt gjort också, det står en sak per rad och raden inleds med en "etikett". FileMaker letar efter dessa senare. Exempel:

Förnamn: Ola
Efternamn: Andersson
Adressbokens ID: 10928312hjkhyuihlöad7io123kl908

3. Med den färdiga lösningen som medföljer pluginen så kollar man all post som kommit in från dina vänner. Dessa mail blir poster i en FM-databas.

4. Ett manus tittar igenom dessa mail och läser information per rad och petar in dessa i adressboken. Klart!

Detta är ett arbetsflöde baserat på endast email och FileMaker i din dator. Då behöver du alltså inget webbhotell (nja, bara för en andra epostadress). Självklart inser jag att det är en lång sträcka innan du går i mål här, men du kan lära dig mycket om FileMaker och vad man kan bygga.

Webbhotell + CMS + FileMaker
----------------------------------------------------------------
Det finns förstås andra lösningar, men i så fall måste du ha ett webbhotell med mysql, php mm men alla webbhotell funkar inte för detta, speciellt inte om du skall få FileMaker i din dator att prata med MySQL på webbhotellet. Om du hade detta skulle du kunna göra detta:

1. På ditt webbhotell, installera Joomla (CMS) och Community Builder (extension till Joomla).

2. Få FileMaker i din dator att prata med MySQL på webbhotellet, en beskrivning finns i denna artikel:

http://www.99.se/filemaker/220424-filemaker-9-0-koppla-ihop-webshop-mysql-med-filemaker-i-praktiken.html

3. Registera varenda person i din adressbok på siten, detta gör du genom direkt kommunikation mellan FileMaker och MySQL på webbhotellet. Då ger du dem ett user/pass också.

4. Maila alla deras user/pass och adressen till din site och be dem logga in och uppdatera sina uppgifter.

5. Läsa av uppgifterna som är kompletterade och lagrade i MySQL, överför dem till FileMaker (se 3) och sedan vidare till adressboken med den plugin som finns för det (eller Applescript funkar också där). Klart!

Även har är det en lång sträcka innan du går i mål, så förmodligen är de där programmen jag länkade till en bättre lösning.

Scriptmaker
----------------------------------------------------------------
Alla kommandon förklaras mycket bra i den inbyggda hjälpen. Manualer till FileMaker medföljer som PDF (ligger i FileMakers programmapp), du kan även ladda hem dem från

Get A FileMaker Download or Database Update | FileMaker

Kom på en till lösning, men sparar den till nästa inlägg.

Ok, nästa lösning kan du bara göra i FileMaker 9, men att uppgradera är verkligen värt det. Om du skall uppgradera, passa på att köpa FileMaker Pro 9 Advanced. Kostar 1000:- mera (dvs 4500:-) men för den extra tusenlappen får du en jättekul och tidsbesparande funktion. Att kunna kopiera vissa saker i vissa sammahang (hela tabeller, enskilda fält, manussteg mm).

Denna lösning bygger på webbvisaren i FileMaker 9 och arbetsgången blir helt enkelt denna. Du överför alla adresser till FileMaker, sedan bläddrar du igenom dessa i FileMaker. Inuti FileMaker kan du se efter ett klick vilka uppgifter som hitta.se har om personen (du kan söka på olika saker, se bilden). Om allt är OK, så tar du nästa. I annat fall lyfter du luren, skickar mail mm till personen och ber om aktuella uppgifter. Eller kopierar och klistrar in från hitta.se osv. Det kan vara enklare.

Stegen mera i detalj
Du måste för det första överföra dina adresser till FileMaker först, för detta finns flera lösningar, bland annat den pluginen som jag nämnde i mitt förra inlägg: Addressbook manipulator

Address Book Manipulator - Connecting FileMaker Pro to the Macintosh OS X Address Book

Man kan även få ut allting ur adressboken med Applescript och med detta kan man få in det i FileMaker. Men då måste man förstås skriva lite kod.

Så jag utgår nedan från att du har fått den biten att fungera.

Nästa bit är att du helt enkelt klickar dig igenom din adressdatabas i FileMaker och gör nästan automatiska sökningar hos hitta.se (se bild) och Posten (för postnummer). Man kan även lägga till Eniro och en hoper andra tjänster där man kan hitta personer och personuppgifter (Google, YellowBook, Facebook osv osv). Jag vet inte vad du behöver där.

Om du kan se att uppgifterna stämmer i din databas gentemot de som finns på tex hitta.se/posten.se så är ju allt frid och fröjd. Att bläddra igenom 1400 poster bör inte ta så lång tid (ca fyra timmar) om man räknar med hela 10 sekunder per post. Detta är kortare tid än alla andra lösningar jag föreslagit hitills.

Jag har i min lösning utgått från en färdig lösning som medföljer FileMaker "Kontaktpersoner" och i den har jag alltså inte hämtat hela min adressbok. Men jag har ändrat lite i layouten, lagt till ett flikobjekt med två flikar och två webbvisare, ett par fält och ett manus. Det var allt som behövdes för att göra det som du ser i bilderna nedan.

FileMakerdatabasen (FileMaker 9) finns att ladda ner här:
Filemaker tips from Intelligent Mammals - Mailinglists, forums

Senast redigerat 2008-06-28 16:07

Hur gick det med detta?

Hej!
Det gick ungefär så här:
1. jag var inne på Intelligent mammals hemsida. fann att ni länkat till en videokurs om filemaker (ganska omfattande). Har börjat kolla igenom filemaker-kursen.
2. Har tagit kontakt med Studentlitteratur för att fråga om de inte kan ge en endagskurs på Karolinska Institutet om Filemaker som projektlednings-verktyg, och tänkte i samband med det även disktuera ovanstående ("adress-synkning"). Just nu känns det litet för avancerat men det vore fantastiskt om det ordnade sig.

ps. jag har för första gången i mitt liv (2 v sedan) använt en filemaker-databas för att skicka individuella email, och det gick riktigt bra. Försöker nu komma underfund med hur jag skulle kunna få ett script att automatiskt lägga till email från människor som förekommer i min filemaker-databas, men (!) detta är ingen fråga, jag trixar litet själv först.
med vänl hälsn Jonas (PS. varför finns det ingen särskild filemaker-tråd på 99.mac? eller gör det det?)

  • Medlem
  • 2008-07-17 22:20
Ursprungligen av jonasludvigsson:

PS. varför finns det ingen särskild filemaker-tråd på 99.mac? eller gör det det?)

FileMaker - 99.se

Tack för att du svarade, när man lägger lite tid på att hjälpa någon vill man ju veta hur det går. Det är också bra att man rapporterar tillbaka vilken lösning som funkade så att vi alla kan lära oss mera.

Det tog en stund innan jag förstod vilken webbsida du menade, det är vår Filemakersite du pratar om (Filemaker tips from Intelligent Mammals - Home) och inte vår företagswebbplats (Intelligent Mammals AB - Hem).

Nu när jag förstod det så lade jag till två länkar i länklistan gällande online-kurser i FileMaker: Learning @ Your Own Pace® - lynda.com och atomiclearning.com som jag hade i huvudet. Kolla på de med i länklistan. I vår kursbeskrivning för vår nya kurs i FileMaker så hittar du en länk till ett läromedel för de som vill bli certifierade FileMaker-utvecklare. I det läromedlet medföljer en CD-skiva med lektionsmaterialet i form av PDF-filer, FM-databaser och filmer.

Studentlitteratur, numera Trigono, hade kurser i FileMaker förut (jag var kursledare för de flesta i Stockholm i några år) men vad jag vet lade de ner sin utbildningsavdelning?

Det finns en FileMaker-avdelning på 99, där jag är en smula aktiv och har skrivit ett fåtal mycket korta inlägg. FileMaker - 99.se är adressen.

1
Bevaka tråden