Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stort DTP företag skall byta till mac

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

FORTUNE: Apple 2.0 Axel Springer’s 10,000 employees switching to Mac

den som kan tyska får ju gärna kommentera vad som sägs:)

Kortfattat Axel Springers förlag med 10.000 anställda 25 Miljarder kr. i omsättnig och utgivare av 150 tidningar i över 30 länder har använt macar hela tiden för layout men nu går de helt över till macar och blir europas största Apple kund (Världens näst största efter Google)
Skälen till att de går över till macar är 4, användarvänlighet, de är lättservade billigare i inköp och "SCHÖNE"
övergången beräknas ta 5 år(!) och datorerna kommer använda både OS x och Windows.

Kanon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 10:39

Man undrar om det kommer bli en sk halo-effekt. Dvs, att fler kommer i kontakt med mac-datorer, gillar lösningen och köper det hem och pratar gott om Apples maskiner. Antagligen.

Om Apple kunde lägga lite tyngd bakom Mac OS X server och de bitar som enterprise-kunder förväntar sig så ser jag verkligen inte varför de inte skulle kunna ta stora marknadsandelar. Speciellt nu när Apple har licensierat exchange-stöd till Mac OS X 10.6.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-05 12:06
Ursprungligen av acke:

Man undrar om det kommer bli en sk halo-effekt. Dvs, att fler kommer i kontakt med mac-datorer, gillar lösningen och köper det hem och pratar gott om Apples maskiner. Antagligen.

Om Apple kunde lägga lite tyngd bakom Mac OS X server och de bitar som enterprise-kunder förväntar sig så ser jag verkligen inte varför de inte skulle kunna ta stora marknadsandelar. Speciellt nu när Apple har licensierat exchange-stöd till Mac OS X 10.6.

Den bästa marknadsföringen är "mun till mun". Fungerar den här installationen bra, om övergången går bra och om driftsstörningarna blir minimala i kombination med att alla användare snabbt får det att fungera så kommer det säkert att bli ringar på vattnet.

Att Google var storkund hos Apple är för mig en gåta.
Allt de designar andas ju fult-som-en-PC. Allt är ju fjärran från Mac....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 12:45
Ursprungligen av Goflorp:

Att Google var storkund hos Apple är för mig en gåta.
Allt de designar andas ju fult-som-en-PC. Allt är ju fjärran från Mac....

Folk som börjar jobba hos Google får välja sin jobbplattform själv. Antar att många gillar Mac där. Du har rätt är det kommer till programmen. Alla Google-program är otroligt fula.

Jag blir en smula nostalgisk av uttrycket "DTP-företag". Var det inte autografi det skulle heta?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-05 19:58

Det här kan mycket väl vara vändpunkten för Apples strategi i Europa. Nu måste man ju investera i tyskkunnig support och fler serviceställen som ska kunna ta hand om alla dessa datorer och iPhones.

Samtidigt öppnar Apple Stores i Tyskland, Schweiz och Frankrike - andra europeiska motsvarigheter finns redan i Storbritannien, Italien och på Irland.

Får Apple många fler kunder kommer det ju fler investeringar och andra satsningar också i fortsättningen, eller vad tror ni?

Ursprungligen av boris91:

Får Apple många fler kunder kommer det ju fler investeringar och andra satsningar också i fortsättningen, eller vad tror ni?

Nej, jag tror Apple nöjer sig nu och drar ner på support och serviceställen.

Med tanke på Apple's utveckling sedan jag började jobba som (Apple) IT-tekniker på slutet av 90-talet så känns det bra. Det verkar inte bli färre arbetstillfällen än på ett tag om det fortsätter som det gjort sedan Steve kom tillbaka.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-05 23:33

- Enligt AppleInsider har företaget Axel Springer AG 12000 aktiva datorer just nu.

Man kommer att använda sig av nästan hela Apples line-up: iPhone, Mac Mini, iMac, Mac Pro, MacBook och MacBook Air. Datorerna kommer att köra Vista, XP eller Mac OS X beroende på arbetsuppgift.

Dessa system ska alltså bytas ut inom 2 år, inte 5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 15:17

Undrar hur mycket exchange-stödet i iPhone och Mac OS X 10.6 spelar in?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-06 21:31
Ursprungligen av acke:

Undrar hur mycket exchange-stödet i iPhone och Mac OS X 10.6 spelar in?

En hel del skulle jag tro. Apple har en akillehäl i sina serverlösningar. De räcker inte till på mjukvarusidan och många företag har dessutom redan investerat i exempelvis Exchange. Med fullt stöd för Exachange så spelar operativsystemet mindre roll på användarsidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 23:22
Ursprungligen av Northwiz:

En hel del skulle jag tro. Apple har en akillehäl i sina serverlösningar. De räcker inte till på mjukvarusidan och många företag har dessutom redan investerat i exempelvis Exchange. Med fullt stöd för Exachange så spelar operativsystemet mindre roll på användarsidan.

Tycker precis som du. Skönt att Apple äntligen krupit till korset när det gäller det här. Både genom att licensiera Exchange och att rycka upp sig med gemensam adressbok och bättre gemensam kalender i Mac OS X Server 10.6. Att täcka upp med båda är så bra tänkt av Apple.
Undrar varför de fick för sig att löpa hela linan ut när det kommer med Exchange-stöd i 10.6? De har ju inte direkt varit så sugna att visa upp sig inom Enterprise.

En annan fråga, undrar hur MacBU ställer sig till Exchange-stödet. Kommer de nu äntligen att lägga in riktigt stöd på Exchange i Entourage tro?

Sist, undrar om vi kommer att se en bättre webbmail i och med Mac OS X Server 10.6? Ekorremailen är det fulaste och omaccigaste på länge.

Undra om det fick någon special-deal eftersom man i vanliga fall inte kan skaffa serviceavtal på stationära och laptops som Apple säljer...

1
Bevaka tråden