Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rambyte som gick åt skogen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att försöka byta Ram på min MacBook Pro. Men när jag skulle skruva ut de skruvar som håller den lilla plåtplattan, som skyddar sticksen, på plats, vägrar en av skruvarna att ge med sig. Jag tog lite för mycket och skårorna på hatten slets av. Nu är det helt omöjligt att få ut den. Varför har apple bultat in skruvarna med tryckluft, så jäkla onödigt. Nu får man nog borra upp skruven och det lät kosta röven av en. Funderar på att skruva av hela underredet och ta omvägen til RAMminnena eller är det inte att rekomendera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 20:18

För att kunna skruva av underredet så måste du lossa två skruvar under den luckan.

Jaha det var ju jäkla typiskt... Är jäkla förbannad nu och jag är inte alls långt ifrån borrmaskinen. Jag är rädd att det får bli att köpa en Ny MBP för den här ligger risigt till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 23:14

lämna in den på en dator verkstad. Lär inte kosta mer än 500 att göra det.

Billigare än en ny MPB!

Ta det lugnt bara, med lite metod skall det lösa sig!

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på din skruv, men skulle kunna tro att den är monterad med lite blå loctite eller något och detta får den att sitta lite hårdare än vad man förväntat sig.

Ofta när man drar sönder skruvarna är det för att mejseln inte är riktigt rätt för den skruven man vill öppna. (därför gillar jag torx på små skruvar)

Skruven kan fortfarande gå att få ut om du försöker med en annan mejsel, antar att det är philips/stjärna på MBP?

annars kan man också använda en liten dremel (beroende på hur det ser ut) och såga ett rakt jack i skruvskallen och sedan använda en liten platt radiomejsel för att få ut skruven.

Ibland fungerar det bra att använda en platt mejsel även direkt på en sönderskruvad philips men det är inte att rekommendera.

Passa dig för att använda billigare skruvmejslar som säljs i sånadär små kit, självaste godset / spetsen på mejseln är ibland för mjuk så att de ger vika mot skruvens skalle och därmed hjälper till att dra skruven rund.

Ibland kan det också hjälpa med en droppe superlim. Man limmar helt enkelt fast mejselns topp på skruvskallen. Detta kräver dock att man är otroligt fingerfärdig.

Nu vet jag inte exakt hur där ser ut, men om det är en skruv med lite större platt skalle så kan du även testa att superlimma dit en pytteliten mutter, sånna man har i modellplan och liknande. Sedan kan du använda en liten hylsa för att skruva ur skruven.

På denna tråd hos fotosidan har du ett bra trix hur man kan göra:
Forum - Trasig AF p nikon optik? Det kan vara Axeln!

Efter att du lossat skruven behöver du ju inte sätta dit den igen, utan kan köpa en ny skruv hos mac återförsäljaren.

Sista lösningen är borrmaskinen, du behöver bara borra bort skallen på skruven, eller rättare sagt MITTEN av skallen. Kolla på den andra skruven så ser du hur bred sjävlaste gängdelen är, och välj en borr med samma storlek som denna. Det är lättare att träffa rätt och INTE slinta med en lagomt liten borr.

Du borrar sedan inte sönder chassiet om du använder en borr lika liten som skruvens gängade del.

Så fort du tagit dig genom skruvskallen så snäpper den oftast loss och sitter som en ring runt borrstålet.

Skruven kan du nu ta ur med en fin liten radiotång eller liknande, det kan vara bra att slipa sidorna på den platt så att du får bra grepp med tången och inte förstör skruven så att den fastnar i hålet permanent.

På något sätt är det liksom moraliskt fel att borra i en MBP..

Lycka till och posta gärna lite bilder så att vi andra får se hur du löste problemet!

Senast redigerat 2008-07-03 03:00

Problemet är nu löst men givetvis har ett annat uppstått men saknar betydelse.

Hatten på skruven gick av helt enkelt. La lite lim på toppen och limmade fast mejseln och tog i så det knakade. Hatten poppade av. Så nu sitter där en halv skruv i hålet. Men det fungerar bra ändå, dem två skruvarna som är hela håller plattan på plats. I framtiden kan man då borra som uteoleker föreslog, om det behövs. Känns som det egentligen inte är nödvändigt att ha den skruven.

Tack för tipsen!!! Vet inte om det är lönt att lägga upp några bilder man ser ändå inget.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-03 15:18

Jag kan bekräfta att ingen av clas-i-sjön, kjell, rusta eller liknande har kryssmejsal med den kvalitet/precision som krävs. Därför gick jag till elfa och köpte en wima för lite drygt hundralappen när jag bytte hårddisk i min macbook pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 13:24
Ursprungligen av frazze:

Jag kan bekräfta att ingen av clas-i-sjön, kjell, rusta eller liknande har kryssmejsal med den kvalitet/precision som krävs. Därför gick jag till elfa och köpte en wima för lite drygt hundralappen när jag bytte hårddisk i min macbook pro.

Nu tar du i. Jag har ett kit från CO och även om de inte är av den yppersta kvalitén så funkar de fortfarande efter att ha skruvat i säkert 40 datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 10:43

Jag har använt den stjärnskruvmejsel som följer med internetbankdosorna. Den passar perfekt när man byter ramminne på mbp eller hårddisk på mb. Ett litet tips (har säkert tagits upp förut).

1
Bevaka tråden