Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air - klarar den Indesign CS3?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att skaffa en MacBook Air (enklaste varianten) eftersom jag har tröttnat på att kånka min MacBook Pro 17 fram och tillbaka till jobbet varje dag. Fram till ganska nyligen har jag jobbat till största delen med layout och design av tidningar i Indesign. Nu har jag bytt arbetsuppgifter och jobbar mindre med Indesign och mer med Officepaketet, Safari och Mail. Dock måste jag då och då fortfarande jobba någon vecka med Indesign. Jag har Suitcase igång och jonglerar en hel del typsnitt eftersom det blir mycket hoppande mellan olika produktioner. Produktionerna i fråga handlar om tidningar på mellan 24 och 36 sidor och Indesigndokumenten brukar väga in på uppåt 40 Mb.

Finns det någon där ute som har en MacBook Air och kör Indesign? Funkar det bra? Funkar det tillräckligt bra för mina behov?

Senast redigerat 2008-06-17 01:25
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-17 00:18

Nej jag har inte indesign men office paketet. Det flyter på och funkar fint. Jag har många saker igång och det funkar. Dock kan fläkten surra igång ganska ordentligt om du har grafik-krävande saker.

Då InDesign CS2 funkar helt OK på en iBook G4 /med dokument som bland väger in långt över 100 MB) skulle det väl vara själva hm-hm om det inte gick på en MBA.

Jag har nu fått saken utredd genom att M-store installerade CS3 på en Macbook Air. Jag testade och upplever att just indesign funkar riktigt bra. Det är ingen större skillnad i prestanda mot min nuvarande Macbook Pro 17". Möjligen kan det bli ändring på det när jag installerat Suitcase och alla typsnitt. Men jag tror jag får chansa på att det ändå blir OK. Ska beställa en MBA snarast.

Sedan är jag medveten om att avsaknaden av gigabit-ethernet blir en flaskhals eftersom jag nästan alltid jobbar mot en server. Fast det problemet blir mindre när vår IT-avdelning hittar en accesspunkt av tillräcklig kvalitet med 802.11n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 10:56

Har du jämfört skillnaden på MBA med vanlig HDD och med SSD? Kan tänka mig att prestandaskillnaden är rätt stor i CS3 med mycket programskiftande osv.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-30 12:39
Ursprungligen av Solid:

Har du jämfört skillnaden på MBA med vanlig HDD och med SSD? Kan tänka mig att prestandaskillnaden är rätt stor i CS3 med mycket programskiftande osv.

Många tester visar att SSD inte är så mycket snabbare efter en tids användande, dock så är SSD klart snabbare vid uppstart och innan man kört igång sina program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 12:46

Du får gärna dela med dig av länkar till sådana tester.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-30 13:27
Ursprungligen av Solid:

Du får gärna dela med dig av länkar till sådana tester.

AppleInsider | MacBook Air face-off: HDD vs SSD (with video)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-07-02 13:43

Jag har ju med SSD. Den är super snabb när det gäller boot och att "hitta saker" jag kan inte säga hur mycket då jag inte använt någon med vanliga hårddisken. Jag är nöjd men tycker fläckten låter lite väl mycket. min mba blir också lätt varm, men kan ju vara just ssd som är orsaken.

Ursprungligen av Numon:

Jag har ju med SSD. Den är super snabb när det gäller boot och att "hitta saker" jag kan inte säga hur mycket då jag inte använt någon med vanliga hårddisken. Jag är nöjd men tycker fläckten låter lite väl mycket. min mba blir också lätt varm, men kan ju vara just ssd som är orsaken.

MBA en kärna - 99.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 11:58

Jag vet inte vad du har för mått på hur en snabb hårddisk ska vara, men det där ser jag som en stor skillnad i snabbhet i vardagssituationer (Random read/write), till SSDs fördel, mer än vad jag trott.

Eftersom att hårddisken i de allra flesta fallen är den svagaste/långsammaste länken i en (bärbar) dator idag är det just snabbheten i dessa situationer som gör att datorn upplevs som extremt kvick.

En sak att tänka på är att en vanlig HDD blir betydligt (upp till 50% för 160 GB 7200 RPM i min 17" MBP) långsammare med tiden den fylls. Detta problem har inte SSDs.

Nu har de dessutom sänkt priset kraftigt på MBA SSD ($500 i USA - 5000 kr i Sverige?), prisskillnaden mellan MBA HDD och MBA SSD är i Sverige nu endast 6.780 kr, nu börjar man bli allvarligt sugen på en.

1.8GHz SSD MacBook Air Drops $500 - Mac Rumors

Apple Store (Sverige) - MacBook Air

Senast redigerat 2008-07-05 12:15
1
Bevaka tråden