Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LP-skiva till CD/mp3

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-07 18:08

Hej jag letar efter ett gratisprogram som kan göra det jag skriver i rubriken, bearbeta en LP skiva och göra om det till en CD eller mp3 filer. Alltså nåt vettigt program som tar hand om ljudet och ev. kan ta bort brus och sånt.

Jag ursäktar mig ifall det redan finns en sådan här tråd men kunde inte hitta nåt, och sök funktionen verkar inte fungera...

MVH Muppo

  • Medlem
  • 2008-07-07 19:43

Du vill ta din vinylspelare, koppla den till datorn, spela in ljudet med något och sedan efterbehandla det för att få bort eventuellt brus och knaster?

Audacity: Free Audio Editor and Recorder fungerar för inspelningen. Om din vinylspelare är av nyare snitt så kan den eventuellt mata ut line-nivå på utljudet från den, annars så får du gå via en förstärkare av något slag.

Brusborttagning vet jag tyvärr alldeles för lite om, men det finns säkert någon som har koll på gratisvarianter till sådant.

  • Medlem
  • 2008-07-07 23:04
Citat:

Du vill ta din vinylspelare, koppla den till datorn, spela in ljudet med något och sedan efterbehandla det för att få bort eventuellt brus och knaster?

Japp, så tänkte jag.

Tack för tipset! Ska kika på det.

1
Bevaka tråden