Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort partitionerad hårddisk?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej hopp,
jag har delat min hårdisk, en del mac och en del windows, för att köra program som a-cad, rhino mfl. Men har nu insett att detta är sjukt jobbigt för jag måste starta om datorn hela tiden, och vill nu installera WMware Fusion istället. Hur gör jag för att ta bort Windowsdelen(partitionen) från MacBooken? Och hur gör jag sedan för att installera Fusion?

tacksam för svar!- lina bros

Hej och välkommen! Ser att det är ditt första inlägg... )

Går det inte att köra VMWare utifrån den partitionen ?

Jag har precis gjort en indelning på detta sätt på min 5-åriga dotters MacBook så att hon kan köra Mac och PC, fast då genom att starta om för att få max prestanda i windows, men hade tanken att prova vissa spel i VMWare.

Jag har läst att folk har gjort det med Parallels och det borde gå med VMWare tycker jag.

Annars är det bara att börja om från början; backa upp, partionera/formatera om och installera om.

Sorry

SN

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-01 09:47

Mycket riktigt går det att använda sig av sin Boot camp partition för att istallera både parallels och Fusion om jag inte missminner mig. Ganska simpel procedur, bara att följa guiden vid installation.

Fördelen med detta är att man då fortfarande har möjligheten att boota om i windows om man vill ha den fulla prestandan. Jag kan dock nämna att jag hade en del problem med licenser på både windows och programmen där i när jag gjorde detta då de uppfattade det som om de blev installerade på en ny maskin. Det var bara att regga om dem så funkade det igen.

P

Du kan ta bort volymer från verktygsprogrammet Skivverktyg, förutsatt att du kör Leopard. Ta bort volymen och dra i hörnen på de andra för att göra dem större. Kör du Tiger kan du använda Boot Camp-verktyget.

Ursprungligen av Marcus K:

Du kan ta bort volymer från verktygsprogrammet Skivverktyg, förutsatt att du kör Leopard. Ta bort volymen och dra i hörnen på de andra för att göra dem större. Kör du Tiger kan du använda Boot Camp-verktyget.

Går det att pationera om en hårddisk/ta bort en partition UTAN att formatera om ?

Ursprungligen av Marcus K:

Du kan ta bort volymer från verktygsprogrammet Skivverktyg, förutsatt att du kör Leopard. Ta bort volymen och dra i hörnen på de andra för att göra dem större.

Detta förutsätter att det är en sekundär partition som man vill ta bort? Jag har nu en två-partitionerad hårddisk och vill ta bort den första partitionen, hur gör jag då?

I Leopard så kan man göra det ja..

Tack för all bra info!

ok. så för att ta bort Windowsdelen väjer jag alltså skivverktyg- markera rätt hårddisk- välja radera. stämmer det?
sen ska jag välja rätt format, är det "MacOS extended (journalförd)" jag ska väja då, eller möjligtvis MS-DOS?
i "säkerhetsalternativ" nedan finns det 4 olika säkerhetsgrader, vilken ska jag väja där? jag vill ta bort Windowsdelan helt och inte spara data från den, passar 35-passradering bäst då?

I skivverktyg så väljer du Windows-delen. Tar bort den (tryck på minuset) sen tar du i hörnet på OS X-partitionen och drar ut den så den täcker hela disken. Sen klickar du på "Apply" (vad de nu heter på svenska)

Du behöver inte formatera om nåt ifall du inte är ute efter att fortfarande ha hårddisken uppdelad i 2 olika partitioner.

till Johan:

så den procedur jag beskrev innan formaterar bara om Windowspartitionen?
jag vill ju ta bort den för gott, partitionen och all data, så genom att göra som du skriver så försvinner den helt och all data därmed?

Precis. Hårddisken återgår till att bli en stor OS X partition. Var nog med att du väljer rätt partition som du tar bort. När man väl är klar går det inte att ångra.

Det här gäller ju ett operativsystem som fanns för tre år sedan.
Men hur gör man för att radera en partition i OS 19.7.2???
Åke

tack!
jag tror att jag har lyckats, hårddisken har blivit till en istället för två.

mitt ursprungliga minne var på 120 GB, nu ligger det på ca 112 GB, vad händer egentligen med de försvunna GB? har hört att de "försvinner" när man partitionerar..

Hur går jag nu tillväga för att inställera VWware Fusion, är det bara att dra igång eller måste jag göra på något speciellt vis för att få det rätt?

Ursprungligen av linabros:

mitt ursprungliga minne var på 120 GB, nu ligger det på ca 112 GB, vad händer egentligen med de försvunna GB? har hört att de "försvinner" när man partitionerar..

Det beror på att det finns två sätt att räkna. Hårddisktillverkarna anger storleken som ett tal med basen tio, men operativsystemen räknar normalt med basen två.

Tänk dig att hårddisken rymmer precis 120 000 000 000 byte. Räknar man på giga som 10^9 blir det 120 gigabyte. Räknar man däremot giga som 2^30 blir det 120 000 000 000 / 2^30 = 111,75 GB.

Det är precis lika många byte i båda fallen, men skrivs olika när man använder prefix.

Ursprungligen av linabros:

mitt ursprungliga minne var på 120 GB, nu ligger det på ca 112 GB, vad händer egentligen med de försvunna GB? har hört att de "försvinner" när man partitionerar..

Den evigt återkommande frågan om 1GB ≠ 1000000B

Gigabyte - Simple English Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-21 20:05

Hur man gör i 19.7.2 om 20-30 år vet jag inte, men i 10.7.2 använder du Disk Utility.
Dock kan man bara ta bort andra partitioner än den primära (om man nu inte startar från en DVD eller ett USB-minne).

Välkomna till Lion's värld...

Det är ett helvete radera partitioner här, för att Lion vill skydda Recovery-partitionen som ligger på disken.
Den kan man starta upp från om det skiter sig.

man kan INTE boota från en USB-pinne t ex... (oavsett om det ligger Lion eller SnowLeopard på den)

Ungefär här gav jag upp...

Återstod att testa - boota från DVD och extern HD

Funderade ett tag på att bränna en Linux-CD/DVD och boota upp i ngt Ubuntu och använda
deras variant av Skivverktyg för att fullständigt blåsa bort alla partitioner på Lion-Disken.

Senast redigerat 2011-12-21 22:02
Ursprungligen av Goflorp:

Välkomna till Lion's värld...
Det är ett helvete radera partitioner här, för att Lion vill skydda Recovery-partitionen som ligger på disken.
Den kan man starta upp från om det skiter sig.
man kan INTE boota från en USB-pinne t ex... (oavsett om det ligger Lion eller SnowLeopard på den)
Ungefär här gav jag upp...
Återstod att testa - boota från DVD och extern HD
Funderade ett tag på att bränna en Linux-CD/DVD och boota upp i ngt Ubuntu och använda
deras variant av Skivverktyg för att fullständigt blåsa bort alla partitioner på Lion-Disken.

Problemet är väl att då kommer bara installationsprogrammet att lägga tillbaka. Men du kanske planerar att inte köra OS X på din Mac.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Problemet är väl att då kommer bara installationsprogrammet att lägga tillbaka. Men du kanske planerar att inte köra OS X på din Mac.

Ville ju bara nedgradera till SL, men det var en annan tid i en annan tråd....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-22 16:29

Starta din Boot Camp-assistent och där kan du ta bort enkel Windows-partition från din Mac, även om Recovery partition finns (om man använder Lion). Ej testat.

Jag har provat när jag hade Snow Leopard. Det behövs inte skivverktyg.

1
Bevaka tråden