Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AT&T kommer att sälja iPhone 3G utan abonnemang i USA

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macworld skriver att AT&T snart kommer att erbjuda kunder i USA att köpa iPhone 3G helt utan att behöva binda upp sig.

Pris för 8GB kommer att bli 599 dollar och för 16GB 699 dollar. Kanske dags för alla missnöjda svenskar att tänka om?

Dags för upplåst iPhone 3G i USA - MacWorld

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 09:09

Läser man deras egna pressrelease så står det att det är utan kontrakt, det står inte att den är upplåst.
Så det kan likagärna vara en iPhone som inte kommer deras 24månaders plan men fortfarande är operatörslåst till AT&T.

Jag vet, men jag skriver hur Macworld skriver, kanske ger någon lite hopp iallafall?

Edit: ändrade rubriken så folk inte missuppfattar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-02 09:19

Macworld har missuppfattat det. Den kommer utan kontrakt men fortfarande låst till AT&T precis som i Schweiz men då låst till Swisscom.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-02 09:21

Det stämmer att de säger att den kommer att vara operatörslåst fortfarande men att man kan välja vilket abonemang man vill... från AT&T, detta kan ju dock ge Hacker communityn en ny möjlighet. Köp en iPhone utan kontrakt från USA och hacka fram upplåsningen så kan man sedan välja vilken operatör man vill här hemma, precis som men iPhone G1.

Man kanske borde vänta någon vecka innan man köper helt enkelt, även om det hade varit skönt att inte behöva ta till sådana medel för att få välja fritt hade mycket heldre köpte en här hemma.

Det nämns inte heller ifall man faktiskt måste teckna ett kontrakt ändå för att få ta med sig telefonen ut ur butiken. Det har ju nämnts en hel del att kontrakt måste tecknas och detta kanske bara innebär att man får välja vilket kontrakt man vill hos dem, telia kommer ha ett liknande erbjudande där man köper telefonen utan subvetionering men med valfritt kontrakt.

Hittade detta uttalande på TUAW:

If you wanted to buy an iPhone off-contract, Erica Sadun over at The Unofficial Apple Weblog notes that it makes more sense to get on with a contract, then cancel the contract. Even after paying the $175 early termination fee, and paying for the first month of service, at about $450, she says, you’re still money ahead versus the $599/$699 off-contract prices. But who’d want to do that? Someone who wants to jailbreak their phone for use on other networks and with unapproved applications, I guess.

Senast redigerat 2008-07-02 09:41
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-02 09:19
Ursprungligen av Patrik D:

Pris för 8GB kommer att bli 599 dollar och för 16GB 699 dollar. Kanske dags för alla missnöjda svenskar att tänka om?

Varför då menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 09:21

Personligen bara avskyr jag operatörslåsta telefoner då det hämmar de som reser mycket och vill köra med ett kontantkort i det land de kommer till... men jag kommer ändå köpa en här hemma i Sverige då jag är alldeles för k*t på en iPhone 3G.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-02 10:04

Då borde en svensk iPhone olåst kosta ca 4500 inkl 25% moms.
Ett mycket okej pris. Ge mig nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 10:17

mbp: Sen när kostar något i Sverige dollarkurs plus moms enbart?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-02 11:05

Fascinerande - numera är det lika invecklat att läsa en pressrelease som det var att under det kalla kriget tolka vad makthavarna i Kreml egentligen hade för sig. På den tiden fanns det så kallade "kremlologer" som hade som heltidsjobb att försöka tyda vad de sovjetiska makthavarna egentligen hade sagt.

I informationen runt Apples iPhone börjar det snart bli lika invecklat att förstå vad bolagen egentligen vill berätta för oss och att "läsa mellan raderna" är bara förnamnet.

Det är inte konstigt att debatten är fylld med gissningar, missupfattningar, spekulationer och rena förhoppningar när operatörerna inte ens kan författa en begriplig pressrelease.

Skicka tillbaka dem till skolbänken - allihop!

Senast redigerat 2008-07-02 15:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 11:39

Eller så är det för att macianerna försöker övertyda varje pressrelease till deras privata fördel därför att de vill köpa produkten med helt andra förutsättningar än Apple har bestämt att operatörerna skall få sälja den med.

Men det mest komiska i hela kråksången är att det är ju Apple som bestämt att den skall vara operatörslåst men det är operatörerna som får skiten, det är ju genialt av Apple... eller så är det lite väl mycket sekt över det.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-02 12:48
Ursprungligen av Trineo:

Eller så är det för att macianerna försöker övertyda varje pressrelease till deras privata fördel därför att de vill köpa produkten med helt andra förutsättningar än Apple har bestämt att operatörerna skall få sälja den med.

Men det mest komiska i hela kråksången är att det är ju Apple som bestämt att den skall vara operatörslåst men det är operatörerna som får skiten, det är ju genialt av Apple... eller så är det lite väl mycket sekt över det.

Det ligger säkert en hel del i det ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-02 12:52

Att telefonerna kommer att vara låsta tar jag för givet. Låsningar har dock inte hindrat folk förr och vad jag därför undrar är om en upplåst AT&T-telefon använd med Teliaabbonemang kommer att se ut som en Teliaköpt telefon i App Store?

Ursprungligen av ylipaa:

Att telefonerna kommer att vara låsta tar jag för givet. Låsningar har dock inte hindrat folk förr och vad jag därför undrar är om en upplåst AT&T-telefon använd med Teliaabbonemang kommer att se ut som en Teliaköpt telefon i App Store?

Antagligen precis som med iTunes WiFi Music Store, när du synkar iPhonen med datorn så känner den av vilket land du har valt i iTunes Store? Kommer troligen inte vara knepigare än så.

Trineo:
Folk är idioter.
Och snåla.
Punkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-02 12:24

Vad skulle hända om man köpte en sådan telefon, nollställde den (?) och sedan körde med ett valfritt Teliaabbonemang i Sverige? Skulle App Store se den som en Teliasåld telefon?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-02 12:32

Men den går ju att köpa i Sverige med valfritt teliaabonnemang.

"Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-02 12:45

Vi vet väl dock inget om vad Telias obundna pris kommer att hamna på. Det brukar ju också vara billigare att köpa denna typ av produkt i USA än här hemma.

Ursprungligen av gunek:

Men den går ju att köpa i Sverige med valfritt teliaabonnemang.

"Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris."

Nu övertolkar du ditt bifogade citat från Telia. Det står att man kan ANVÄNDA inte KÖPA. Det betyder ju bara i dagsläget att om du redan har ett abonnemang så går det att använda till iphonen men ingenting om att du kan köpa iphonen tillsammans med andra abonnemang.

Sen kan det givetvis bli så att man kan få köpa iphonen med andra abonnemang men någon officiell information från Telia om detta har i alla fall inte jag sett än.

Ursprungligen av mullenuh:

Nu övertolkar du ditt bifogade citat från Telia. Det står att man kan ANVÄNDA inte KÖPA. Det betyder ju bara i dagsläget att om du redan har ett abonnemang så går det att använda till iphonen men ingenting om att du kan köpa iphonen tillsammans med andra abonnemang.

Sen kan det givetvis bli så att man kan få köpa iphonen med andra abonnemang men någon officiell information från Telia om detta har i alla fall inte jag sett än.

Men det verkar som att folk missar väldigt mycket på det här forumet ibland. I flertalet trådar har det citerats uttalande från anställda hos Telia där de säger att man kan välja andra abonnemang ISTÄLLET FÖR de tre i-alternativen. Vad telefonen kommer att kosta med dessa andra abonnemang kan de inte uttala sig om. Då är min slutsats att man troligtvis kommer kunna köpa iPhone tillsammans med kontantkort för cirka 4000-6000 kronor. Kanske är värt det? Kanske inte?

Telefonerna kommer att vara låsta:
Unsubsidized iPhone 3G Still Locked

Ändrar rubriken till passande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 16:00

mullenuh: Vad sägs om detta då?
"Vi återkommer inom kort med möjligheterna och prisinformation för befintliga Telia-kunder att teckna sig för en iPhone 3G."

Klistrat från Telias sida för iPhone.

Ylippa: Nej, telefonerna i USA är redan förprogrammerade att vara låsta till AT&T och de i Sverige för Telia... de är inte låsta till de 76 operatörer som finns världen över.

hur man än vrider och vänder på detta så återstår 1 faktum: för oss som måste använda en annan leverantör än Telia - för min del Tele 2 - hur skall vi då göra. Det är ytterst konstigt att Apple väljer att utesluta alla företagsavtal som finns och som Telia INTE har. det finns ingen anledning för mig att köpa en iPhone samtidigt som mitt företag betalar min "telefoni" och andra telefon. på detta sätt utesluter sig apple från en stor del av marknaden - så länge man inte kan köpa den kontant och använda den med vilken operatör man nu behagar. ytterst beklagligt. jag blir liksom tvungen att köpa en "obunden" och hacka. det är ok - för jag har gjort det förr men det är så himla onödigt.

Köpa iPhone i Sverige eller USA?

JAg kommer att flytta över till USA som student, förmodligen i fyra år.
Och jag har tänkt mig en iPhone. Först, ska jag köpa iPhonen i Sverige eller USA? Av det jag förstår ovan verkar det bli ungefär samma kostnad med en upplåst iPhone, här hemma som i USA, med alla dolda avgifter.

Citat:

If you wanted to buy an iPhone off-contract, Erica Sadun over at The Unofficial Apple Weblog notes that it makes more sense to get on with a contract, then cancel the contract. Even after paying the $175 early termination fee, and paying for the first month of service, at about $450, she says, you’re still money ahead versus the $599/$699 off-contract prices. But who’d want to do that? Someone who wants to jailbreak their phone for use on other networks and with unapproved applications, I guess.

Och kommer telia verkligen att sälja upplåsta iPhones?
Vidare, om ovanstående fråga är jakande, går det att använda ett amerikanskt kontantkort i en svensk-köpt upplåst iPhone?

Eller har jag förbisett något annat alternativ som skulle kunna vara positivt för mig?!

Några tankar och idéer?

Jättetacksam för svar!
/Emil

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-02 19:24
Ursprungligen av Emiiiil:

JAg kommer att flytta över till USA som student, förmodligen i fyra år.
Och jag har tänkt mig en iPhone. Först, ska jag köpa iPhonen i Sverige eller USA? Av det jag förstår ovan verkar det bli ungefär samma kostnad med en upplåst iPhone, här hemma som i USA, med alla dolda avgifter.

Och kommer telia verkligen att sälja upplåsta iPhones?
Vidare, om ovanstående fråga är jakande, går det att använda ett amerikanskt kontantkort i en svensk-köpt upplåst iPhone?

Eller har jag förbisett något annat alternativ som skulle kunna vara positivt för mig?!

Några tankar och idéer?

Jättetacksam för svar!
/Emil

Om du köper telefonen i USA blir det lättare för dig att få support och garanti medan du är i USA, plus att du får en amerikansk strömadapter. Och så verkar det inte som att det kommer säljas olåsta i sverige och i USA, utan med valfritt abonnemang. I så fall måste du själv låsa upp den...

Telia kommer troligtvis inte att sälja iPhones upplåsta.

1
Bevaka tråden