Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail.app & GMail/IMAP: Hur arkiverar jag enklast?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-02 12:10

Hur arkiverar jag enklast mina meddelanden som jag läst? I gmails webbklient är det bara att trycka på "y" - väldigt smidigt. I Mail.app måste jag manuellt flytta meddelandet till Gmail -> All mails, vilket känns rätt jobbigt.

Kan man på något enkelt sätt binda en knapp i verktygsfältet eller ett kortkommando till arkiveringsfunktionen?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-02 13:20

Det sker automatiskt för mig i Mail, jag skulle vilja kunna stänga av det

Alla mina Gmail konton har skapat en extra undergrupp som heter [Gmail] och i den ligger det undergruppen All mail.

Som något av en workaround kan du använda alt + kommando + T för att flytta ett eller flera brev åt gången till samma mapp som det senast manuellt flyttade brevet lades i. Kommandot håller i sig även efter omstart av Mail. Inte på långa vägar en perfekt lösning, men kanske något du kan ha nytta av ändå om det inte dyker upp någon bättre lösning.

Kom precis på att det ju finns en funktion för att skapa egna kortkommandon till menyval. Systeminställningar... -> Tangentbord och mus -> Kortkommandon. Provade att ställa in ett kortkommando för flytt till All Mail, och det funkade... inte. Kommandot syns i menyn, men det verkar inte ge någon effekt alls.

Kan kort sammanfatta att detta borde varit din lösning, men av någon buggig anledning så blev det inte till någon hjälp.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-03 00:49

Christoffer: Tack. Jag ska experimentera lite.

Mija: Hur menar du att det sker automatiskt? Om du tar bort ett mail - hamnar det i gmail trash, arkiveras det, eller försvinner det helt och hållet?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-03 09:11

När ny mail kommer via IMAP så hamnar det i Inbox och samtidigt en identisk kopia i All Mail katalogen. Jag tror det är Gmail själva som sköter det på sin sida faktiskt. Men jag hade gärna stängt av det om det gått.

När jag tar bort ett mail så hamnar det i Trash. Kopiorna i All Mail ligger kvar orörda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-03 10:14

Jag får likadant som Mija. Jag vet inte om det kan ha nånting med att göra att den dära "undergruppen" som heter Gmail är mer eller mindre "servern" eller hur jag ska uttrycka mig.

I den undergruppen så har jag:
Alla mail
Papperskorgen
Skickat mail
Skräppost
Stjärnmärkt
Utkast

Och det är exakt samma upplägg som finns på webbmailen om jag loggar in där. Så jag tror att Mail.app kör nu både sin egen "Brevlådor" där man har Inkorg, skickat och papperskorgen.

Men så ser man även själva servern. För raderar jag ett mail i den vanliga Inkorgen så försvinner det inte ifrån alla mail nere i undermappen Gmail. Och det har inte heller försvunnit från webbmailen.

Jag tycker också det e lite drygt att ha båda sakerna där.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-04 10:38

Jag följde den här guiden, och jag raderar jag ett mail från inkorgen så hamnar det i papperskorgen, både lokalt och på servern.

How-to: Proper Gmail IMAP for iPhone & Apple Mail

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-07 23:51

Lokal brevlåda från iMail som BU

Kör iMail och IMAP i min bärbara, men iMailen blir ständigt full. Har provat att lägga upp två lokala brevlådor som jag döpt till BU inkorg och BU sänt. Flyttar sedan manuellt alla brev till BU sänt där alla mail per automatik tappar namnet på personen mailet skickades till, där står nu mitt namn på alla mailen jag skickat. BU Inkorg fungerar som tänkt. Hur kommer man runt detta? Jag vill kunna gå in och leta gamla mail i många år men med sig själv som adress blir letandet svårt om inte omöjligt rent praktiskt. Hur kommer man runt. Eller andra ideer hur man tömmer brevlådan på servern utan att ta bort mailen.
En sak till, tänker jag rätt när jag tror att dessa mail i mina "lokala" brevlådor blir lokala och inte en spegel av servern. Ska tillägga att jag nyligt konverterat tillbaks till Mac efter 20 år.....

"Life is not the amount of breaths you take, it´s the moments that take your breath away"

1
Bevaka tråden