Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 PPC vill inte starta.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 19:29

Min gamla G4 PPC vill inte starta.
Jag hör den vanliga ljudet från mac ,men skärmen är alldelles vitt. jag har försökt att omstarta vid flera tillfällen med samma resultat.
Har ngn ngn tips?
Tack på förhand Karim

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-06-30 20:17

Klicka här och ladda ner filen "powermac_g4.pdf".

Den kanske ger lite hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 20:50

Stor Tack Henil

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 20:51

Hör du om hårddisken går igång och börjar ladda systemet i bakgrunden?

Det första man bör kolla i så fall är väl skärmkabeln, att den sitter i ordentligt, eller prova med en annan skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 20:59

Tack rhesus

Reset CUDA switchen, brukar fixa det mesta på dessa

Är skärmen vit? Är det inte Open firmware du har kommit in i? I så fall ska det finnas svart text med. Skriv i så fall "mac-boot" och tryck enter. Bindestreck sitter på plustangenten eftersom du har amerikansk tangentbordslayout just då.

Annars kan det vara så att du bara inte har ett giltigt system installerat. Pröva att stoppa in systeminstallationsskivan och starta från den.

Slutligen, plocka ur alla PCI-kort, minnen, hårddiskar med mera så att du har en minimal mängd extra hårdvara. Även USB- och Firewire-tillbehör.

Sen är det givetvis CUDA som Skrotnisse skriver. Stäng av datorn och lossa alla kablar. Tryck snabbt på knappen som det står "PMU" bredvid. Vänta ett par sekunder och kör igång datorn igen. Du måste ha ett bra batteri i datorn för att det ska funka.

Tillägg till ovan; plocka givetvis inte ut ALLA minnen. Lämna ett, och pröva olika minnen ett i taget om det fortfarande inte funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 18:50

Tack alla för era utmärkta och belysande hjälpråd.
Jag har löst probelem så här
1)ta bort strömkontakt ur dator
2) räknade till 5
3) plugga in igen ström till datorn
Et voilà tout marche bien.
Tack en gång till . Vad kan man göra utan er.
karim

1
Bevaka tråden