Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fredagshumor: alt-maximera i Excel 2008

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Testa detta:

1) Öppna ett gäng fönster i Excel 2008.
2) Håll nere alt och klicka på maximera-knappen i menylisten (den som är ett +)
3) Luta dig tillbaka och njut av skådespelet.

(Jag kan inte garantera att det fungerar för alla, men jag har fått det bekräftat av en person i alla fall.)

4) Tvångsavsluta

Ouch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 16:54

Tack Adrian, hur länge har jag inte sökt efter en liknande funktion! Folket på microsoft måste verkligen tänkt till innan de programmerade denna.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-04 17:03

Vad ska hända? För mig händer samma sak som när jag bara trycker på +

Det är en bugg som gör att den börjar flaxa runt bland fönstrena som tokigt, utan att stänga dem. Det verkar som om programmerarna har en loop som säger "fortsätt stänga fönster efter fönster tills alla är stängda", men att de glömt själva stäng-grejen, vilket gör att programmen hamnar i en oändlig loop och måste tvångsavslutas

Vanligt programmeringsfel som alla gör förr eller senare. På grund av att folk gillar att hacka på Microsoft så antas det vara roligare än annars.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vanligt programmeringsfel som alla gör förr eller senare.

Inte mer vanligt än att jag aldrig sett det förut i något program.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

På grund av att folk gillar att hacka på Microsoft så antas det vara roligare än annars.

Så du tror inte jag hade tagit upp det om det varit iTunes? Eller om det varit Adobe Reader?

Baserat på Microsofts "track record" är det dock troligare att dom skulle släppa igenom "vanliga programmeringsfel som alla gör" än något av de övriga företagen. Microsoft som fortfarande vägrar koppla kommando-G till "sök nästa" och gör det ofattbart komplicerat för den som vill ändra det. Just för att alt-maximera är en typisk Mac OS X-funktion och just för att Microsoft har en tendens att gå sin egen väg istället för att vara macigt.

(Därmed inte sagt att Apple alltid gör allting rätt - ta bara flaggskeppet iTunes som fortfarande inte kan bete sig som en god medborgare i Mac OS X-land. Eller Adobe som aldrig vill lyckas med sina installerare.)

Adrian, med all respekt, svarar jag såhär:

Nej, jag tror inte du tagit upp det om det varit ett Apple-program. Det dräller ju av program som har buggar. Microsoft-programmen har, som jag uppfattar det, vare sig fler eller färre än andra (och jag är en rätt seriös Office-användare kan jag tillägga)

Vad sen gäller frågan om program följer någon viss gränssnittskonvention har absolut INGET att göra med buggar, däremot en hel del med Microsoft-bashing, quod erat demonstrandum...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

.......däremot en hel del med Microsoft-bashing, quod erat demonstrandum...

Det känns som att du överreagerar väldigt mycket. Adrian påpekar en bugg som gör att programmet beter sig lite roligt. Denna gång var det Microsoft-program, nästa gång kan det vara ett program från Apple eller Adobe.

Jag hade kunnat förstå din kritik om Adrian hade skrivit något i stil med "Kolla vilken korkad bugg de värdelösa tomtarna på Microsoft har missat i Excel", men nu var det ju inte riktigt så.

Med tanke på vilka fel Apple gör är ju detta mer av en kul grej. Inget som de flesta kommer att drabbas av, eller ens veta om existerar, men likväl en pinsamhet. Microsofts Mac-avdelning har i grund och botten gjort en tabbe, ett misslyckande, inte riktigt fått hissen att gå ända upp. Sådant händer. Man kan skratta åt det, le och invänta en fix.

En bugg som kommer från Microsoft är rolig. På samma sätt som det är "roligare" att se en utomordentligt duktig gymnast misslyckas på barr och bom, än att se henne lyckas.

Eller roligare än en bugg som kommer från Kristofer Szymanski på samma sätt som att det är mer intressant att se Britney Spears ramla ur en limosin på fyllan utanför Ceasars Palace än att se en vanlig full småbarnsmamma halka på trappan från pizzerian i Hökarängen.

Att både Microsoft Steve och Apple Steve är så tvärsäkra i att allt de gör är bäst och att deras "motståndare" är så värdelösa gör det ju också intressant. Helt enkelt att högmod går före fall, ödmjukhet före ära. För inte är det väl fler som klagar på Microsoft än vad som klagar på Apple? Njutningen hos klagokören är säkert lika hög som tonarten i båda fallen.

Buggen är ju så klart inte lika rolig om man ser den som saltsyra i såret på en ensam trött gammal programmerare som slitit för att hinna klart och för att nå ytterligare än deadline, som har jobbat tre dygn i streck och nu sitter och sliter i sitt anletets svett, övergiven i ett ensamt mörkt, tomt kontorslandskap med död blick stirrande på massor med mängder av kod framför en likblekslysande datorskärm. Klockan fem på morgonen. Fyra timmar före leverans. Utan chans att hinna klart i tid.

Ännu en missad middag hemma. Droppen som får frun att sticka. Och nu skrattar vi åt hans misslyckande och sprider ut det på nätet så att han sen får sparken från sitt jobb på MSFT Q&A i Seattle.

Buggen är ju rolig därför att det utspelar sig ett litet skådespel som kan tolkas som ett desperat konglomerat till mjukvarumonopolists misslyckande trots mängder med människor och trots alla miljarder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 21:43
Ursprungligen av thevil:

En bugg som kommer från Microsoft är rolig. På samma sätt som det är "roligare" att se en utomordentligt duktig gymnast misslyckas på barr...

Instämmer. Jag får dock erkänna att själv är jag kanske lite mer benägen att driva med Microsofts produkter än med Apples (även om jag i det här fallet inte brydde mig särskilt mycket om vem tilverkaren var). Dels för att jag själv så klart använder Mac men också för att Apple någonstans fortfarande är "underdog" i mitt medvetande även om ställningen håller på att förändras ganska snabbt i vissa avseenden.

När jag jobbade på Adobe klassade vi buggar lite grovt på detta sätt

1) Innebär dataförlust, förstörda dokument etc, workaround saknas
2) Innebär dataförlust, förstörda dokument etc, workaround finns
3) Innebär förlust av funktionalitet, workaround saknas
4) Innebär förlust av funktionalitet, workaround finns
5) Innebär estetiskt störande upplevelse, men ingen funktionalitetsförlust, workaround saknas
6) Innebär estetiskt störande upplevelse, men ingen funktionalitetsförlust, workaround finns

Även om man kan teoretiskt kan hävda att den här buggen kan innebära dataförlust, så är det rent hypotetiskt, för inga typiska användare har för vana att alt-klicka på maximera-knappen.

Det vill säga, för den normale användaren är det en bugg de aldrig kommer att stöta på, aldrig ha något besvär av och som de skulle förbli lyckligt omedvetna om.

Jag håller med thevil om att det är roligare att se stora drakar göra fel, men rent krasst är detta en skitsak, en "glitch", inget mer.

För övrigt har MS Word samma fel...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-06 10:48

Är lite som att trycka shift+F11 så många gånger man bara orkar, försök stoppa det!

För mig radar bara fönsterna upp sig väldigt snyggt. Knappast någon bugg.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-06 12:37
Ursprungligen av BeachMagnus:

För mig radar bara fönsterna upp sig väldigt snyggt. Knappast någon bugg.

Som Adrian skrev i första inlägget, de funkar inte för alla. Funkade inte för mig heller. Kanske har de fixat det i senaste uppdateringen...

1
Bevaka tråden