Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre bildvisare, ersättare till Preview

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hatar Preview. Ärligt talat är det nog det sämsta programmet som medföljer OS X.

Jag letar nu efter en ersättare. Mina krav är ganska enkla (tycker jag) men detta till trots har jag inte lyckats hitta något som prickar in alla kraven.

* När jag öppnar en bild vill jag automatiskt kunna klicka mig fram genom alla bilder som ligger i samma mapp som bilden jag först öppnade. Som t.ex. i ACDSee till Wintendo eller Eye Of Gnome.
* Jag vill kunna zooma in och ut, 10% - 400% ungefär.
* Jag vill kunna rotera bilden 90 grader i taget och sedan spara den roterade bilden som ny fil.
* Ingen shareware eller liknande trams. Freeware, helst open source.

Någon som har något tips? Annars får jag helt enkelt knäcka upp XCode och skriva en egen

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-06 12:59

Jag använde Xee för att visa bilder, men jag tror inte den kan spara rotationer...

Edit: Nu när jag testar så verkar det gå, bara man sparar efteråt

Ta en titt på JustLooking. Du hittar den här.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-06 14:48
Ursprungligen av locodude:

Jag hatar Preview. Ärligt talat är det nog det sämsta programmet som medföljer OS X.

Jag letar nu efter en ersättare. Mina krav är ganska enkla (tycker jag) men detta till trots har jag inte lyckats hitta något som prickar in alla kraven.

* När jag öppnar en bild vill jag automatiskt kunna klicka mig fram genom alla bilder som ligger i samma mapp som bilden jag först öppnade. Som t.ex. i ACDSee till Wintendo eller Eye Of Gnome.
* Jag vill kunna zooma in och ut, 10% - 400% ungefär.
* Jag vill kunna rotera bilden 90 grader i taget och sedan spara den roterade bilden som ny fil.
* Ingen shareware eller liknande trams. Freeware, helst open source.

Någon som har något tips? Annars får jag helt enkelt knäcka upp XCode och skriva en egen

Du kan ju göra allt detta med Preview, eller Förhandsvisning, som den heter på svenska.

Nja, hur gör man för att bläddra bland andra bilder? Jag lyckas bara med det om jag öppnar flera bilder på en gång

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-06 15:30
Ursprungligen av Dr Dront:

Nja, hur gör man för att bläddra bland andra bilder? Jag lyckas bara med det om jag öppnar flera bilder på en gång

Det är lättare att bläddra bland bilder om man har flera öppna. Att bläddra om man bara har en öppen verkar korkat.
Logiskt sett så vill man vill titta på bilder i en mapp, då drar man den mappen till Förhandsvisnings ikon (på dockan eller var man har den) och då öppnas alla bilderna i denna mapp. Bläddrar gör man med piltangenterna, eller så kan man låta det bläddra av sig själv genom att trycka på knappen Bildspel.
Det finns en del att läsa under Hjälp på menyraden om man har Förhandsvisning öppen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-06 15:54
Ursprungligen av Konrad:

Det är lättare att bläddra bland bilder om man har flera öppna. Att bläddra om man bara har en öppen verkar korkat.
Logiskt sett så vill man vill titta på bilder i en mapp, då drar man den mappen till Förhandsvisnings ikon (på dockan eller var man har den) och då öppnas alla bilderna i denna mapp. Bläddrar gör man med piltangenterna, eller så kan man låta det bläddra av sig själv genom att trycka på knappen Bildspel.
Det finns en del att läsa under Hjälp på menyraden om man har Förhandsvisning öppen.

Men då kan man ju inte börjat titta på den bild man vill

Jag håller med om att det är kasst att man inte kan bläddra igenom bilder hur man vill med förhandsgranskning, utan att först markera alla och öppna med programmet.

Jag brukar gå igenom dem med quicklook, dvs trycka space på en bild i mappen och sedan bläddra. Om jag hittar en bild som jag vill zooma/vrida eller så så öppnar jag den jag är på för tillfället med förhandsgranskning.

Ett tag körde jag med ett automatorskript för att klicka på bilden och rotera.

quicklook har inte folk vant sig vid än... är riktigt smidigt.

om man vill göra något är det ju bara att öppna, använder knappt Förhandsgranskning längre

1
Bevaka tråden