Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro (Ger ingen bild vid uppstart)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag köpte mig en begagnad Macbook pro för några månader sedan. (blev så sugen efter vi inhandlat några till jobbet)

Dock så har den börjat strula rejält nu, varje gång jag stänger av den eller startar om den så vill den inte starta.

Det är bara en svart skärm och den ger inte ifrån sig något ljud eller så men den spinner upp hårddisken och så.

För att få den att starta så får man ta ur batteriet och låta det vara ur-taget i ca 10min då startar den upp klockrent sen när man sätter tillbaka det.

Dock så kan man ställa den i viloläge och starta upp den (det fungerar alltid)

Tack på förhand

/Med vänlig hälsning
Patrik

Senast redigerat 2008-06-26 14:11

Menar du att datorn startar men skärmen förblir mörk 9 gånger av 10? De få gånger som "den ger bild" är det som vanligt då, d.v.s. Mac OS X startar och du kan logga in? Är det samma sak om du startar från en cd-skiva?

Jag tycker jag det låter som ett hårdvarufel, t.e.x. något som glappar i kontaktren mellan skärm och videokretsarna. Om datorn är ny bör du försöka byta den.

Edit gjort i första inlägget

Senast redigerat 2008-06-26 14:11

Har du nyss köpt den så är det ju ett solklart garantiärende.

Ursprungligen av Johan S:

Har du nyss köpt den så är det ju ett solklart garantiärende.

Jag har köpt den begagnad och den är ca 15mån gammal.
/MVH
patrik

Senast redigerat 2008-06-26 14:11

ingen som kan komma på något?

Tack för tipset men det gav tyvärr ingen bättre effekt.
/MVH
Patrik

Varför inte ta kontakt med en appleverkstad och diskutera problemet med dem.
Du kan troligen få en prisidé över telefon.

Ursprungligen av Goflorp:

Varför inte ta kontakt med en appleverkstad och diskutera problemet med dem.
Du kan troligen få en prisidé över telefon.

Absolut! jag har mailat humac här i uppsala så jag hoppas dem återkommer idag.
Annars så ska jag ta och slå dem en signal.

Det jag funderade lite på va om det kan vara hårddisken som strular, om macen inte hittar någon hårddisk vad händer med den då? någon som testat? (tänkte kolla det innan jag skruvar ur den och provar)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 08:24

Jag tror det låter som om bakgrund belysningen eller grafik kortet som strular. Om du har en annan Mac kan du prova att se om du kommer åt din macbook pro även när skärmen är svart. I så fall så är det något med bylysningen/grafik kortet. Om datorn inte startar alls så kan det bero på att RAM eller HD inte fungerar riktigt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror det låter som om bakgrund belysningen eller grafik kortet som strular. Om du har en annan Mac kan du prova att se om du kommer åt din macbook pro även när skärmen är svart. I så fall så är det något med bylysningen/grafik kortet. Om datorn inte startar alls så kan det bero på att RAM eller HD inte fungerar riktigt.

//Rob

Hej! tror inte det är grafikkortet eller skärmen. Dels för att jag inte får någon bild om jag kopplar en extern skärm till dvi porten så då kan vi utesluta skärmen. sen så om man tex väntar 3min så att den verkligen borde ha startat upp så trycker man på caps lock så borde ju lampan börja lysa men det gör den inte sen så kan jag inte pinga den heller som också borde vara ett tecken på att den inte går in i OS.

Så din tanke med hårddisken kan det nog vara, får skruva upp den när jag kommer hem och prova. Ram-minnena borde det inte vara då jag provat med andra också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 21:43

Alltså den vägrar att starta. I bästa fall så är det HDn som inte startar och orsakar att datorn inte kommer vidare. Macbook Pro är inte sä lätt att öppna men det finns bra guider på ifixit.com sidan.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Alltså den vägrar att starta. I bästa fall så är det HDn som inte startar och orsakar att datorn inte kommer vidare. Macbook Pro är inte sä lätt att öppna men det finns bra guider på ifixit.com sidan.

//Rob

Ja eller alltså den startar ju i den bemärkelsen att lampan börjar lysa på framsidan och att man hör det typiska startljudet från cd-romen. Men skärmen är helt svart och "MAC" ljudet hörs inte.
Jag ska göra lite tester på hårddisken idag tänkte jag.
Tack på förhand alla som hjälper till!
//
Patrik

Hr ett likadant problem på min
portabla packard bell dator...
jag har lämmnat in den och ska få tillbaka den om en vecka, när jag fått tillbaka den kan jag säga vad det var för fel, och det är kanske samma som ditt.

Ursprungligen av ollemannen:

Hr ett likadant problem på min
portabla packard bell dator...
jag har lämmnat in den och ska få tillbaka den om en vecka, när jag fått tillbaka den kan jag säga vad det var för fel, och det är kanske samma som ditt.

Nice! berätta gärna vad som var fel och vad dem bytte!
&//Patrik

FYI: Jag satte i Hardware test skivan och körde igång den samt valde att den skulle köra det "långa" testet.
Den gav mig inga felmeddelanden och allt skulle fungera stod det.
Efter jag gjort det så startar datorn var enda J*vla gång.
Jag har tagit ur batteriet bara för att testa och sätta i det efter 30sek igen och den startar galant.
Har provat starta om etc. Allting fungerar, iaf nu *pepppar peppar...*

Dock så tycker jag att det verkar väldigt konstigt att den skulle få för sig att börja starta bara för att jag gjorde hardware testet. enda jag skulle kunna tänka mig att det va är om testet rensar någon cache av något slag eller liknande.

Jag ska iaf testa den lite mer nu så återkommer jag om ett tag

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-03 12:41

Jag hade ett liknande fel, men min gjorde start-pipet (att allt ska va ok).
alt-äpple-r-p gör en reset som hjälpte mig. (Tror man måste starta om datorn efter man gjort det här oxå, för felet dök upp för mig igen innan jag gjort det)

Ursprungligen av Json_81:

Jag hade ett liknande fel, men min gjorde start-pipet (att allt ska va ok).
alt-äpple-r-p gör en reset som hjälpte mig. (Tror man måste starta om datorn efter man gjort det här oxå, för felet dök upp för mig igen innan jag gjort det)

Felet är tyvärr tillbaka men jag tror jag har en lösning snart.
Återkommer!

1
Bevaka tråden