Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro o HDMI-DVI till plasma, bild katastrof!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 18:27

Hade en Ibook G4 förut. Jag bara kopplade in min föregående dosa som var kopplad till en scartdosa till en äldre TV och valde därefter typ AV1, 2 el 3. Bild kom alltid upp.

Nu gjorde jag samma sak med min MacBook Pro med nyinköpt HDMI till DVI dosa men bilden som ut som skit. Svartvit och hoppade. Det är lite förvirrande med Pro funktion att ha dubbelskärm, men jag tror mig ha försökt allt (uppenbarligen inte).

Jag har nu köpt en panasonic plasma full HD, 100 HZ och kopplar in via frontens s-video ingång. Samma skit. Går utmärkt att koppla in t. ex Xbox där osv. Här även provat att koppla via den där gula kabeln. Har inte försökt scart på den nya tvn (sitter på väggen, kommer inte åt)

MacBook säger att det finns en VGA-skärm inkopplad i och med att jag koppar in plasman, men jag kan bara välja 640x480 el 800x600 i 60 hz.

Färg LCD är inställd på 1440x900.

Någon haft samma problem?

Hjälp! Tjejen börjar trötta på min oförmåga...:'(

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-05 20:33

Vad har du för ingångar på Panasonicen? Kör DVI->DVI eller DVI->HDMI till Panasonicen.

Jamenvafan. Du sitter med en görbra TV full med digitala ingångar och skall inte försöka med att köra in signalen med en gammal S-videokontakt (analogt).

Scart är ÄNNU sämre utsignal.

Varken S-video eller SCART klarar av att skicka över 1440 x 900, du ligger nog på dubbelt upp vad de klarar.

Övrigt trassel skall lösas med att du kör rätt till TV'n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 21:53

Ja, jag har två ton ingångar på tv:n, typ HDMI, component osv. Känns lite overkill för mig. Kan man köpa en DVI till HDMI sladd överallt? Eller är det applebutiken som gäller?

Du kan nog få tag på en på Elgiganten också, problemet är ju bara att de har så sopig personal

Jag skulle känna mig tryggast p t ex MacForum el liknande. "Appleaffären"

Måhända är det den här du söker?
Apple Store (Sverige) - XtremeMac XtremeHD HDMI-till-DVI-kabel

men JAG skulle känna mig lugnast om du kunde få tag på ngn duktig som du kan kontakta IRL.

Tänk om jag rekommenderar ngt här som inte funkar ? Skulle ju inte kännas roligt varken för dig eller mig.

En sådan här funkar alldeles utmärkt. Kör själv en sådan mellan min Macbook Pro och vår Philips Full-Hd tv. ONOFF Tillbehör, Ljud&Bild, Kablar - bildöverföring, PROFIGOL, PGV1102

Tack Pierre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 21:42

Tack grabbar! Jag ska köpa en sådan. Känns som om detta ska funka. Är fortfarande lite störd på det där att det inte fungerade med s-video. Jag körde ju 640x480 i 60 Hz, som min förra Ibook G4 nog också körde? Bilden blev i alla fall snygg på min förra tv. 1440x900 är ju LCD skärmens inställning trodde jag?

1
Bevaka tråden