Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker 7-register från Mac till Windows

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-03 23:25

Hej!
Jag har skapat ett FileMaker 7-register i MacOSX som ska användas i Windows. Jag har inte stött på några större skillnader mellan systemen när det gäller utskrift på papper, däremot skiljer utseendet på skärm. När jag använder 100% i FileMakers statusområde i Mac måste jag minska till 75% för att få motsvarande storlek och läsbarhet på skärmen i Windows. Är det något jag kan ändra i FileMakers programinställningar för att kunna arbeta i 100% i båda systemen?

Tacksam för svar.

Inte i FileMaker, men kanske i Windows inställningar (för Windows, inte för FM). Vill minnas att man kan ändra skärmupplösning där (förmodligen minns jag något gammalt, typ Win 95 eller så), default borde vara 96 dpi i Windows, det är 72 dpi på Mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-05 12:07

Tack för värdefulla tips... har prövat olika bildskärmsinställningar och ser nu att det är avgörande för hur en sida visas på skärmen. Jag behöver nog också göra en del andra justeringar som att minska radavstånden i Windows-versionen. Teckensnitten ser ut att vara ok, använder bl a Ariel och Times New Roman.

Vad använder du för typsnitt och storlek?
Storlek, radavstånd, etc varierar ibland mellan Mac/PC beroende på typsnitt.

1
Bevaka tråden