Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte lägga till skrivbordsbilder.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-07-06 15:57

Upptäckte idag att jag inte kan lägga till mappar i Skrivbord & Skärmsläckare. Jag får detta felmeddelande men det ligger ingen mapp med det namnet där. Jag försökte även att lägga till andra mappar men de syns inte i menyn i inställningsprogrammet. Har testat att köra alla script i Cocktail men det hjälper inte. Någon lösning?

du kanske har lagt till en mapp som är ovanför skrivbordet.. alltså hela din hem mapp?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-07-08 05:51

Nej, mappen ligger i mappen Bilder i hemmappen.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-08 14:19

-Gör "säker start" och starta om igen sedan. Det kan lösa mycket sånt där oförklarligt knas.
.Tvärtemot vad Apple påstår så behöver även Tiger och Leopard startas om minst en gång i veckan för att funka riktigt bra,

Ursprungligen av nabben:

Tvärtemot vad Apple påstår så behöver även Tiger och Leopard startas om minst en gång i veckan för att funka riktigt bra,

Har du några källor till det påståendet?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-08 15:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du några källor till det påståendet?

Egna erfarenheter och jag tror det var Pochahontas som skrev samma sak men jag har inte sparat länken eller klippt ur texten. Däremot "att Mac OS X inte kan stå på dygnet om det står i handboken till vår gamla eMac.

Ursprungligen av nabben:

Egna erfarenheter...

Då tycker jag att man ska formulera det så att det syns att det bara är egna erfarenheter (t.ex genom att använda orden "Jag tycker att..."), och inte presentera det som om det vore fakta och en vedertagen rekommendation.

Visst är det bra att först prova med en omstart om man får problem. Men steget från det till att rekommendera omstart minst en gång i veckan är ganska långt, tycker jag.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-08 15:12

Ingen är så god att han ej har något fel, ej så dålig att han alls icke duger.
Havamal

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-08 16:43

" Jag och många med mig har dragit den erfarenheten och delgivit den bl.a på detta och andra liknande forum". Är det tillräckligt adekvat formulerat.
Men det verkar lite överdrivet petimetrigt, det torde väl vara "allmän kännedom" att det händer en del under skalet om man startar om datorn.
Krånglar eller segar datorn är det för mig ganska uppenbart att prova de enklaste medlen först.

Ursprungligen av nabben:

Krånglar eller segar datorn är det för mig ganska uppenbart att prova de enklaste medlen först.

Självklart - det är ju precis det jag skrev - att den åtgärden är bland det första man provar.

Men att så tvärsäkert påstå att OSX behöver startas om minst en gång i veckan, som om det vore fakta, utan att ha några andra belägg än att det passar ditt datoranvändande, är fel, tycker jag.

För mig brukar det oftast räcka med och logga ut och sen logga in, vet inte hur många gånger jag gjort det och eventuella problem försvunnit. Väldigt sällan jag startar om min mac.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-07-08 18:47

Os X lever sitt eget liv ibland verkar det. Nu när jag kom hem efter jobbet och loggade in så kollade jag inställningarna och nu syns mappen jag lagt till i Skärmsläckare. Mysko!

1
Bevaka tråden