Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDMI eller VGA till ny 24" LCD

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-28 11:03

Hej!

Jag köpte mig en Belinea 24-tummare igår på media markt för 2900 kr. ( Belinea - o.line Product ). Tidigare hade jag en CRT-skärm och har därför en mini-DVI -> VGA adapter till min macbook. Jag kör nu VGA in till den nya skärmen men visst lockar det att köpa en mini-DVI -> DVI adapter eftersom jag fick med en DVI -> HDMI till skärmen. Jag har läst lite angående detta på forumet men får inte riktigt klarhet i frågan.

Så min fråga är, vinner jag något, och i så fall vad, på att köra mini-DVI -> DVI -> HDMI istället för att köra mini-DVI -> VGA -> VGA på en sådan här skärm?

Är för övrigt väldigt nöjd med skärmen än så länge!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 11:19

Osäkert om du kommer vinna någon prestanda, men DVI är ju alltid bättre än VGA.
Däremot beror det på upplösningen som du kör.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-28 11:39
Ursprungligen av Trineo:

Osäkert om du kommer vinna någon prestanda, men DVI är ju alltid bättre än VGA.
Däremot beror det på upplösningen som du kör.

Jag kör såklart 1920 x 1200 eftersom vad jag förstår skärmen är anpassad för det. Men ljud får jag inte med i HDMI-fallet va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 11:50

Du får bara med ljud om du har HDMI i båda ändarna. Annars får du bra ljud separat. DVI som är digital är ju som Trineo säger att föredra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-29 20:16

Vad jag kommer ihåg när man bytte från VGA till DVI för ca. 5 år sedan så märktes det inte så mycket skillnad.
Men en dag så började det bli konstiga färgskiftningar så efter att ha provat DVI-kabeln på en annan dator märkte jag att den var skadad.
Bytte till en VGA-kabel tillfälligt och då märktes skillnaden !
Allt blev mycket "suddigare"

Go digital.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-29 21:48

Du avlastar datorn / kortet lite mer om du kör med hdmi... men vet inte om det gör någon märkbar prestandaskillnad.
Fått för mig man får stabilare bild med digitalt gränssnitt också.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-07-02 08:08

DVI/HDMI ger stabilare bild än VGA

DVI överför pixel för pixel så informationen hamnar på rätt plats på skärmen

VGA överför signalen analogt för att sedan omvandlas till digitalt igen vilket lätt kan leda till att informationen hamnar fel på skärmen tex ett lodrätt sträck 1pix brett kan i extremfall blir sicksack.

Ett klassiskt sätt att uppleva VGA med TFT-skärmar var NT 4.0 som skuggade varannan pixel när man tryckte Crtl + Alt + Delete och ofta ledde till kraftiga fladdrande mönster på skärmen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 08:10

Erik_J: Jovisst, vi kan dra upp alla tekniska fördelar fram och tillbaka, men det kvarstår dock att _oftast_ märker man ingen visuell skillnad mellan DVI/HDMI eller VGA.

Ursprungligen av Trineo:

Erik_J: Jovisst, vi kan dra upp alla tekniska fördelar fram och tillbaka, men det kvarstår dock att _oftast_ märker man ingen visuell skillnad mellan DVI/HDMI eller VGA.

Om man har en skarp skärm så tycker jag det är ganska stor skillnad.

Som dag och natt på en skarp skärm (inte en för 1500,-)..

1
Bevaka tråden