Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Outlook Webaccess, synca med iCal?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På min arbetsplats använder vi Microsofts Outlook Webaccess.

Jag har just köpt en MacBook och vill lära mig att synca schemat med iCal för att kunna ha schema i mobiltelefon och även dator.

Jag har sökt efter någonstans på webportalen att ladda ned vcal filer men det verkar inte som de har tänkt på detta i websystemet.

Hur bryggar jag webaccess med ical?

OTROLIGT tacksam för svar!

//M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 22:42

Webaccess är just enbart webaccess, det är ingen sync därifrån.
Däremot om du kan köra mot exchangeservern direkt så finns det andra möjligheter men det får du kolla med din IT-avdelning.

Hmm, du lär gå via Entourage i så fall. Dvs synka Entourage med exchangeservern och sen synka Entourage med iCal (som jag har för mig fungerar) Andra som vet mer kan säkert förklara i detalj hur det går till.

Entourage? Jag vill alltså inte ha någon microsoft mjukvara alls i Macdatorn, finns det ingen brygga mellan iCal och direkt till självaste kalendersystemet?

Verkar bökigt att importera/exportera mellan flera olika program om man skall genomföra förändringar varje dag.

//M

My Struggle: How to synchronize iCal with Exchange?

Om någon annan springer in i samma problem så finns några lösningar på denna site. Ingen av dem alls tänkvärd för en Macanvändare som är annat än desperat, och det vill man ju inte vara.

Den rätta och enda lösningen är en länk databaserna direkt mellan som inte på något sätt kräver inblandning eller att flera program köres paralellt.

Fortfarande mycket tacksam för tips!

//M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 07:01

uteoleker: Första problemet du har är att ni enbart använder webaccess som jag förstår det, till det kan du inte synca särskilt mycket (inget). Däremot om ni även har push-mail, imap eller vanligt exchangestöd så blir det annorlunda.
Men du får börja med att ge oss förutsättningarna.

På arbetsplatsen användes allt genom outlook. (kalender mail kontakter) Kanske finns det möjligheter att synka via detta? Webportalen når jag genom datorns webbläsare när jag inte befinner mig på kontoret.

Outlook verkar inte fungera utanför arbetsplatsen.

Om jag kan synka min laptop på arbetsplatsen vore kanske också en lösning, men inte alls lika smidig som att jag skulle kunna synka via nätet.

Datakillarna är (precis som på alla arbetsplatser) lata och inkompetenta, dräller man dit en Mac så kommer de direkt avfärda att det ens går att köra word dokument på den så mitt hopp är helt i händerna på kunniga människor här!

//M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 16:01

uteoleker: Då jag själv är en "lat och inkompetent" datakille så slutar jag engagera mig i din tråd nu.

Haha, känner du dig träffad?

Någon annan som har uppslag?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-02 20:40

Ska du köra med Apples program så är det iMap som gäller för Mail. Det kommer Exchangestöd i Snow Leopard men inte förrän om ett år, tidigast, med andra ord.

Ska du sedan synkronisera mot en Exchangeserver så får du leta efter ett tredjeparts-program men jag betvivlar att det finns för det är Microsofts egen lösning. Sen begriper jag inte varför du så envist vägrar att ha Microsoft-program installerade då de faktiskt löser dina problem. Vad du än må tycka om det så är det ditt företag och din arbetsgivare som har valt lösning. Du som anställd får antingen finna dig i det eller byta arbetsgivare.

Entourage är Mac-motsvarigheten till Outlook med i stort sett samma funktioner som i Outlook - och med stöd för Exchange.

Ursprungligen av uteoleker:

Haha, känner du dig träffad?

Någon annan som har uppslag?

Sorry, jag är också en sån där lat och inkompetent datakille så det är bäst att jag lämnar tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 21:38
Ursprungligen av uteoleker:

Haha, känner du dig träffad?

Någon annan som har uppslag?

Träffad, nej inte alls.
Däremot är jag jävligt trött på dumma användare som tror att de kan sköta mitt jobb bättre än jag själv bara för att de har en egen tanke kring hur just deras lilla verklighet funkar utan att ens fundera på det ur det större perspektivet.

Som sagt, kommer inte med nåt mer vettigt i den här tråden då du uppenbarligen tillhör skaran användare som vi admins avskyr mest.

Uppenbarligen känner du dig träffad, annars hade du inte reagerat som du gör. Det är ganska tråkigt, så jag får anta att du kanske tidigare träffats av kritik på din arbetsplats som får dig att reagera med taggarna utåt?

Om jag själv, eller IT avdelningen på arbetsplatsen haft kompetensen att avklara detta så hade frågan inte kommit upp här. Nu är inte min hemdator deras arbetsuppgift, varför jag uppenbarligen valt att adressera en grupp IT brukare som högst sannolikt besitter erforderlig kompetens.

Eftersom du uppenbarligen adresserat mig personligen i ditt angrepp så bugar jag och bockar för det, men kommer inte låta det påverka varken min tidigare klumpiga generalisering av IT personal på mina arbetsplatser eller mitt fortsatta engagemang i dina eventuella frågeställningar på forumet.

Ursprungligen av Trineo:

Träffad, nej inte alls.
Däremot är jag jävligt trött på dumma användare som tror att de kan sköta mitt jobb bättre än jag själv bara för att de har en egen tanke kring hur just deras lilla verklighet funkar utan att ens fundera på det ur det större perspektivet.

Som sagt, kommer inte med nåt mer vettigt i den här tråden då du uppenbarligen tillhör skaran användare som vi admins avskyr mest.

Senast redigerat 2008-07-03 01:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 21:52

Lösningen heter Entourage, jag vet att du inte vill ha in det på din dator, men så är det - enkelt smärtfritt, om än något rörigt innan man får till det

Entourage är bästa mailklienten enligt mig, i alla fall tills Snow Leopard kommer

Jag vet ju inte vilken mailklient som är den bästa, men jag behöver inte den bästa heller. Jag behöver den smidigaste och mest lättanvända, Mail.app fungerar ganska bra! Den enda mail som hanteras utanför arbetet går via Gmail.

Northwiz:
Jag förstår inte vad min arbetsgivare har att göra med min hemdator, och varför jag skulle vilja byta jobb för att iCal inte kan synka mot exchange? Den här tråden handlar om hurvida det går att få iCal att automatiskt synka mot exchange, jag är nöjd med allt som erbjuds i de inbyggda appsen i OSX men saknar synk mot jobbets schema.

Vill jag köra MS så har jag ju jobbdatorn som är en superfin Leonovo. Alla microsofts produkter fungerar jättebra på den, och den har jag fått gratis av min arbetsgivare.

Det jag saknar är en inställning (eller likn) under iCal där jag kan ange adressen till exchangeservern och ett login typ, så att det alltid är samma information i iCal som på webportalen som på jobbet osv.. Resten av iCal är precis det jag alltid letat efter, enkelt & lättöverskådligt utan extra funktioner eller krusiduller.

Eftersom arbetsplatsen har försett mig med en superfin Leonovo laptop som tekniskt är ljusår lyxigare än min MacBook, kan jag där givetvis köra alla microsoft program.. Men utan OSX, och istället med gamla klumpiga XP och helt frånvänt den bekväma synken med iPhone och integrationen mellan alla applikationer på plattformen.

Tangen, tackarns för infon. Jag läste på Apples hemsida för Snow Leopard och ser att de tydligen adresserat problemet, jag kan således bespara mig krångel och helt enkelt vänta

Är det gratis att uppgradera om lanseringen sker inom en viss tid?
(datorn är helt ny, luktar fortfarande)

Är detta exchange/isync problemet ett erkänt problem eller är jag unik som användare?

//M

Senast redigerat 2008-07-03 01:50
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-03 09:52
Ursprungligen av uteoleker:

Northwiz:
Jag förstår inte vad min arbetsgivare har att göra med min hemdator, och varför jag skulle vilja byta jobb för att iCal inte kan synka mot exchange? Den här tråden handlar om hurvida det går att få iCal att automatiskt synka mot exchange, jag är nöjd med allt som erbjuds i de inbyggda appsen i OSX men saknar synk mot jobbets schema.

Vill jag köra MS så har jag ju jobbdatorn som är en superfin Leonovo. Alla microsofts produkter fungerar jättebra på den, och den har jag fått gratis av min arbetsgivare.

Det jag saknar är en inställning (eller likn) under iCal där jag kan ange adressen till exchangeservern och ett login typ, så att det alltid är samma information i iCal som på webportalen som på jobbet osv.. Resten av iCal är precis det jag alltid letat efter, enkelt & lättöverskådligt utan extra funktioner eller krusiduller.

Eftersom arbetsplatsen har försett mig med en superfin Leonovo laptop som tekniskt är ljusår lyxigare än min MacBook, kan jag där givetvis köra alla microsoft program.. Men utan OSX, och istället med gamla klumpiga XP och helt frånvänt den bekväma synken med iPhone och integrationen mellan alla applikationer på plattformen.

Tangen, tackarns för infon. Jag läste på Apples hemsida för Snow Leopard och ser att de tydligen adresserat problemet, jag kan således bespara mig krångel och helt enkelt vänta

Är det gratis att uppgradera om lanseringen sker inom en viss tid?
(datorn är helt ny, luktar fortfarande)

Är detta exchange/isync problemet ett erkänt problem eller är jag unik som användare?

//M

På min arbetsplats använder vi Microsofts Outlook Webaccess.

Jag har just köpt en MacBook och vill lära mig att synca schemat med iCal för att kunna ha schema i mobiltelefon och även dator.

Du vill använda din egen dator på ditt arbete. Då får du vackert acceptera de regler och de lösningar som finns - men det vill du nu inte och då har du ett problem, eller flera. Här på vår arbetsplats hade du tilldelats en skriftlig varning för brott mot vår säkerhetspolicy om du hade tagit med dig din egen dator och försökt ansluta den till vårt nätverk. Det är förbjudet och jag har också uttryckligen förbjudit alla "lata" IT-killar att ens komma på tanken att hjälpa en användare med att ansluta sin hem-dator till nätverket.

Nej, du kan inte synkronisera iCal eller något annat av Apples program rakt av med Exchange. Precis som jag och flera andra har förklarat så är det Microsofts egen lösning, egna protokoll och det som fungerar (i första hand) är Microsofts egna program. Lösningen heter Entourage men det vill du ju inte använda så då är vi tillbaka på ruta ett igen.

Du kommer att få betala för Snow Leopard och preliminärt så kommer det nya operativsystemet 2009.

Ursprungligen av Northwiz:

Nej, du kan inte synkronisera iCal eller något annat av Apples program rakt av med Exchange. Precis som jag och flera andra har förklarat så är det Microsofts egen lösning, egna protokoll och det som fungerar (i första hand) är Microsofts egna program. Lösningen heter Entourage men det vill du ju inte använda så då är vi tillbaka på ruta ett igen.

Du kommer att få betala för Snow Leopard och preliminärt så kommer det nya operativsystemet 2009.

Det är precis denna information jag behövde, tackarns!

Spara i sammanhanget ovesäntliga moralpredikningar om säkerhetspolicys till den tråden där där någon vill debattera detta. Jag var strikt intresserad av att finna ett smidigt sätt att få schemat från arbetet och in i min mobiltelefon och över till min hemdator utan att använda webportalen.

Att stödet inte finns från Microsofts sida är inget nytt, men eftersom resten av världen redan arbetar frenetiskt med att kringå de problem deras standards ställer till så tänkte jag att det kunde finnas någon med samma problem som hittat en lösning.

Jag har sett andra lösningar där man kan ladda ner vcal filer från gemensamma kalendrar som öppnas utan problem i iCal. Verkar fungera ganska bra om än ett steg för mycket, att detta skulle vara ett allvarligt problem för säkerheten på ett företag är ett skämt, även om jag inte motsätter mig det faktum att det kan vara ett problem på vissa företag.

Uppenbarligen finns det idag ingen lösning på problemet, och lösningen är heller inte att förse sig med de applikationer som man från början ville undvika. För DÅ är man tillbaka på ruta ett.

//K

Senast redigerat 2008-07-03 13:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 09:07

Det du tydligen inte förstår är att på en it-avdelning har man en strategi för att motverka yttre hot mot säkerheten och även för att hålla en viss standard för att lättare kunna avhjälpa problem. Att användare skulle ta sina hemdator till arbetsplatsen när de fått en fin bärbar dator som du har finner jag föga intressant för it-avdelningen oavsett om det är en stab på 20 personer eller 1 konsult.
Att du sedan går ut på ett forum och för att få hjälp att kringå dessa it-policys som den här stackars konsulten satt upp för att hantera er miljö med minsta bekymmer visar tyvärr bara ännu mer på din brist att förstå implikationerna i att ha en blandmiljö när man försökt standardisera det så gott man kan.

Orsaken till att man gärna vill standardisera en miljö är för att inte behöva sitta och jobba med onödiga bekymmer hela dagarna utan att fortsätta att utveckla och hålla en bra och hållbar miljö, för det är trots allt ett företag där dess huvudverksamhet förmodligen inte är att bistå med support att få din iphone att synca med företagets nät.
Fast det är klart, du kanske vill betala ur egen ficka vad det kostar för it-konsulten att sätta upp det här för dig och att bistå dig varje gång du har dessa bekymmer.

Att jag stött på det tidigare, ja, jag har stött på användare som försöker till varje pris att kringå de policies som är satta av företagsledningen och som skulle kosta mig många timmar att lösa bara för att det skall funka på ett sätt som de (den enskilda användaren alltså) vill ha det. Dessa individer har till slut förstått vad det handlar om efter en förklaring om varför miljön ser ut som den gör och varför vi inte kunde facilitera enskilda ej ordinära lösningar.

För att avsluta det hela, att administrera och upprätthålla en blandmiljö är oftast något som kostar mycket mer än det smakar, speciellt på ett litet företag där man hyr in kompetensen som det låter som ni gör. Sen finns det vassa konsulter som kan hantera dessa miljöer utan bekymmer men det låter inte som att det är en sådan konsult ni har i dagsläget. Majoriteten av admins använder defakto inte mac och gillar inte att beblanda sig med de heller har jag märkt efter att jag köpte vår.

Orsaken till att jag reagerar med taggarna utåt är för att det är användare som du som gör att admins som jag tappar fokus på de viktiga uppgifterna bara för att ni vill synca era nya coola leksaker med företagets system utan förståelse till min tid och vad jag egentligen arbetar med.

Ta dig nu tiden att läsa igenom din egen post, och försök sedan förklara för dig själv (inte för mig) hur jag på något sätt slösat IT avdelningens tid eller vållat dem problem genom att störa homogeniteten i deras datorpark genom att ställa en fråga på detta forum?

Vi har ingen blandmiljö på min arbetsplats, det är ingen som efterfrågat blandmiljö på min arbetsplats och IT personalen på min arbetsplats har inte varit inblandad i detta på något sätt.

Spara ditt långa och välformulerade inlägg till någon passande tråd om blandmiljöer som säkert finns här på forumet, och belys dem med en IT teknikers perspektiv på saken. Jag är säker att det finns någon med ett vettigt användarperspektiv som är redo att utbyta åsikter.

Själv vill jag bara ha svaret på frågan i första posten, vilket jag nu fått och är tacksam för.

//K

Ursprungligen av Trineo:

Det du tydligen inte förstår är att på en it-avdelning har man en strategi för att motverka yttre hot mot säkerheten och även för att hålla en viss standard för att lättare kunna avhjälpa problem. Att användare skulle ta sina hemdator till arbetsplatsen när de fått en fin bärbar dator som du har finner jag föga intressant för it-avdelningen oavsett om det är en stab på 20 personer eller 1 konsult.
Att du sedan går ut på ett forum och för att få hjälp att kringå dessa it-policys som den här stackars konsulten satt upp för att hantera er miljö med minsta bekymmer visar tyvärr bara ännu mer på din brist att förstå implikationerna i att ha en blandmiljö när man försökt standardisera det så gott man kan.

Orsaken till att man gärna vill standardisera en miljö är för att inte behöva sitta och jobba med onödiga bekymmer hela dagarna utan att fortsätta att utveckla och hålla en bra och hållbar miljö, för det är trots allt ett företag där dess huvudverksamhet förmodligen inte är att bistå med support att få din iphone att synca med företagets nät.
Fast det är klart, du kanske vill betala ur egen ficka vad det kostar för it-konsulten att sätta upp det här för dig och att bistå dig varje gång du har dessa bekymmer.

Att jag stött på det tidigare, ja, jag har stött på användare som försöker till varje pris att kringå de policies som är satta av företagsledningen och som skulle kosta mig många timmar att lösa bara för att det skall funka på ett sätt som de (den enskilda användaren alltså) vill ha det. Dessa individer har till slut förstått vad det handlar om efter en förklaring om varför miljön ser ut som den gör och varför vi inte kunde facilitera enskilda ej ordinära lösningar.

För att avsluta det hela, att administrera och upprätthålla en blandmiljö är oftast något som kostar mycket mer än det smakar, speciellt på ett litet företag där man hyr in kompetensen som det låter som ni gör. Sen finns det vassa konsulter som kan hantera dessa miljöer utan bekymmer men det låter inte som att det är en sådan konsult ni har i dagsläget. Majoriteten av admins använder defakto inte mac och gillar inte att beblanda sig med de heller har jag märkt efter att jag köpte vår.

Orsaken till att jag reagerar med taggarna utåt är för att det är användare som du som gör att admins som jag tappar fokus på de viktiga uppgifterna bara för att ni vill synca era nya coola leksaker med företagets system utan förståelse till min tid och vad jag egentligen arbetar med.

Senast redigerat 2008-07-03 13:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 13:37

Vänta nu, är det Kebarb eller uteoleker som har bekymmer? Eller är det en person med två användare?

Att du inte slösat it-avdelnings tid är ju bara bra det än så länge, men jag tror nog att de är intresserade av att veta vilken utrustning som sitter och snackar på deras nät, därav blandmiljö.

Det är mitt och min flickväns login, orkade inte byta.

Vi har nog tömt ut vad som finns att säga i ämnet. Tråden låses på trådskaparens begäran

/Mod

1
Bevaka tråden