Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 i Hong Kong erbjuder iPhone till bra priser

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-30 21:42

Bra priser från "tre" i Hong Kong

Va fan skulle telia ha den i sverige... jävlans sket..

pris ex i hongkong.

IPhone 16 GB 140 kr över disk.
24 månaders abb á 450 kr /månad

och då får man:
Obegränsad DATA
2200 min till alla andra operatörer
1500 min inom 3
50 sms till andra operatörer
obegränsat med sms inom 3

Även om jag inte har mycket till förtroende för 3 så önskar jag av hela hjärtat att 3 hade fått den före telia...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 21:59

Lite svårt att jämföra med en helt annan marknad än här.

För då skulle folk aldrig köpa en bil i Sverige t.ex. med tanke på vad samma bil kostar i USA eller Kina eller Indonesien.

Ursprungligen av Trineo:

Lite svårt att jämföra med en helt annan marknad än här.

För då skulle folk aldrig köpa en bil i Sverige t.ex. med tanke på vad samma bil kostar i USA eller Kina eller Indonesien.

Förutom att mobilen var väldigt billig i Hong Kong tycker jag priset på abonemanget skulle passa bra in på den svenska marknaden. Det de flesta klagar på är väl att telias abonemang uppfattas som aningen snikna och begränsade. Telias upplägg passar kanske inte den svenska marknaden, därav alla klagomål.

Sen att priset skulle avspegla stabiliteten i landet? Eftersom en liten enrumslägenhet i Hong Kong kan kosta över 10000kr så måste isåfall Hong Kong vara väldigt stabilt. USA borde på samma sätt vara instabilare, och inte världens rikaste land, med tanke på att de har billigare bilar? Låter lite sådär.

K

Senast redigerat 2008-07-01 09:41
Ursprungligen av krox:

Bra priser från "tre" i Hong Kong

Va fan skulle telia ha den i sverige... jävlans sket..

pris ex i hongkong.

IPhone 16 GB 140 kr över disk.
24 månaders abb á 450 kr /månad

och då får man:
Obegränsad DATA
2200 min till alla andra operatörer
1500 min inom 3
50 sms till andra operatörer
obegränsat med sms inom 3

Även om jag inte har mycket till förtroende för 3 så önskar jag av hela hjärtat att 3 hade fått den före telia...

Tror du på allvar att det hade sett liknande ut om 3 även hade lanserat den i Sverige?
Folk är allt för roliga.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-30 23:16
Ursprungligen av theplague:

Tror du på allvar att det hade sett liknande ut om 3 även hade lanserat den i Sverige?
Folk är allt för roliga.

nej självfallet inte, och det var kanske lite felformulerat.. Jag har tappat det lilla förtroende jag hade för telia, och samtidigt tycker jag att 3 tar sig som operatör.. Även om jag hatar "brandade" telefoner så tycker jag att de har skärpt sig sedan starten..

Det jag menar är väl att jag tycker inte att Sverige borde ligga så pass långt efter i sin prissättning av abbonemang när vi ändå hänger med i främre delen av teknikutvecklingen...

telias priser har fått mitt intresse för iPhonen att svalna markant, iofs ska jag inte byta förens i början på nästa år och situationen kan mycket väl vara en annan, men ändå,

Ursprungligen av krox:

Även om jag hatar "brandade" telefoner så tycker jag att de har skärpt sig sedan starten..

Pekar på min Nokia 6280 med förstörd mjukvara powered by Tre. Yay!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 00:33

Nej, jag ger bara upp i att försöka förklara skillnaderna, läs istället på nationalekonomi och jämför Kina med Sverige... säger bara att löner måste betalas.

Ursprungligen av Trineo:

Nej, jag ger bara upp i att försöka förklara skillnaderna, läs istället på nationalekonomi och jämför Kina med Sverige... säger bara att löner måste betalas.

Gud vad jag håller med och då är jag långt från självklar kapitalist.
Man kan även säga att den här lanseringen och jämförelser av priser av det här slaget visar på att Sverige är ett ganska stabilt och rikt land - som någon kontrast till självsynen många har att sverige börjar halka efter.
Ungefär samma pris har satts på iPhone och abonnemang i resp land, det är bara det att de avspeglar resp ekonomi väldigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 09:31

Och än en gång, priset på abonnemanget i Sverige är högt för att det är en återbetalning på subventionen. Så räkna bort subventionen så kommer det mer i paritet med vad folk vill ha... förutom då att det är en begränsning på datat vilket även jag känner är alldeles för sniket.

personligen hade jag gärna sett en gräns på 250MB på mini, 1000MB på midi och helt fritt på maxi... minst. Men nu är det som det är och vi får väl hoppas på att fler operatörer kommer få sälja iPhone inom kort.
Men det är alldeles för många studenter utan pengar som klagar och gnäller tycker jag... det är inte en rättighet att ha det senaste och bästa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 08:36

Finns en anledning till varför 3 håller låga priser i sverige också... de MÅSTE få en stor mängd kunder, för fler kunder likställs med större omsättning och högre vinst.
Däremot betyder inte det att det som de säljer är bra eller ens tillförlitligt. Nej, får se vad som sker efter årsskiftet för mig veterligen har både Hutchinson och Investor sagt att Tre måste börja visa vinst för att fortsätta, annars kommer de titta på att sälja det till andra investerare.

Långt ifrån vinst för 3 - IDG.se

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-09 08:47

Intressant tråd, i synnerhet diskussionen om nationalekonomi och skillnaden HK - Sverige. Bra. Efter att ha bott i HK i 2 år kan jag konstatera följande:

1) Medellönen i HK bör ligga över medellönen i Sverige. Här finns verkligt köpstarka människor. Dock ligger medianlönen givetvis lägre.

2) Som tidigare skribent skrev så är bostadspriserna mycket höga i centrala delar. Jag bodde i en enrummare på kanske 30 kvm och betalade 17kSEK i månaden, hutlöst!

3) Man skall aldrig blanda ihop HK och Kina i diskussioner, varken prismässigt eller kulturellt, även om det nu är "samma" land.

4) HK är världens mobilabonnemangtätaste land. Sista siffran jag såg var 1,14 abb / invånare. Detta säger oss givetvis någonting om att rimliga priser är lättare att nå än i Sverige. Här skall vi även komma ihåg att i HK bor knappa Sveriges befolkning på en yta stor som Göteborg med omnejd -> mycket billigare och enklare att hålla och driva ett mobilnät till låga kostnader.

5) Mobiltelefoni är skrämmande billigt i HK. Jag hade ett simpelt kontantkort och betalade 15 - 20 öre / min för alla samtal, ÄVEN TILL SVERIGE (fasta nummer).

6) Är Sverige rikt jämfört med HK? Jag skulle inte vilja säga det men det beror väl på vilka nyckeltal man använder. HK BNP/capita: $41 614 vs SE BNP/capita $36,900, här ser vi tvärtom.

Min gissning är att det mestadels är vad kunden är beredd att betala som styr priset på mob abb, dvs "price based costing" istället för att man som för vissa produkter räknar tillverkningsvärde och sedan en marginal på det, "cost based pricing".

Telia ser iPhone som ett lysande tillfälle att öka på sin vinst och skaffa fler kunder. Dom VET mycket väl att iPhone uppmanar till ett större användande av mobilt data (Wlan/3G) Det har ju setts i USA.

Och när dom nu får monopol så är dom tyvärr så korkade att dom sätter en prismodell som absolut kommer genera pengar och kunder på grund av "hypen" kring iPhone. Men inte tillnärmelsevis vad dom kunde fått om dom satt en vettig prismodell och slutat sätta tak i form av megabyte.

Priset från 3 i Hongkong är inte så orimligt att applicera på Sverige. Ett flatrate hos tre i Sverige kostar 500/mån + 90 kr för fri surf. 3 har troligen dom bästa subventionerna på telefoner i Sverige. Det hade varit riktigt kul om 3 hade fått iPhone, då hade det blivit bra.

Har du nu en Nokia från 3 är det en smal sak att ändra produktkoden och flasha om den. Då slipper du programvaran från 3 om den stör dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 09:27

ghost9999: Och vad är orsaken till 3´s billiga priser då? Jo, de MÅSTE få fler kunder hela tiden för att kunna nå breakeven och det får man genom att hålla lägsta priserna men fortfarande med vinstmarginal... om än liten vinstmarginal.
Telia däremot som är Sveriges största operatör måste inte hålla de lägsta priserna utan kan lägga sig på en nivå som generar vinst så att de kan fortsätta att utveckla och bredda sin infrastruktur.
Vad gäller Telia´s infrastruktur så har jag hört att den är något i hästväg, de har redundans in i absurdum... detta måste ju såklart betalas på något sätt och det gör kunderna.

Nu skriver jag inte detta för att försvara Telia, skulle aldrig falla mig in, däremot skriver jag det för att kanske öka förståelsen för varför 3 är så billiga som de är och Telia så "dyra" som de är.
Personligen föredrar jag Tele2 alla dagar i veckan.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-07-09 16:01

3 har insett att folk vill ha fina mobiler och inte vill betala mycket för dem. Att sedan minutpriserna inte är sveriges lägsta bryr sig inte den vanliga användaren om. Att 3 gör detta för att få inte fler kunder och visa gröna siffror för sina investerare är ingen hemlighet. Det är ett företag som precis som alla siktar på att gå med vinst.

Det man ska beaka vad gäller 3 är snanare att de har gått från att ha haft ett sjukt dåligt nät till att ha sveriges bästa (götaland, svealand - norrland har aldrig något brytt sig om). Då ska man veta att 3g nätet idag täcker bättre en GSM i södra sveirge. Dessutom har 3 gått från att ha de allra mest missnöjda kunderna till Sveriges näst nöjdaste kunder på tre år. Leder gör fortfarande Telia (troligtvis pga av alla "jag har alltid haft telia och det funkar bra" röster).

Telia kommer med största sannolikhet bara att ha "monopol" på iPhone under en kort introduktions tid. Den license som Telia har för iPhone sverige är INTE exclusiv. Vilken aktör som blir nästa med iPhone i sverige är ju ännu inte kännt. Men att 3 Hongkong har telefonen talar ju för att 3 Sverige är med i matchen iallafall.

Har själv haft 3 sedan 2003 och är sjukt nöjd.

Vad gäller Tele2 så är det sveriges största skitföretag. De ser billiga ut på ytan men hittar andra fula sett att tjäna pengar så som hel minutdebitering etc etc. När ska folk inse detta?

jävla synd, om 3 hade fått den före Telia hade 3 säkert pimpat telefonen med kanske 3 valfria färger på baksidan, m.m,

1
Bevaka tråden