Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta in pengar på banken?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om jag får 30.000 kr av en kompis och vill sätta in dom på banken, kommer banken att fråga vart pengarna kommer ifrån?

Har fått för mig att man måste skatta för en viss summa om man ska sätta in pengar.

Ja, de kommer förmodligen att fråga var pengarna kommer ifrån.

Råkade själv ut för detta för ett par månader sedan. Då handlade det om ca 25.000.

Jag hade sålt av lite PA-prylar på Blocket, och det svarade jag också, och det nöjde hon sig med.

Idiotiskt att de ska behöva fråga för så pass små belopp, tycker jag. Man kan ju svara vad som helst - de har ju ingen möjlighet att kolla det.

JA!
De är skyldiga enligt lag att fråga.
Banker är även skyldiga att rapportera alla större kontantinsättningar till Riksbanken. Syftet är att förhindra penningtvätt.

Att påstå att 30000 skulle vara en gåva är knappast trovärdigt.

Vi har nog olika referens-ramar. För mig är 30000 kronor extremt mycket pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 15:34
Ursprungligen av Patrik D:

Om jag får 30.000 kr av en kompis och vill sätta in dom på banken, kommer banken att fråga vart pengarna kommer ifrån?

Har fått för mig att man måste skatta för en viss summa om man ska sätta in pengar.

Fråga kan dom göra, men dom kan inte få dig att skatta för pengarna.
Det gör skattemyndigheten, om dom ids.

Gåva är skattefritt

Så med andra ord kan jag säga att det är en present eller liknande?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-24 15:39

Från 1:e april 2008 är gränsen sänkt till 10'000 och man måste visa legitimation. Gränsen för när man ska förklara sig vid insättning då alltså.

Skatten har inte banken med att göra.

sätt in dem i bitar då. Dela upp dem i femtusen och sätt in en gång i månaden.

Eller säg att du sålt båten och snurran.

Eller om du har nerver så le och säg att det är handpenningen på att wasta en snubbe.

Sätt in pengarna i en insättningsautomat och ingen ställer en fråga...

/M

Martin mot resten ... 1-0

!

Och skulle någon fråga så du sålt några prylar, eller säg sanningen om den inte är alldeles för nedsvärtad (Hjälpt en polare att renovera köket, eller? )

Precis, det är ju bara att säga att du sålt bilen, MCn etc....

/M

Har aldrig varit med om något liknande. Om man får pengarna insatta på sitt konto händer inget även om det råkar vara större summor. Det finns en gräns för hur mycket man kan få ta ut vid ett tillfälle (är det inte 15.000 el dyl ?) men det är ju en annan sak.

  • Medlem
  • 2008-06-24 23:43

Banken måste inte ta emot pengarna om de misstänker att de är svarta. Men jag tror inte att de är skyldiga att fråga.

Ursprungligen av Baron:

Banken måste inte ta emot pengarna om de misstänker att de är svarta. Men jag tror inte att de är skyldiga att fråga.

Lagen om penningtvätt tvingar banker att "förstå transaktionerna" vilket i praktiken innebär att personen bakom kassan måste fråga - annars riskerar man att ställas till ansvar med brottspåföljd.

Vid större belopp är det troligare att få fråga än mindre även om en person som dagligen kommer in och gör flera insättningar på tusenlappar på olika konton troligen kommer få en fråga.

Frågorna har inget med skatt eller skattemyndigheten att göra.

  • Medlem
  • 2008-06-24 23:49

Den här killen hörde jag om i ett konsumentprogram på Sveriges Radio:
Nordea vill inte ha mina pengar - Sporthoj.com

Det finns fler:
Välkommen till NVP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 23:03
Ursprungligen av Baron:

Det finns fler:
Välkommen till NVP

Nu får du ta mig i OT-örat igen Baron om det behövs. På vilket sätt är det där diskriminering? Shit vad folk är känsliga och slår på förorättad-trumman nu för tiden.

Ursprungligen av acke:

Nu får du ta mig i OT-örat igen Baron om det behövs.

Vi är ju i Supporter-loungen, så vi kan väl unna oss att vara lite OT...

Ursprungligen av acke:

På vilket sätt är det där diskriminering? Shit vad folk är känsliga och slår på förorättad-trumman nu för tiden.

Det är väl hennes icke-svenska namn (och förmodade invandrar-bakgrund) som orsakar diskrimineringsanklagelsen i det fallet.

Men jag håller med - folk har alldeles för lätt att ta till de där orden nu för tiden.

Jag har ett lysande exempel. På en hemsida där jag är webmaster har vi just nu en liten enkät. Första dagen var där ett litet fel i webb-formuläret, och ett ålders-intervall hade råkat falla bort. Då skrev en kille i vår gästbok, och kallade det för "en kränkning av alla i den åldersgruppen".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vi är ju i Supporter-loungen, så vi kan väl unna oss att vara lite OT...

Det är väl hennes icke-svenska namn (och förmodade invandrar-bakgrund) som orsakar diskrimineringsanklagelsen i det fallet.

Men jag håller med - folk har alldeles för lätt att ta till de där orden nu för tiden.

Jag har ett lysande exempel. På en hemsida där jag är webmaster har vi just nu en liten enkät. Första dagen var där ett litet fel i webb-formuläret, och ett ålders-intervall hade råkat falla bort. Då skrev en kille i vår gästbok, och kallade det för "en kränkning av alla i den åldersgruppen".

Hade en donna once upon a time, hon blev "Kränkt" dagligen, var det inte på jobbet så var det i biokön eller när hon skulle ha en hamburgare eller köpa mjölk eller tanka bilen eller... ja ni fattar....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-28 21:24
Ursprungligen av Goflorp:

Hade en donna once upon a time, hon blev "Kränkt" dagligen, var det inte på jobbet så var det i biokön eller när hon skulle ha en hamburgare eller köpa mjölk eller tanka bilen eller... ja ni fattar....

Himla tur att du har bytt fruntimmer och har en kvinna som du älskar nu!

Jag återkommer när jag väl fått in pengarna, ska göra det nästan vecka.

  • Medlem
  • 2008-06-25 23:24

Jag säger inte att det är diskriminering. Jag säger att det händer att banken inte vill ta emot vad de misstänker är svarta pengar.

Hörde att det kom in en norrman med en ryggsäck till Forex och ville växla lite pengar.
Han drog EN MILJON i kontanter i disken....
( Det var svarta knarkpengar som skulle tvättas enligt artikeln.)

Tack, inga problem sa Forex...

Det var snararare tämligen vanligt att företagare gjorde på det sättet sa de....

Forex har fått viss kritik för detta.....

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-29 02:49
Ursprungligen av Goflorp:

Hörde att det kom in en norrman med en ryggsäck till Forex och ville växla lite pengar.
Han drog EN MILJON i kontanter i disken....
( Det var svarta knarkpengar som skulle tvättas enligt artikeln.)

Tack, inga problem sa Forex...

Det var snararare tämligen vanligt att företagare gjorde på det sättet sa de....

Forex har fått viss kritik för detta.....

Det var samma kille som växlade in 1miljon norska kr till svenska delat över 3st kontor.

Jag var på Svensk Kassaservice igår och satte in pengarna, tog väl 1 minut, tjejen räknade inte ens pengarna eller kollade om summan stämde, väldigt roligt.

Men trevlig var hon ialllafall

Ursprungligen av Patrik D:

Jag var på Svensk Kassaservice igår och satte in pengarna, tog väl 1 minut, tjejen räknade inte ens pengarna eller kollade om summan stämde, väldigt roligt.

Men trevlig var hon ialllafall

Typisk Killfråga: Var hon snygg?

(OBS Gravt ironisk)

Ursprungligen av Goflorp:

(OBS Gravt ironisk)

Inte ironisk utan sarkastisk.

Ursprungligen av Goflorp:

Typisk Killfråga: Var hon snygg?

Ja

Man sätter ofta unga, snygga tjejor i receptioner, kassor, banker osv men aldrig de snygga killarna. Undrar varför. Det är ju säkert 70 % tjejor/kvinnor/tanter som handlar så dom borde använda fler snygga män (som vet att kvinnor vill att män anstränger sig lite och tar hand om sin hy och tar på sig snäva jeans...).:p

Ja ,men det är ju så det brukqar vara om två killar pratar. "Va nere på ICA och handla, hon den ljusa satt i kassan..." "Jaha... är hon snögg?" Det är liksom viktigare än vad som hände/gjordes eller vad som var själva problemet....

Jag brukar göra som på blodgivningen.

Man går förbi snyggingen på 22 med jättelökarna och rakt på hon som jobbat där i 25 år istället.

Vi skall inte dansa, hon skall sticka mig i armen...våpet sticker igenom tre ggr så jag har ett blåmärke i tre veckor. Hon som är erfaren gör exakt rätt, inget krux....

Brukar köra samma sak när jag skall handla ngt komplicerat med.

Bevaka tråden