Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dolda (Time Machine-)filer tar upp utrymme på extern hdd?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kopplat ihop mitt nätverk nu, bestående utav 1 AirPort Extreme, 2 AirPort Express, 1 xbox360 och 2 externa hårddiskar. Historien är att när jag kopplade in hårddiskarna valde jag "ny" Time Machine-hårddisk. Jag valde samma som jag hade innan, men fick ju välja den en gång till, om man säger så. Så nu kommer jag inte åt gamla back-uper. Jag lider inte av det, för jag ska ta nya så fort jag lyckats frigöra utrymmet - men det är där problemet kommer in: Jag kan inte hitta filerna på hårddisken! De är dock garanterat där, för hårddisken är 500gb stor, jag utnyttjar just nu 120 och har bara 140 kvar...

Så jag vet inte hur jag ska göra! Kan ni hjälpa mig?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-04 18:39

Formatera om hårddisken med hjälp av Disc Utility? Då försvinner allt gammalt på den...

Ursprungligen av kainen:

Formatera om hårddisken med hjälp av Disc Utility? Då försvinner allt gammalt på den...

Problemet är att jag då måste flytta över allt från disken, vilket innebär att jag måste köpa ytterliggare en disk...

Det måste ju gå att lösa på annat sätt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-04 19:24

Om du har Coctail eller Onyx eller liknande kan du välja att finder skall visa dolda filer, i så fall borde du kunna ta bort dessa och sedan bara dölja dolda filer igen efteråt?

(Jag tänkte att jag tipsar om det enklaste sättet först )

OnyX 1.9.6b2 software download - Mac OS X - VersionTracker

"Show hidden files and folders" finns under Parameters / Finder

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 19:47

Alternativt kanske terminalens locate kan hitta dom. Den hittar osynliga filer men jag är inte säker på att den söker externa hårddiskar. Sök på sparse eller backupdb eller nåt sånt.

Edit: annars kan du väl alltid göra en oförstörande partionering av hårddisken med något lämpligt program och flytta över dina "vettiga" filer dit för att sedan formatera om den andra partitionen och sedan smälta samman partitionerna igen. Omständligt? Absolut.

Alright, jag har använt Onyx nu, efter att ha gjort back-up med Time Machine. Men när jag ska radera .Trashes får jag detta meddelande:

Vilket är rätt irriterande.. Hur gör jag för att kunna radera filerna ändå?

Never mind, jag gör en partition till på disken, flyttar över det som ska sparas, formaterar den andra partitionen och slår ihop dem sen igen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 17:23

Har för mig det finns ett alternativ i onyx för "Force empty trash" annars

Ursprungligen av kainen:

Har för mig det finns ett alternativ i onyx för "Force empty trash" annars

Visst gör det det! Mycket användbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 09:05

Henkebarn: Lyckades du partionera den till slut?

Sant! Onyx var ett mycket fint program och jag tackar för tipset!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-07 22:52

Fick du till det till slut?

Well, jag har lyckats radera en allt utom .Trashes. Turligt nog tar den inte upp så stor plats. Vad jag istället stött på är att jag inte kan skapa ytterliggare en partition på disken. Se denna tråden http://www.99.se/mac-os-x/246329-lyckas-partitionera-min-externa-hdd.html.

Skitskumt. Men jag har iallafall mitt utrymme tillbaka

1
Bevaka tråden