Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omkonfigurera PHP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur avinstallerar jag standardinstallationen av PHP i Leopard? Vet inte vart den befinner sig, men skulle behöva installera om PHP för att få med några ytterligare konfigureringar som inte finns med nu som standard.

Behöver nämligen aktivera lib_zip

Såvitt jag vet ligger den på /usr/bin/php. Fungerar det inte för dig att bara kompilera ihop en ny php och installera över?

Räcker det inte med att ändra i php:s konfigurationsfil?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-19 19:20

Det är bara att installera en ny php version i /usr/local/ mappen och säga att den är standard php versionen. Fungerar hur bra som helst.

//Rob

hanzukun: Njae. Vi har installerat en Ubuntu server på jobbet där vi har en PHP applikation som kör zlib som dessvärre måste kompileras med PHP. Eftersom jag utvecklar applikationen har jag temporärt löst dilemmat genom att ha en VMWare partion som kör samma version av Ubuntu server och konfigurerad på samma vis. Men det känns inte så flexibelt längre, så nu när jag har tid över hade jag tänkt fixa detta

Marcus K & Robo-X: Nej jag tittade i /usr/bin/php men där ligger det ingenting. Jo, det får nog bli så också att jag skapar en installation där och sedan använder mig utav den.

Ursprungligen av B.O.V.N:

Marcus K & Robo-X: Nej jag tittade i /usr/bin/php men där ligger det ingenting. Jo, det får nog bli så också att jag skapar en installation där och sedan använder mig utav den.

Det var märkligt. Jag kollade precis på en standardinstallation av Leopard och där låg php som en fin liten binärklump på /usr/bin/php. Får du något annat om du skriver which php? Prova annars att söka efter det med något i stil med find /usr -name php.

Hm, går inte riktigt så smidigt som det bör göra Jag kör följande kommandon:

cd /Users/bovn/binaries/
tar zxvf php.5.2.6.tar.gz
cd ./php.5.2.6
./configure --prefix=/usr/local --mandir=/usr/share/man --infodir=/usr/share/info --disable-dependency-tracking --with-apxs2=/usr/sbin/apxs --with-ldap=/usr --with-kerberos=/usr --enable-cli --with-zlib-dir=/usr --enable-trans-sid --with-xml --enable-exif --enable-ftp --enable-mbstring --enable-mbregex --enable-dbx --enable-sockets --with-iodbc=/usr --with-curl=/usr --with-config-file-path=/etc --sysconfdir=/private/etc --with-mysql-sock=/var/mysql --with-mysqli=/usr/bin/mysql_config --with-mysql=/usr --with-openssl --with-xmlrpc --with-xsl=/usr --with-pear --enable-zip --with-zlib

De boldade elementen i .configure kommandot är de jag har ändrat alternativt lagt till från standard installationen av PHP i Leopard.

Problemet är när jag sedan kör: make så får jag ett error meddelande som ser ut såhär:

make: *** No targets specified and no makefile found.  Stop.

Jag kör alltså kommandot "make" inom PHP mappen där jag körde ./configure.

Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-07-01 09:18

1. Det fetstilta verkar ha trillat bort.
2. Om du kör med standardalternativ i ./configure, funkar det då?
3. Finns det någon makefile i mappen?

Det låter som om configure inte körde klart? Skrev det ut ett felmeddelande? Det kan finnas ett beroende som du inte har installerat.

Perfekt fråga för vårt PHP forum på 99.se/webb/

1
Bevaka tråden