Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kryptera hemmappen med truecrypt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2008-07-06 01:30

Nu när truecrypt kommit till OSX så skulle jag på något vis vilja kryptera min hemmapp. Går detta utan att något säger ifrån eller blir det grymt svårt?
Vill inte använda OSX egna filevault till detta, då jag läst att det fungerar si och så och är inte det bästa. Vill helst använda truecrypt..

Vad är det du har hört om FileVault som inte är bra? Minns att det var lite frågetecken när det lanserades. Men de flesta grejerna (som att vissa saker gick långsammare, att det inte går att göra felsökning et cetera) gäller ju likaväl för vilket annat krypteringsprogram som helst.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-07-06 16:07
Ursprungligen av thevil:

Vad är det du har hört om FileVault som inte är bra? Minns att det var lite frågetecken när det lanserades. Men de flesta grejerna (som att vissa saker gick långsammare, att det inte går att göra felsökning et cetera) gäller ju likaväl för vilket annat krypteringsprogram som helst.

Går det långsammare eller hur är det med det? Är det märkbart så att säga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 16:46

Nej det går inte spec mycker långsammare, dock beror det mer på vilken maskin du har än på FileVault.

Dock kommer du nog stöta på patrul med att kryptera din hemmakatalog med TrueCrypt, om jag inte minns helt fel så kan du välja i TrueCrypt att kryptera hela disken eller en mapp. Problemet med din hemmakatalog är dock att det där finns saker som systemet behöver för att kunna logga in dig ordentligt osv, så om du krypterar den måste du på ngt sätt få truecrypt att avkryptera mappen innan du loggar in vilket blir ett fint höna & ägg problem om du inte vill ha mappen okrypterad så länge som datorn är på (vilket jag misstänker du inte vill).

Detta löser ju FileVault genom att vara en transparent del av inloggningen, vilket inte truecrypt är.

1
Bevaka tråden