Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lära sig spela gitarr?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 20:34

Tips på var/hur lära sig spela guitarr?
Jag kan absolut ingenting men är mycket sugen på att komma igång.

Har skrivit en liknande tråd på /musik men inte fått några svar... här i supporter loungen brukar det gå fort och jag är otålig

Senast redigerat 2008-07-06 21:50
  • Medlem
  • Ystad
  • 2008-07-06 21:41

Jag köpte nyss en gitarr själv och har än så länge En rätt bra sida, men andra tips är också välkomna.

Kolla in denna (nästan alla lektioner har videoinstruktioner som är bra och gratis):
Free guitar lessons - justinguitar.com

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-06 21:50

Kolla vad studieförbunden har på din ort. Se bara till att stava gitarr rätt när du gör sökningen
Studiefrämjandet
Medborgarskolan
ABF
Studieförbundet Vuxenskolan

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 21:50

Tack för tipsen, skall kika på en gång
Blir nog till att åka in en sväng till Jam imorgon efter jobbet och snacka lite med någon där och ev köpa en guitarr

hehe hakat upp mig på den engelska stavningen

Köp en billig gitarr. Har själv haft en skolgitarr från Levin.

Lär dig ackord och fingersättning genom en av de många nybörjarböcker som finns.
Guitar Chords

Har sett den här sidan rekommenderas men har ingen aning om den är bra:
Guitar Pro : a new version for Mac OS X - Guitar Pro : Tablature Editor Software for Guitar, Bass and Banjo

Jag tycker att det går snabbt att lära sig enkla melodier när man lärt sig några ackord. Man kan ju börja där och se om man vill gå vidare med ex videolektioner från internet eller en gitarrkurs.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 22:25

Det jag har läst mig till idag är att man skall lära sig typ de tre vanligaste ackorden tills dom sitter i ryggmärgen och sedan lära sig ett eller två till tills dom sitter helt osv...

Vad kostar en "Billig" gitarr?
Jag vill ändå ha en som låter någolunda bra, kan tänka mig att lägga runt 3000 även om jag kanske måste byta om ett par år. Är det mycket?

En gitarr kostar en kruka !
Jag försökte sälja min begagnade gitarr men ingen affär ville ta emot den. Gick in i Lerverk för att titta på muggar o dyl. Frågade killen i kassan när jag betalade om han kände till något ställe där man kunde få sålt sin gitarr. Då föreslog han ett byte så att han (som var fritidsmusiker) fick gitarren och jag fick välja ut en av hans krukor. Så det blev en bytta av min gitarr !

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 23:13

HAHA Tyvärr har jag inga krukor att ta med till butiken imorgon

När du börjar lära dig bör du ha en nylonsträngad gitarr, och när du spelat ett tag kan du gå över till stålsträngat och/eller elgitarr.

Skälet till det är (bl.a.) att man får förbaskat ont i fingrarna från början och att sitta med en stålsträngad kan vara direkt plågsamt för en nybörjare. Sedan har nylonsträngade också lite bredare mellan strängarna vilket gör det lättare att lära sig träffa rätt strängar, både med vänster och höger hand.

Vad gäller inlärningen så måste du ha en lärare, gå en kurs etc. Du kommer inte att lära dig enbart på egen hand. Eller rättare sagt, om du har någon som kan kan visa dig så lär du dig hundra gånger fortare, och även om gitarr tillhör de lättare instrumenten att lära sig så är det svårt nog.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 13:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad gäller inlärningen så måste du ha en lärare, gå en kurs etc. Du kommer inte att lära dig enbart på egen hand. Eller rättare sagt, om du har någon som kan kan visa dig så lär du dig hundra gånger fortare, och även om gitarr tillhör de lättare instrumenten att lära sig så är det svårt nog.

Beror nog på hur gärna man vill lära sig, på ett halvår lyckades min lillebror lära sig gitarr till den graden att han kunde spela i princip vilken (rock) låt som helst som han hörde, enbart med hjälp av böcker och internet. Att lära sig läsa noter tog honom ytterligare en månad eller två. Nu har det gått två år sedan han började och han skriver egna låtar, spelar i band och har haft ett par gig runt om i stan.

Nu lade han visserligen ner rätt mycket tid på det, men det är väl som med allt annat man måste lära sig, det handlar om att ha viljan

Å andra sidan ska rock & modern musik vara väldigt mycket lättare att lära sig spela än klassiskt, så vill du lära dig spela gamla mästerverk får du nog räkna med ett par års träning.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-07 10:39

Det har jag också fått höra om strängarna så det blir nog en nylon även fast jag egentligen är sugen på en stålsträngad på en gång

Jag har en kompis som har lovat att lära mig lite smått men det mesta av inlärningen kommer nog att ske själv. ev om jag hittar någon bra kvällskurs man kan gå men har letat och inte hittat någon som verkar värt pengarna eller så är det för långt bort.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-07 14:50

Jo det kommer att ta tid så jag håller tummarna för att jag inte tappar intresset... men jag har som sagt varit sugen på att lära mig väldigt länge nu och klurat o velat men nu har jag äntligen orkat ta tag i det. Så efter jobbet idag blir det till att åka och köpa en gitarr

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-07 21:38

Nu sitter man här med ont i fingrarna... Antar det kommer bli många sådanna kvällar framöver Tur jag har 3v semester snart så kan jag få lite mer tid över till att öva

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-08 12:29

Måste ju påpeka att jag gick emot förslaget med nylon och köpte en Tanglewood TW115AS.
Riktigt nöjd och inte så svårspelad även om jag bara har spelat i några timmar nu. O:-)

1
Bevaka tråden