Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker en dual G5?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge kört Cubase på PC men har nu blivit övertygad att datorn hatar mig. Så fort det kommer till kritan och allt måste funka så strular det och den lägger sitter och småler åt mig utan att ens starta. Jag hatar f-nskapet...

Nu blir det mac. Igen ska jag säga. Ekonomin säger nej till en ny powermac så det får bli beggat så länge. Räcker en G5:a för att dra Logic Studio, 8 eller vad dom nu är uppe i? Det handlar om något år. Jag funderar på en 2.0 och sätta i 4GB RAM och flytta över mina diskar från pc'n.

Vad säger ni?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-03 22:44

Absolut, kör hårt, klockrent.

Jag skulle säga att det nog inte är så bra taktik att köpa en G5'a idag. Minsta Mac Minin spöar den i power, och PPC kommer försvinna från OSX i nästa uppdatering. Och sen kommer inte Logic gå att uppdatera heller, för det kommer förr eller senare kräva senare versioner av OSX.

Intel-processor i Mac är framtiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-04 02:03

Fast en G5:a är stor och går att bygga på (i) en del, vissa påstår att 2 x 2,5 är snabbare än Mini men jag har inte sett några bra jämförelsetabeller. Snabbare hårddisk/ar kan man ju iaf ha i G5:an.

G5 med PCI-express är väl smart att välja så kan de kort du ev köper till den kan användas senare du då uppgraderar till Intel.

Vad gäller prestanda beror det ju på hur man jobbar. Rent prestandamässigt räcker den såklart till att göra stora, professionella arbeten i ex Logic och ProTools. OS 10.5 kan man ju köra på den och det kan man ju göra i några år till i alla fall. Det är ju en hel del som fortfarande sitter med just G5:or.

PowerMacarna har ju en del andra bra saker till skillnad mot Macmini ex som just kortplatser, möjlighet till fler än en skärm, lätt att stoppa i fler hårddiskar mm. Detta går ju lätt att flytta till nyare Intelmac senare.

Saken är den att jag inte vill lägga för stor summa bara för att ha den ett år tils jag har slutat plugga. Känslan av inläggen ovan gör mig osäker på att det är så bra. Samtidigt kan jag uppgradera PC:n för samma summa men det känns som en taskig framtid att fortsätta på PC...

Nu sitter jag på den första Dual Core-processorn, D3.0GHz. Funkar klockrent och orkar allt jag behöver men systemet har blivit instabilt av någon anledning. Spontan tanke är att uppgradera den med nytt moderkort, processor och minnen och köpa MacPro om ett år och då ta hem datorn från studion och ha den som MediaCenter. Smart?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-04 12:36

Sett till andrahandsvärdet så är det ju alltid bättre att köpa en Mac, historiskt sett och så vidare, men PCn blir ju förvisso en mer modern dator i och med att du kan köpa dagsaktuella komponenter. Dock så känns ju Macen som du redan erfarit mer professionell till musik, det är en känslig fråga förvisso. Själv jobbar jag med PC nu och det funkar bra, men jag kör nästan uteslutande Reason och det programmet funkar bra på bägge plattformar. Men på en PC måste ju allt rulla, det är lätt att sabba systemet om man installerar för mycket "junk" och den kan bli lite opålitlig då.

Ett första steg är ju att backa upp allt viktigt och sedan installera om operativsystemet för att se om den blir mer stabil. Hänger den sig oväntat så kan det förstås bero på felaktigt moderkort, felaktiga minnen osv, men även på undermålig kylning. Du kan ju ta hem ett litet program som kollar hur varm din PC blir, kolla av nätet för att se hur varm den "ska" vara, gissningsvis runt 50 grader.

Frågan om mediacenter; ptja, vill man ha en stor burk i vardagsrummet? Är den tystlåten och kyler bra kanske man kan gömma den, men den är inte billig i drift om du ska ha den igång konstant. En dator drar väl ~ 300 w ungefär.

Jag har inte ett problem med varken värme eller ljudnivåer. Jag bytte nyligen ut min cpu-fläkt till en passiv kylning med en 120mm Noctua-fläkt på så det sjunk 20 grader vid full belastning och jag får nu se på dioderna ifall datorn är igång eller inte. Den är tyyyyyst.
Problemet ligger tyvärr i något "okänt". Microsoft har en felkod för det men vet inte vad man ska göra åt det. Den fryser rätt som det är och låser sig sen i POST'en, precis vid identifieringen av hårddiskarna. Bryter du strömmen helt sen så går inte datorn igång förrän den fått vara avstängd i 10-15 min. När man skriver om det haglar "de givna lösningarna" in. "Byt nätagg, det är ju därför den inte startar, "den är överhettad", "moderkortet är paj"... Alla delarna är testade i andra sammanhang och funkar kalas och det är dessutom inte bara jag som har problem med det. Microsoft säger bara "prova ominstallation" och det har jag gjort åtskilliga gånger. Det är inte en lösning. Jag testade att dra ur den ena hårddisken och vips funkar den klockrent. Dock inget fel på disken. Den funkar som aldrig förr i en annan dator. Satte i den igen efter ett par veckor och då funkar den igen. Ett litet tag.

Vet inte vad jag ska tro riktigt...

  • Medlem
  • 2008-07-04 15:08

Du är säkert på att nätagget är kraftigt nog för att klara att driva allt? Låter lurigt det där när en till disk i datorn gör att den fryser. Testat med någon annan disk för att se om det är samma problem då?

  • Medlem
  • 2008-07-04 17:03

Håller med ovan talare. Du kan få väldigt varierande effekter av ett klent/instabilt nätagg.

Det kan vara så att just den disken/modellen tar precis lite för mycket kräm än vad PSU'n grejar när den ska starta. Det verkar ju vara där du har problemet med att den hänger. Vad händer om du kör en uppdatering på diskarna i BIOS? Får du upp dom då utan problem?

/Mein

Som sagt, det är den reaktionen man får. Googlar man felkoden så finns det mängder med trådar om det och många slänger genast blickar på dom delarna. Men delarna är testade tre gånger om. Dels mot en annan statoinär och dels i en server på jobbet. Nätagget funkar i alla tre, hårddiskarna funkar i allihop. Även om jag plockar ur delar ur datorn så kvarstår samma problem. Hade jag haft felkoden i närheten så kunde jag gett lite länkar som stärker mina problem.

Hittade en sparad länk till en av Microsoft's förslag på felkoden men den var lite ute och cyklade. Känns som lika mycket höftning som de andra. Känns ju bra åtminstone att dom har en felkod för det... Connecting a hard disk drive in slave only mode leads to system halt during resume from standby

Nu har tråden spårat ur lite va?

1
Bevaka tråden