Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagförslag om fildelning smygs in idag?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såg just detta på Wowinsider: WowInsider

Citat:

If you live in Europe, you should be really concerned right about now. A small group of MEPs are trying to sneak in a law that could punish you even if you're innocent. When it goes through, if anyone in your household has been determined to be file-sharing by your Internet Service Provider (ISP) three times, they'll blacklist your IP for life!

Det är svårt att veta om det kan vara äkta men tydligen, om det ÄR det, går förslaget ut på att en isp kan låsa ute en abonent från nätet för evigt om denne anses ha sysslat med fildelning. Det som verkar uppröra de flesta är att förslaget smygs in i omröstningen tillsammans med en del andra lagändringsförslag som berör telekommunikation.

Mer att läsa finns här och här

Undrar förresten vad som hände med det där förslaget om att bloggare ska registrera sig...:(

Det lustiga med det hela är att de flesta som är emot fildelning är att de egentligen inte bryr sej om hur mycket Warner Brothers/Disney m.m. förlorar eller STIM eller Håkan Hellström eller Madonna eller o.s.v.

Det är en enkel sak att driva i politiken och få medhåll eftersom det är politiskt korrekt, men sen att man inte egentligen fattar att det finns laglig fildening o.s.v.

På samma sätt som de inte fattar hela energigrejen att det spelar faktiskt ingen (använder det ordet då obetydlig kan liknas med ingen) roll om man jämför med världen, framför allt Sydamerika, Östeuropa och Sydostasien.

Undrar hur länge Sverige skulle kunna leva på den energi som går åt till hela Olympiska spelen 2008 i Kina.

Nä, man ska betala TV licensen, titta på Allsång på Skansen och vara tyst.

Ursprungligen av SkrotNisse:

På samma sätt som de inte fattar hela energigrejen att det spelar faktiskt ingen (använder det ordet då obetydlig kan liknas med ingen) roll om man jämför med världen, framför allt Sydamerika, Östeuropa och Sydostasien.

Undrar hur länge Sverige skulle kunna leva på den energi som går åt till hela Olympiska spelen 2008 i Kina.

Inte många minuter...

Ursprungligen av Simon Templar:

Inte många minuter...

Nej, Kineserna drar inte alls på för någonting som några veckor senare kommer att vara glömt. Man bygger inte om, vräker människor, öser på med effekter och en massa annat som drar en massa ström och det lilla man använder kommer bara från förnyelsebar energi. Inte en kolbit går åt, vi svenskar borde skämmas.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Nej, Kineserna drar inte alls på för någonting som några veckor senare kommer att vara glömt. Man bygger inte om, vräker människor, öser på med effekter och en massa annat som drar en massa ström och det lilla man använder kommer bara från förnyelsebar energi. Inte en kolbit går åt, vi svenskar borde skämmas.

Det byggs och rivs en hel del i Sverige också...

Ursprungligen av Simon Templar:

Det byggs och rivs en hel del i Sverige också...

Av helt andra anledningar, men främst på en helt annan skala med helt andra bygg/miljönormer.

Ok. Så om jag har förstått det här rätt ska våra internetleverantörer sitta och titta på varenda dataöverföring på "vissa" protokoll och portar och så fort vi använder "fel" protokoll blir vi varnade? Samt att efter tre sådana varningar så blir vi effektivt bannlysta från Internet för resten av livet? Kul. Så att jag delar linuxdistributioner över torrent gör mig effektivt till en pirat och illegal fildelare som ska bannlysas antar jag? Jättetrevligt.

Ursprungligen av Bluestreak:

Ok. Så om jag har förstått det här rätt ska våra internetleverantörer sitta och titta på varenda dataöverföring på "vissa" protokoll och portar och så fort vi använder "fel" protokoll blir vi varnade?

Nej, det är skiv- och filmindustrin som ska överlämna listor/loggar över IP-nr de dokumenterat som aktiva på p2p-trackers, och om ISP:erna i fråga inte stänger av abonenterna bryter de mot EU:s lagar och bötfälls.

Ursprungligen av Stinky:

Nej, det är skiv- och filmindustrin som ska överlämna listor/loggar över IP-nr de dokumenterat som aktiva på p2p-trackers, och om ISP:erna i fråga inte stänger av abonenterna bryter de mot EU:s lagar och bötfälls.

Aha, om det stämmer är det en annan femma.

Rent allmänt fildelning annars. Bara för att man kan använda vissa program och protokoll för illegal nerladdning så betyder det ju inte att de kommer att användas till det. Lite som att bötfälla alla bilförare för fortkörning, bara för att de kan köra för fort.

Jag personligen sitter och torrentar linux distributioner och filmen "Big Buck Bunny", vilka är lagliga att sprida så mycket man vill. Det är ett trevligt och förhållandevis modernt sätt att distribuera större mängder data till ganska många, på ett effektivt sätt. Spel som World of Warcraft använder torrent för att sprida uppdateringar, om mitt minne inte är helt tokigt? Jag hoppas bara att beslutsfattande instanser inser att man inte kan kriminalisera protokoll och program utan eftertanke.

"Om det är olagligt att äga katapulter kommer endast kriminella att äga dem"

Men nu har jag halkat utanför ämnet nog för denna afton.

Ursprungligen av Bluestreak:

Aha, om det stämmer är det en annan femma.

Rent allmänt fildelning annars. Bara för att man kan använda vissa program och protokoll för illegal nerladdning så betyder det ju inte att de kommer att användas till det. Lite som att bötfälla alla bilförare för fortkörning, bara för att de kan köra för fort.

Jag personligen sitter och torrentar linux distributioner och filmen "Big Buck Bunny", vilka är lagliga att sprida så mycket man vill. Det är ett trevligt och förhållandevis modernt sätt att distribuera större mängder data till ganska många, på ett effektivt sätt. .

Frågan är hur effektivt det egentligen är för det går ju oftast inte speciellt snabbt och är enormt energikrävande men det är ju billigt..Sen är det ju solklart att runt 90% av de titlar som fildelas är "illegalt"..

Ursprungligen av Simon Templar:

Frågan är hur effektivt det egentligen är för det går ju oftast inte speciellt snabbt och är enormt energikrävande men det är ju billigt..Sen är det ju solklart att runt 90% av de titlar som fildelas är "illegalt"..

Den exakta mängden av all trafik över torrent som är illegal vågar jag inte uttala mig om, men jag håller med om att den med god sannolikhet är den största delen.

Däremot tycker jag att det går fort när man väl fått upp ångan. En CD eller DVD med Linux brukar inte ta många minuter att ladda ner. Fast det är klart att det är i min personliga erfarenhet och inte nödvändigtvis behöver överensstämma med andras upplevelser.

Ursprungligen av Bluestreak:

Bara för att man kan använda vissa program och protokoll för illegal nerladdning så betyder det ju inte att de kommer att användas till det.

Tyvärr är det åt detta håll vi är på väg. I det nya ACTA-avtalet finns konkreta punkter för att kriminalisera fildelningsprogram. Hollywoodlobbyn har t o m lyckats få in punkter om förbud mot regionsfria dvd-spelare. Vidare vill man att alla mp3-spelare och laptops ska scannas vid landsgränser/flygplatser på jakt efter icke-auktoriserade mediafiler. Personligen hoppas jag att även denna punkt faktiskt kommer med i avtalet, för då blir hela situationen så löjeväckande att många politiker kommer att börja dra öronen åt sig och söka omförhandla avtalet (eller inte praktisera det).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-07 18:12

Att någonting är tillåtet betyder inte att man måste göra det. Min bredbandsleverantör skriver på sin hemsida att de tillåter laglig fildelning – t.o.m. uppmuntrar det (som sig bör). För mig förändras ingenting om de får möjligheten att stänga av mig. Den möjligheten har de ändå alltid haft.

...eller har jag missuppfattat det hela?

Om man bara kunde skilja på laglig och olaglig fildelning på ett bra sätt skulle världen vara lite trevligare.

Ursprungligen av xerent:

Att någonting är tillåtet betyder inte att man måste göra det. Min bredbandsleverantör skriver på sin hemsida att de tillåter laglig fildelning – t.o.m. uppmuntrar det (som sig bör). För mig förändras ingenting om de får möjligheten att stänga av mig. Den möjligheten har de ändå alltid haft.

...eller har jag missuppfattat det hela?

Om man bara kunde skilja på laglig och olaglig fildelning på ett bra sätt skulle världen vara lite trevligare.

De kanske menar att du gärna kan gå över till grannen med en liter fil eller med en järn/trä/båg fil

2008 börjar mer och mer likna "1984"

OK, ser nu att lagförslagen röstades igenom på varje punkt.
Men den brittiske ledamoten som lade in smygaren i paketet dagen innan EU:s sommaruppehåll sa alldeles nyss i engelsk radio att det INTE finns något i dessa lagförslagstillägg som handlar om EU-implementering av "three strikes your out"-modellen. Han lovade t o m, i direktsändning, att skriva nya tillägg för att klargöra motsatsen inför den slutgiltiga omröstningen i september.

Ursprungligen av Stinky:

OK, ser nu att lagförslagen röstades igenom på varje punkt.
Men den brittiske ledamoten som lade in smygaren i paketet dagen innan EU:s sommaruppehåll sa alldeles nyss i engelsk radio att det INTE finns något i dessa lagförslagstillägg som handlar om EU-implementering av "three strikes your out"-modellen. Han lovade t o m, i direktsändning, att skriva nya tillägg för att klargöra motsatsen inför den slutgiltiga omröstningen i september.

Politiker är fantastiska och dj** strategiska då man kommer till att lägga en så avgörande omröstning strax innan sommaruppehållet. Precis som med FRA antar jag att de diskussioner som förs på toppen är att "...sluta krångla. Om Ni röstar emot så måste vi dra det här i långbänk och då kan Ni inte åka på semester förrän om en vecka..."

Ursprungligen av Stinky:

OK, ser nu att lagförslagen röstades igenom på varje punkt.
Men den brittiske ledamoten som lade in smygaren i paketet dagen innan EU:s sommaruppehåll sa alldeles nyss i engelsk radio att det INTE finns något i dessa lagförslagstillägg som handlar om EU-implementering av "three strikes your out"-modellen. Han lovade t o m, i direktsändning, att skriva nya tillägg för att klargöra motsatsen inför den slutgiltiga omröstningen i september.

Du har helt klart mer koll än vad jag har. Ytterligare länkar kring denna uppföljning är önskvärd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 16:39

Om de bara kommer använda det till att sätta dit olagliga nedladdningar så har jag inga problem med det. Kommer antagligen bara att användas för att få tag på folk som delar ut massor 24/7. Allt annat är väl helt oekonomiskt.

Varför ska internet vara en frizon för olagligheter?

Varför ska nåt de flesta gör och ingen förlorar på vara olagligheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 16:58
Ursprungligen av Laseranders:

Varför ska nåt de flesta gör och ingen förlorar på vara olagligheter?

Ingen förlorar på?
Bara för att man inte anser att varje nerladdning är likställt med en förlorad försäljning/intäkt så behöver man inte spela dum.

Det är klart som fan att det finns fall där någon laddar ner en skiva/film som den annars hade betalat för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 16:58
Ursprungligen av Laseranders:

Varför ska nåt de flesta gör och ingen förlorar på vara olagligheter?

Stay off drugs!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 17:17
Ursprungligen av Laseranders:

Varför ska nåt de flesta gör och ingen förlorar på vara olagligheter?

Vet hur du är i sådana här diskussioner. Styr in diskussionen på hårklyverier och resten av tiden spelar dum.
Brukar försöka att inte nappa men är det mer ok för att de flesta gör det menar du?

acke, jag har ett stort musikintresse och köper skivor för stora belopp varje månad. Men jag fildelar också – ganska mycket. Men i princip endast skivor som inte går att få tag i på annat sätt. Skivor som varit utgångna i många år, ofta decennier. I synnerhet skivor från 50-70-tal som skivbolagen knappt brydde sig om då, för 30-50 år sen. Det är en STOR verksamhet på nätet skivsamlare emellan, och därmed också en enorm kulturskatt som får fortsätta leva tack vare fildelning.

Dessutom lever hela musikbranschen upp tack vare detta, nyskapandet är enormt och utbytet mellan musiker och fans större och mer spännande än nånsin.

Du har "personligen inga problem" med att nya, smyglobbade EU-lagar ska sätta stopp för detta. Jag undrar hur du kan se så snävt och arrogant på något så komplext och universellt som kulturell fildelning. Skulle vi överlämna bevarandet av världens popkulturarv till enbart kommersiella intressen skulle vi få det fruktansvärt fattigt.
FÖRSÖK förstå att dessa frågor långt ifrån är så svartvita som du inbillar dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 15:24
Ursprungligen av Stinky:

acke, jag har ett stort musikintresse och köper skivor för stora belopp varje månad. Men jag fildelar också – ganska mycket. Men i princip endast skivor som inte går att få tag i på annat sätt. Skivor som varit utgångna i många år, ofta decennier. I synnerhet skivor från 50-70-tal som skivbolagen knappt brydde sig om då, för 30-50 år sen. Det är en STOR verksamhet på nätet skivsamlare emellan, och därmed också en enorm kulturskatt som får fortsätta leva tack vare fildelning.

Dessutom lever hela musikbranschen upp tack vare detta, nyskapandet är enormt och utbytet mellan musiker och fans större och mer spännande än nånsin.

Du har "personligen inga problem" med att nya, smyglobbade EU-lagar ska sätta stopp för detta. Jag undrar hur du kan se så snävt och arrogant på något så komplext och universellt som kulturell fildelning. Skulle vi överlämna bevarandet av världens popkulturarv till enbart kommersiella intressen skulle vi få det fruktansvärt fattigt.
FÖRSÖK förstå att dessa frågor långt ifrån är så svartvita som du inbillar dig.

Jag inbillar mig ingenting och har inga problem med att förstå vad du menar. Du tycker dig ha rätt att kopiera material bara för att det inte finns ute på marknade längre.

Du är en pirat, fint, stå för det istället för att försöka smeta ut gränserna genom ord som "kulturell fildelning" och att ni gör världen en tjänst.
Bara för att det numera är enkelt att få tag på musiken med internets hjälp gör det inte ok.

Sedan ska sägas att jag inte alls är på musikbolagens sida. Varför inte visa lite välvilja och lägga ut dessa skivor på iTunes gratis? Tror inte Apple skulle inte ha några problem med det och garanterat inte användarna. Kommer ju aldrig att hända då musikbolagen inte direkt är kända för att vara generösa..

acke, jag brukar ha stor respekt för dig i detta forum, men jag tycker det är trist att du förfaller till vulgariteter just i detta ämne. På vilket sätt skulle den verksamheten jag beskriver INTE vara "kulturell fildelning", ha ett stort allmänkulturellt allmänvärde? Gränserna ÄR "utsmetade". Passionerade musikinstresserade och en stor, sen länge utgången skivskatt är inte ens parametrar på skivindustrins skala längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 20:07
Ursprungligen av Stinky:

acke, jag brukar ha stor respekt för dig i detta forum, men jag tycker det är trist att du förfaller till vulgariteter just i detta ämne. På vilket sätt skulle den verksamheten jag beskriver INTE vara "kulturell fildelning", ha ett stort allmänkulturellt allmänvärde? Gränserna ÄR "utsmetade". Passionerade musikinstresserade och en stor, sen länge utgången skivskatt är inte ens parametrar på skivindustrins skala längre.

Ja vad kan jag säga. Vi tycker olika, kanske inte så olika som det ser ut i den här tråden dock. Trist att jag tappar i respekt hos dig.

Cogito ergo mac: Det finns massor om detta på nätet, bara att söka! Själv hittade jag den mesta av min information genom att kolla vidare utifrån dina egna länkar…

Jag står för att jag är en pirat och piratkopierar för att själv kunna titta på massa film och lyssna på en massa musik. Därtill ägnar jag mig åt kulturell fildelning och gör världen en tjänst.
Det ena utesluter inte det andra.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag står för att jag är en pirat och piratkopierar för att själv kunna titta på massa film och lyssna på en massa musik.

Men det kan du ju göra ändå utan att bryta mot en massa lagar och regler, desuttom utan att xissa på artisterna/musikerna och procenterna...

Bevaka tråden