Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backuptips för foton mm?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill ha en bra backuplösning på mitt digitala arkiv för foton. Idag har jag en massa DVD.
Kör en iMac med 500 gb intern hårddisk, har 2 extrena 250 gb hårddiskar med några år på nacken och en gammal iBook jag använder då och då.

Fundering jag har att investera i en 500 gb stor hårddisk och använda mig av Carbon Copy Cloner eller Time Machine för att få en säker backup på mina jobb.

Har ni några tips om lösningar som inte blir allt för dyra och förslag på enheter.

Mvh Daniel

Time machine funkar alldeles ypperligt för mina 60GB viktiga data och jag har en extern disk på 200GB. Se bara till att exludera det som inte behövs backas.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-07-01 17:16

Förutom att backa till externa diskar eller time-machine, så finns ju möjligheten att backa över nätet.

Har själv hoppat på en tjänst som heter Mozy.com. Fritt att lagra 2gb. Överskrider man detta så kostar det c:a 30 kr / mån för oändligt utrymme. De har programvara för både mac och pc.

Jag har backat 10GB bilder dit för min egen säkerhet. Har funkat hur bra som helst.

Handlar tyvärr om mer än 250 gb, mer uppåt 300-400 gb.
Kanske säkrast att ha 2 stycken 500 gb hårdiskar att köra time machine på?

Mvh Daniel

Varför inte en EN stor disk som du backar till? Mycket enklare att sköta men inte lika säkert. Krångliga backuper kan iofs medföra andra risker. (som att det inte blir av...)

Jo det är det jag funderar på, men ville veta vad det finns för mer lösningar.

Funderar även på vilka externa hårddiskar som är mest driftsäkra.
Dessa har jag kollat lite på från dustinhome...

  • IOMEGA MINIMAX 500GB USB2/FW400

  • IOMEGA ULTRAMAX 500GB USB2/FW400/800

  • IOMEGA VALUE DESKTOP 500GB USB 2.0

  • LACIE D2 QUADRA HARD DRIVE 500GB USB2/FW800/400/ESATA

  • LACIE D2 SAFE HARD DRIVE FINGERPRINT 500GB USB2/FW800/400

  • MAXTOR ONETOUCH 4 PLUS 500GB USB2.0/FW400

  • SEAGATE FREEAGENT DESKTOP 500GB USB 2.0

Är inte säker men tror det finns en viss rekomendation att man ska ha en backup-disk som är dubbelt så stor som den disk du ska backa upp. På så vis finns det utrymme för att växa, dvs 1TB istället för 500 GB. Själv har jag en 250GB som systemdisk och en backupdisk på 500GB. Har även en 320GB disk internt så egentligen skulle även jag behöva mer.

Diskmässigt kan jag rekomendera Western Digital Mybook Studio : FW400/FW800, Usb2/eSata. Den är snygg och den är tystgående. Dessutom kommer den färdigformaterad för Mac direkt ur kartongen. Den jag har är som sagt på 500GB men det finns större. Finns också fler varianter av Mybook.

Westerns digital studio ser onekligen mycket bra ut, frågan är om man ska satsa på My Book Studio II klarar både av RAID0, RAID1 och JBOD istället för single versionen.

Antingen 2*512 mByte eller 2*1024 mByte eller bara den med 1*512 mByte eller 1* 1024 mByte.

Att ha ett raidsystem fungerar att den ena hårddisken speglas mot den andra om jag förstått detta rätt?

Mvh Daniel

Ursprungligen av macgunde:

Westerns digital studio ser onekligen mycket bra ut, frågan är om man ska satsa på My Book Studio II klarar både av RAID0, RAID1 och JBOD istället för single versionen.

Antingen 2*512 mByte eller 2*1024 mByte eller bara den med 1*512 mByte eller 1* 1024 mByte.

Att ha ett raidsystem fungerar att den ena hårddisken speglas mot den andra om jag förstått detta rätt?

Mvh Daniel

Jag är inte stjärna på Raid men kan säga såhär. Det finns flera varianter av Raid varav spegling är en. Här är en länk till lite läsvärt på Wiki:RAID - Wikipedia, the free encyclopedia

Blev en 1 Tb stor Western Digital Mybook Studio

Danne

Senast redigerat 2008-07-10 02:46
Ursprungligen av macgunde:

Blev en 1 Tb stor Western Digital Mybook Studio

Danne

Är du nöjd med den?
Jag funderar på en WESTERN DIGITAL MYBOOK STUDIO II 2TB ESATA/USB2/FW800/400 som extern disk till min nya MacBook Pro. Kommer använda den för video och Apperture i första hand.

Kan du köra TimeMachine på din?

Hej Peter,

Jag är nöjd med den. Använder dne en gång i veckan och kopplar då in den för att köra timemachine. Inga problem ännu.
Mvh Daniel

OKI - tack, lägger en order på Dustin nu så får vi se vad som kommer

Tack!

Ursprungligen av peterwatz:

OKI - tack, lägger en order på Dustin nu så får vi se vad som kommer

Tack!

Hej, skriv gärna lite om ditt setup och erfarenheter när du köper WD Mybook Studio II (1 el. 2 TB). Intresserad av hur det funkerar med Time Machine / RAID1. Jag går i samma tankar och behöver förnya mitt sätt att både göra backup och hantera originalfiler (foto/video). Är dessutom förhoppningsvis snart en "switcher"! (Sneglar lite på WD Sharespace oxå, samt Drobo).

Har idag:
2x250 GB Lacie USB diskar (tänkt användas som arkiveringsdiskar)
1x200 GB disk i ESata/USB skal (nu originalfoto NEF+originala TIF scan, sen antagligen arkivdisk)
1x1TB WD Essential (USB, FW400, e-sata) (nu Lightroom fotoarkiv + originalfilm, sen kanske originalfoto eller original video)
1x500 GB D-Link 313 NAS (PS någon! Funkar denna med TimeMachine???) (streamar till PS3/Sonos)
1x400 GB +1x?? GB i en 4 år gammal surPC (är lekmaskin för barna, 400 GB lär antagligen bli arkivdisk)
1x160 GB i en 1 år gammel surPC:'( (blir fru maskin)

mig: snart ca 400 GB originalfoto (nef+scan) + snart 1 TB från DV band

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-02 17:52

Annars kan man ju köra Flickr om det gäller foton.
Prisvärt och obegränsad lagring med betalkonto.

Du kan ju köra inställningen att bilderna bara är synliga för dig själv om du inte vill visa upp dem!

1
Bevaka tråden