Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen från Macoteket

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan!

undrar lite kring makotekets minnen.
någon som köpt dessa å vill berätta vad ni tycker?
Macoteket - DDR2 FB-DIMM ECC PC6400/800MHz, 2GB

// Mandraxon

Ursprungligen av Mandraxon:

...någon som köpt dessa å vill berätta vad ni tycker?

Jag har två sådana i min Mac Pro.

Men jag förstår inte syftet med din fråga. Vad finns det att "tycka" om ett minne? Antingen fungerar det, eller så fungerar det inte. Vilken typ av åsikter är det du är ute efter?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har två sådana i min Mac Pro.

Men jag förstår inte syftet med din fråga. Vad finns det att "tycka" om ett minne? Antingen fungerar det, eller så fungerar det inte. Vilken typ av åsikter är det du är ute efter?

Jag förstod direkt syftet med frågan. Varför skulle man inte kunna tycka nåt om precis vad som helst. "Vad tycker ni om gula bananer?" T.ex.

Ursprungligen av tiger leap:

Jag förstod direkt syftet med frågan. Varför skulle man inte kunna tycka nåt om precis vad som helst. "Vad tycker ni om gula bananer?" T.ex.

Självklart kan man tycka något om gula bananer - där kan man ha åsikter om nyans, storlek, smak, osv.

Men om man har ett minne av ett visst fabrikat och av en viss storlek, så kan man bara konstatera huruvida det fungerar eller inte. Rätta mig gärna, och nämn något annat som man kan "tycka" om ett minne, men jag kan inte komma på något annat.

Jag frågade trådskaparen vilken typ av åsikter han var ute efter - för att jag gärna vill veta, så att vi kan gå vidare med tråden. Så länge du inte kommer med några svar på den frågan, utan bara kommer med konstiga liknelser, så bidrar du inte till trådens utveckling, eller hur?

Senast redigerat 2008-07-06 18:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart kan man tycka något om gula bananer - där kan man ha åsikter om nyans, storlek, smak, osv.

Men om man har ett minne av ett visst fabrikat och av en viss storlek, så kan man bara konstatera huruvida det fungerar eller inte. Rätta mig gärna, och nämn något annat som man kan "tycka" om ett minne, men jag kan inte komma på något annat.

Jag frågade trådskaparen vilken typ av åsikter han var ute efter - för att jag gärna vill veta, så att vi kan gå vidare med tråden. Så länge du inte kommer med några svar på den frågan, utan bara kommer med konstiga liknelser, så bidrar du inte till trådens utveckling, eller hur?

Bidra till trådens utveckling? Fytusan vilken kul kille du är; helt oförmögen att se dig själv utifrån. ha ha ha.

Ursprungligen av tiger leap:

Bidra till trådens utveckling? Fytusan vilken kul kille du är; helt oförmögen att se dig själv utifrån. ha ha ha.

Ja, trådens utveckling. Är det inte därför vi är här - för att ställa frågor, svara på frågor, och diskutera? Och se till så att trådarna leder någonstans - inom ämnesområdet.

Jag tycker det är dags att du börjar skriva något konstruktivt i något enda litet inlägg - i stället för att bara komma med pikar och dumma kommentarer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-06 22:34

[QUOTE="tiger leap;1561762"]Jag förstod direkt syftet med frågan. Varför skulle man inte kunna tycka nåt om precis vad som helst. "Vad tycker ni om gula bananer?" T.ex.[/

Jag är benägen att hålla med.

När det gäller bananerna så är gula att föredra framför gröna

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag är benägen att hålla med.
När det gäller bananerna så är gula att föredra framför gröna

Ok, nämn då en annan sak som man kan "tycka" om ett minne (dvs något annat än huruvida minnet fungerar eller ej på en viss datormodell).

Jag hoppas verkligen att det finns något, så att hela den här sido-diskussionen har haft någon mening...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, nämn då en annan sak som man kan "tycka" om ett minne (dvs något annat än huruvida minnet fungerar eller ej på en viss datormodell).

Jag hoppas verkligen att det finns något, så att hela den här sido-diskussionen har haft någon mening...

Om inte så får jag be om uräskt över hur mina ord missupfattades =/

Ursprungligen av tiger leap:

Jag förstod direkt syftet med frågan. Varför skulle man inte kunna tycka nåt om precis vad som helst. "Vad tycker ni om gula bananer?" T.ex.

Klart att man skall få det. "Bananer är dock fel forum" tror jag. Gå med som supporter, så får du skriva om dom gula i Loungen.;)

tänkte mer stabilitet MM
det e antingen dessa eller kingston jag funderar på att köpa.. .. priset är det samma mellan kingston och macotekets.. men e dessa stabila? vet inte alls vilka minnen som rekomenderas.. ny inom apple kulturen

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-07-06 14:39

Jag har själv köpt Ram-minnen från Macoteket till min MacPro och dom fungerar som sagt.
Köper du från Macoteket då vet du med största säkerhet att dom passar och att det är rätt minne. Så det är bara att beställa

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-06 15:51

"Minnen från Macoteket" fick mig att tänka på något annat. Trodde det handlade om roliga anekdoter från Macoteket. Mondo jobbar ju där, han kan säga roliga saker, ibland.

Ursprungligen av Konrad:

"Minnen från Macoteket" fick mig att tänka på något annat. Trodde det handlade om roliga anekdoter från Macoteket. Mondo jobbar ju där, han kan säga roliga saker, ibland.

Trodde de gått i konken. Tänkte att vafan.... synd....

Jag tror att trådskaparen kanske var intresserad av att veta om ngn köpt dessa minnen och kanske fått byta sex gånger innan de fått några fungerande...

Men, precis som Jesper säger, antingen funkar det eller ej. Det kan ju inte "funka lite grand".

Andra egenskaper ett minne kan ha, smak+, färg?, Tuggmotstånd?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 17:33

Själv kör jag kingstons minnen som jag köpt på inwarehouse...

Macoteket handlar jag inte av längre pga dåligt bemötande mm.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-06 17:37
Ursprungligen av kainen:

Själv kör jag kingstons minnen som jag köpt på inwarehouse...

Macoteket handlar jag inte av längre pga dåligt bemötande mm.

Med andra ord så har du minnen från Macoteket.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 17:43
Ursprungligen av Konrad:

Med andra ord så har du minnen från Macoteket.

Nej....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-06 17:44
Ursprungligen av kainen:

Nej....

Har du ingen fantasi eller humor? Förstår du inte att jag skojar med dig?

Ursprungligen av kainen:

Nej....

Har du 2gig eller 4 gig (paket om 2 ggr 1 gig eller paket om 2ggr 2gig)
har dessa den stora kylningen?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 18:23
Ursprungligen av Mandraxon:

Har du 2gig eller 4 gig (paket om 2 ggr 1 gig eller paket om 2ggr 2gig)
har dessa den stora kylningen?

Jag har 4x512mb standardminne + 2x1gb kingston.
Med stora kylningen, yes

Så sant jesper.!
Vad jag menadde mer var hur har dom fungerat för dig?
det är jhu en skillnad mellan minne å minne.. kingston har jag läst fungerar och det är ett namn man känner till.. det jag vet om makotekets minnen är att dom kommer från företaget iceberg.. som enligt rykten jag ej fått bekräftat gör minnen åt owc.
det jag mest undrar över är om makotekets minne håller stabilitet.. och matchar bra med orginal minnena..

Jag undrar oxå nu om dessa
DIMM DDR2 2GB PC6400 800MHZ ECC KIT APPLE

har den stora kylningen likvärdig den som sitter på orginal minnena.

jag har alltid byggt pc själv å kört korsair minnen..
men mac e helt nytt och önskar bra kvalitet och stabilitet på en såpas dyr bäst som mac pro är.

Jag kör med 6 GB, 2x1GB original, och dessa 2x2GB - fungerar alldeles utmärkt.

Ett av minnena fungerade inte vid leverans, men det behövdes bara ett kort telefonsamtal till Macoteket så skickade de ut ett nytt. Så det blev en dags fördröjning, men sen hade jag två fungerande 2GB-moduler, till ett bra pris. Behövde inte ens betala porto på returen av det felaktiga minnet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 18:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Behövde inte ens betala porto på returen av det felaktiga minnet.

Det är du enligt konsumentköplagen inte heller skyldig att göra Vid felaktig vara kan man få milersättning om man tex behöver åka och byta varan. (Det är det dock inte alla som vet och kräver oftast inte detta.)

ahh det svarar på den delen.. nu så nästa.. någon som vet om
DIMM DDR2 2GB PC6400 800MHZ ECC KIT APPLE
har apples stora kylning?

Ahh tack Kainen ser ut att bli kingston då det e ett minne man vet om.. såvida du inte hafft några problem med dem?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 19:17

Jag jag behövde starta om maskinen 2ggr efter installation av minenna innan den hittade dom (konstigt??, finns en gammal tråd om detta någonstans) men efter det så har jag inte haft några som helst problem

Ursprungligen av kainen:

Jag jag behövde starta om maskinen 2ggr efter installation av minenna innan den hittade dom (konstigt??, finns en gammal tråd om detta någonstans) men efter det så har jag inte haft några som helst problem

Hmm har du 2007 versionen av mac pro eller 2008 tror det var någe med 2007 som gjorde att den scannade sen när man startade om hittade den dem?

Men men.. ni med mer erfarenhet makotekets eller kingston?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-06 20:31

Jag har 2007 versionen... mycket möjligt det där med scanningen, jag fick aldrig något svar om varför det var så men iaf så funkar minnena utan problem

Om dom kostar lika... du vet att kingston är bra, varför ens fundera på macotekets som du inte vet vad det är för noname minnen? O:-)

Ursprungligen av Mandraxon:

Hejsan!

undrar lite kring makotekets minnen.
någon som köpt dessa å vill berätta vad ni tycker?
Macoteket - DDR2 FB-DIMM ECC PC6400/800MHz, 2GB

// Mandraxon

Helt OK, jag varierar mellan dessa eller Kingston eller Apacer beroende på vem som för dagen har bästa pris respektive leveransstatus

Ursprungligen av macuddevalla:

Helt OK, jag varierar mellan dessa eller Kingston eller Apacer beroende på vem som för dagen har bästa pris respektive leveransstatus

Vart hittar du Apacer minnen för mac pro?

Bevaka tråden