Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig upplösning Macbook inkopplad till platt-TV

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Har precis fixat så jag kopplar in macbooken till en 37" LCD-TV med DVI. Vad jag inte fattar är varför jag inte får några widescreenupplösningar? Eller ja. När jag läser i broschyren om teven så står det att max upplösning man kan använda när man kopplar in datorn är 1280x1024p. Men varför kan man inte använda några widescreenupplösningar? Denna 1280x1024 fyller upp skärmen på höjden, men det är fortfarande svarta kanter på sidorna. Är ju konstigt att man inte kan använda hela teven eller? Nån som har lite mer info?

Nu när jag undersökt lite mer så ser jag att i broschyren till teven så finns det också en sida som handlar om att använda teven i HD-mode. Men när jag väljer HD från AV-menyn står det på teven bara "videoläge stöds ej". Varför kan jag inte köra bilden från datorn i HD-mode utan tvingas köra i PC-mode, där maxupplösning av nån konstig anledning är 1280x1024? Väldigt konstigt och irriterande...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-05 08:12

Du kanske måste köra via HDMI för att få till rätt upplösning?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-07-05 08:29

Jag antar att du kör HDMI som DVI heter på tv-språk, vad har du för tv? Min Sony 26" kör nån pcupplösning med VGA men med HDMI så får jag 1366x768.

En Philips 37" e det. Kör ju via DVI (som jag fattat så är det samma som menas med HDMI?). Har inte superkoll på detta. Iaf, problemet som det är nu är ju at när teven är i PC-mode så kan man ju inte välja högre upplösning än 1280x1024, från tevens sida. Den stödjer liksom inte högre upplösningar i PC-mode. Däremot verkar den ju göra det i HD-mode, men när jag välejr HD-mode så står det "videoläge stöds ej". Frågan är ju vad man ska göra för att få teven att acceptera datorns videosignal i HD-mode, det har jag inte lyckats klura ut.

Nu är den bästa upplösningen att köra 1280x768, då blir det widescreen och faktiskt helt ok bra bild. Antar att den kan bli ännu bättre om man får det att funka i HD-mode så man kan köra 1x1 pixel mapping, men förstår inte hur jag ska lyckas...

Satt o klurade lite med switchresx, men kom inte riktigt nån vart tyvärr.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-07-05 16:24

DVI och HDMI är inte samma sak...men båda handlar om digital överföring.
DVI överför bilden digitalt.
HDMI ger både digital bild+ljud

Ursprungligen av MrCoffee:

DVI och HDMI är inte samma sak...men båda handlar om digital överföring.
DVI överför bilden digitalt.
HDMI ger både digital bild+ljud

Ja och nej. Skillnaderna mellan DVI och HDMI är som du säger, men bild-delen av HDMI är faktiskt i grund och botten DVI.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-07-06 12:45
Ursprungligen av irrelogical:

Ja och nej. Skillnaderna mellan DVI och HDMI är som du säger, men bild-delen av HDMI är faktiskt i grund och botten DVI.

Jo självklart...jag som uttryckte mig lite otydligt.
Bilden är digital med båda formerna....enda skillnaden är som sagt att man behöver en extra ljudkabel om man kör via DVI.... lite synd att macbooken inte har HDMI.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-06 13:13

Med MacBook Pro skulle du få ännu högre upplösning, dvs mera antalet pixlar.
Mac Book Pro har ju äkta grafikmotor med egen minne.

MacBook har enklare grafikmotor med begränsningar.

Be en kompis som har MacBook Pro och testa med din teven

Ursprungligen av REP:

Med MacBook Pro skulle du få ännu högre upplösning, dvs mera antalet pixlar.
Mac Book Pro har ju äkta grafikmotor med egen minne.

MacBook har enklare grafikmotor med begränsningar.

Be en kompis som har MacBook Pro och testa med din teven

Är inte att det är en MB som är problemet! Jag pumpar ut 1920x1080 från min MB till min 40" FullHD-TV utan några som helst problem.

Något som jag inte kan hitta i tråden är vad det är för en TV!?!
Ja, det står att det är en 37" Philips TV, men det säger inte så mycket! Vad är det för modell och mest viktigt vad är native upplösningen på TV:n!?!

  • Oregistrerad
  • 2008-08-08 10:41

Jag vill koppla min MacBook Pro till min LCD TV

Hej, jag har en MacBook Pro och köpte en VGA-kabel igår. Kopplade in denna i min relativt nya Samsung 42" LCD... Tji fick jag... kom upp någon slags Info ruta på TV'n.
Trodde i min enfald att det var så enkelt... är det en HDMI-kabel jag skall ha för att det skall funka tro?

Med Samsungs apparater så bör man koppla datorn till VGA-ingången, i alla fall om man vill kunna använda datorn till mer än filmtittande. De flesta Samsungapparater så går det bara att få pixelmappat via VGA.

pixelmapping » home

pixelmapping » Samsung TVs

Senast redigerat 2008-08-08 13:36
  • Oregistrerad
  • 2008-08-08 13:15

Tackar för svar, fick nu även reda på att jag skall ha en DVI - HDMI kabel, hm... skall nog få det att fungera med lite blod svett och tårar.

Ursprungligen av Hollies:

Tackar för svar, fick nu även reda på att jag skall ha en DVI - HDMI kabel, hm... skall nog få det att fungera med lite blod svett och tårar.

Jag har en MacBook kopplad till en Samsung 32" (den vita) och får bra bild i widescreen, med ett litet irriterande problem: jag kan välja på att inte riktigt se hela bilden (menyraden och halva dockan försvinner) eller ha en svart ram runt... kanske skall testa med SwitchresX och se om det blir någon skillnad!

MiniDVI ->DVI->HDMI fungerar toppen i övrigt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-03-01 13:23

Problem med bild-dubblering

Jag får inte "bild-dubbleringen" att fungera korrekt.
Jag har Minidisplay-DVI med en DVI-HDMI sladd in i LCD-TV:n (FULL HD).

Kör jag läget utan dubblering så att TV:n är "huvudskärmen" så får jag ut 1920x1080 och det ser suveränt ut (felfritt), MEN kör jag dubblering (som jag vill göra) så blir skärmupplösningen på macbooken helt korrekt medans på TV:n kommer bilden utanför (får inte med hela bilden) trotts att det står att den skickar ut 1920x1080 (sammanflätat).

Anledningen att jag vill köra dubblering och inte "extended" är därför att när man ska köra fullscreen på en film så skickar den vidare film-bilden till macbooken (ingen bild på teven) t.ex, vilket är åt skogen och inte acceptabelt.

Hur ska jag göra för att macbooken ska skicka ut rätt 1920x1080 till teven och fortfarande ha 1280x800 på macbooken? Har provat switchresx utan resultat. Nån annan med samma problem?

Ursprungligen av Mrdaez:

Hur ska jag göra för att macbooken ska skicka ut rätt 1920x1080 till teven och fortfarande ha 1280x800 på macbooken? Har provat switchresx utan resultat. Nån annan med samma problem?

Kör du skärmdubblering är det upplösningen på macbookens skärm som speglas. Vill du ha 1920x1080 på tv:n är det "extended" du ska använda dig av.

Ursprungligen av Mrdaez:

Anledningen att jag vill köra dubblering och inte "extended" är därför att när man ska köra fullscreen på en film så skickar den vidare film-bilden till macbooken (ingen bild på teven) t.ex, vilket är åt skogen och inte acceptabelt

Det där ställer du in i din mediaspelare vilken skärm du vill att den ska skicka filmen till. Beroende på vilken mediespelare du använder är tillvägagångssättet lite olika. Vilken spelare använder du?

Tänk också på att om du har ställt in tv:n att vara huvudskärm så kommer filmen att presenteras där.

Om du kör teven som huvudskärm (drar över meny-raden till den i Uppställnings-fliken under Bildskärmar i systeminställningarna) så visas filmerna på den också, FÖRUTOM just om du väljer fullskärmsläge i Quicktime (måste va en klantig bugg). Du kan däremot se fullskärm på den externa om du istället väljer "Presentera film"-alternativet som finns i nån meny i Quicktime, och sen bara klickar på din inkopplade skärm så Quicktime-symbolen hoppar över till den.

  • Medlem
  • 2009-03-02 21:17

Jag kör vår 32" Samsung i 59,9Hz för att få fullHD, det går inte att köra på 60Hz, kolla om det är det.

1
Bevaka tråden