Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flyttar jag inställningar från en dator till en annan?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 11:37

Sitter nu här med min G4 desktop och PBPro. Kopplat ihop dem med Firefire kabel. Det enda som kommer upp är den externa hårddisken samt dem gamla interna med 9an. Jag vill bl a föra över min uppgifterna för min internetuppkoppling.
Hjälp!!

  • Medlem
  • 2008-07-08 12:28

Flyttassistenten?

HD/Program/Verktygsprogram/Flyttassistent

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 12:39

När jag följer instruktionen och trycker 'T' på min gamla dator så får jag inte upp Firefire-ikonen. Kör jag flyttassistenten från gamla eller nya datorn?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 13:06

Du kör Flyttassistenten från den nya.
Den gamla ska startas i Taget mode. D v s att du håller tangenten t intryckt under uppstart på den, tills skärmen på den får en stor firewire-ikon som hoppar runt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 13:16

När jag gör så ser jag endast 1 av mina tre diskar. Endast den som innehåller MacOS 9.2.2. MacOS X syns inte. En annan sak. Vad gör jag när hårddisken syns på skrivbordet?

  • Medlem
  • 2008-07-08 13:19

G4 Desktop? Vad är det?

Är den tillräckligt gammal tror jag inte att den går att starta i T-mode. Eller det kanske är PM G3...?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 13:42

Det är en Digital Audio. När jag kopplar bort disken med 9.2.2 så försöker datorn att gång på gång att starta om, men det fungerar inte.

  • Medlem
  • 2008-07-08 13:50

Sprider detta något ljus?

Från sidan som Baron länkade till:
"FireWire Target Disk Mode works on internal ATA drives only. Target Disk Mode only connects to the master ATA drive on the Ultra ATA bus. It will not connect to Slave ATA, ATAPI or SCSI drives"

Vilken typ av diskar har du i PowerMacen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 14:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Från sidan som Baron länkade till:
"FireWire Target Disk Mode works on internal ATA drives only. Target Disk Mode only connects to the master ATA drive on the Ultra ATA bus. It will not connect to Slave ATA, ATAPI or SCSI drives"

Vilken typ av diskar har du i PowerMacen?

De nya är SATA.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-08 13:53

Kolla inställningarna dels i brandväggen dels i behörigheten för skivan. Jag tror, nästan säkert, du måste "visa info" och lägga till behörighet för "Dator 1" att tala med "dator2".
Din dator ska om brandväggen är aktiverad vara "stealth" för andra datorer. Annars kan du kopiera inställningsfilerna till en CD eller USB-minne och importera därifrån.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 13:59

Nu låter jag förmodligen riktigt korkad? 'Target' dator är i mitt fall min nya PowerBook Pro?

Ursprungligen av bossep:

Nu låter jag förmodligen riktigt korkad? 'Target' dator är i mitt fall min nya PowerBook Pro?

Ja, det kan man väl säga. Men det är PowerMacen som ska startas i "FireWire Target Mode".

Och den heter MacBook Pro, inte PowerBook Pro.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 16:45

Då gjorde jag rätt men det fungerar fortfarande inte. Min internet uppkoppling vill inte heller. Jag börjar bli riktigt irriterad. Inte helt bra det här när jag tänker på vad jag sa till min familj om hur bra Macen är och hur lätt allting är.

Det var en baggis att bara plugga in MBPn hemma i mina föräldrars hus. När jag gör detsamma här så tycks Airport Extreme ta över.

Naturligtvis MacBook Pro!

Ska SATA-diskar fungera?

Ursprungligen av bossep:

Ska SATA-diskar fungera?

Det är alltså SATA-diskar inkopplade via ett PCI-kort?

Tveksamt om det fungerar, om man ska tro på det här:

"Target disk Mode only connects to the master ATA drive on the Ultra ATA bus"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 17:56

Det stämmer. Sonnet SATA-kort. Det här låter som dåliga nyheter?

  • Medlem
  • 2008-07-08 18:15

ATA eller SATA spelar väl ingen roll bara de inte är slavar?!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 18:29

En bra fråga. Faktum är att de inte dyker upp när jag ansluter datorn. När jag tar bort den disken så vill inte datorn starta upp alls när jag trycker på 'T'.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-08 19:04

Jag kanske missupfattat något, men om det är externa diskar kan du väl koppla dem direkt till den nya MBP:n?

/genell

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 21:08

Det är tre interna diskar 2 x (OS X) och 1 x (OS 9.2.2). Sedan en extern som backup.
Jag funderade på om jag kan kopiera över inställningar till backup disken. Den syns på skrivbordet. Hur kopierar jag inställningar över MBP?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-19 11:08

Kan meddela att internet anslutningen nu fungerar utmärkt. Jag fick plugga ur kabel modemet ett par gånger. Men nu rullar det.

1
Bevaka tråden