Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös HD, alternativ?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 16:27

Hej.
Vill ha någon form av trådlös HD till min MacBook (C2D). Har en Airport Express, kan man koppla någon form av NAS-kabinett till den direkt som sedan delar ut den på wlanet? Eller köper man ett kabinett/extern hd med inbyggt wlan? Eller är det smidigast att köpa en Airport Extreme och sedan koppla en USB-disk till den? Eller wUSB-hub?
Känns som att det finns många tänkbara alternativ, men vad är smidigast, billigast och snabbast?
Vad för hastigheter kan man vänta sig av de olika alternativen? Räcker det för att strömma filmer?

Blev visst en hel del frågor men jag känner mig lite grön på detta område, hjälp uppskattas!

/Calle

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-20 21:42

Har själv funderat på det här för några månader sen men det enda jag kunde hitta var externa hårddiskar med inbyggd wifi (och enbart med WEP-kryptering!) eller att köpa en riktigt billig (300-500kr) dator med wifi och USB2 och sen gömma den i en garderob. Tar du t ex en gammal laptop kan du köra den utan fläktar så att den blir väldigt mycket tystare. Lägger du dessutom OSet på ett CF kort så drar den knappt nån ström. Fördelen med det senare är ju att man kan köra andra servrar på den och automatiskt ladda ner saker (senaste avsnitten av TV-serier?) på den utan att du behöver ha din vanliga dator igång. Det är iaf vad jag tänkte göra i höst

Men som sagt, detta var för ett par månader sen, saker har nog ändrats nu. Är ganska säker på att man kan fixa en HD med WPA-kryptering nu, men de är ganska dyra (2000+ kr). Hastigheter du kan vänta dig är upp till 54Mbps förutsatt att du skaffar en HD med stöd för 802.11G. Det räcker gott och väl för att streama ett antal filmer samtidigt, men räkna med att det kommer bli lite långsammare när du lägger över saker på HDn. En vanlig hårddisk har en skrivhastighet på minst 60 mb/s, skickar du det över wifi får du i bästa fall 6.5mb/s i överföringshastighet. Detta delas med alla andra datorer i nätverket, så antagligen kommer det snarare bli 2-3 mb/s.

Är inte så hemma på Apples Airport produkter, men har inte hört talas om att man kan koppla in USB enheter till dem? wUSB hade kunnat vara en idé, men det finns inga enheter som stödjer det än. Det enda jag hittade var Belkin's Cable-Free USB Hub som kostar $200 och har en max räckvidd på 10 meter (ej wUSB, det är Belkins egna trådlösa teknologi).

Har samma frågor så jag bumpar tråden för att kolla om det hänt något på ett år?

1
Bevaka tråden