Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung Spinpoint M6 500GB disk för MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Först och främst undrar jag om någon sett skymten av Samsungs hårddisk. Har skickat ett e-mail men väntar fortfarande efter ett par dagar. Kommer bli mycket negativt överraskad av Samsung (Sverige-avd. framförallt antar jag) om det visar sig att jag inte får något svar alls. Ja, hur som helst vill jag ha den och undrar om någon vet var man kan få tag i den, import eller inte spelar inte så stor roll.

CES 2008: Samsung bring 500GB hard drive to laptops

Min andra fråga rör Sandisks ExpressCard-minne. Rimligen kör den på PCI-X-busen och inte ExpressCards USB-bus. Men för säkerhets skull slänger jag upp den här också utifall någon har något att säga i varningens tecken ang. produkten. Vidare angående ExpressCard, så undrar jag om standarden är så att datorn ExpressCard-porten sitter på ej behöver vara kopplad till just PCI-X-busen utan att det räcker med enbart USB även där? Vilket i så fall leder till frågan huruvida Macbook Pro har en "äkta" ExpressCard-port som faktiskt är kopplad till PCI-X på moderkortet eller inte. (Ursäkta en något grötig text, på en något grötigt fundering.)

SanDisk | Products | Photo & Video | SanDisk Express™ ExpressCard™

Jag undrar även om någon har en åsikt på vilket bästa stället att införskaffa detta minne från?

Jag undrar också vilket det bästa och även snyggt 2.5" Sata HDD-chassi/case/enclosure är. Vill gärna ha Firewire och utan krav på extra strömkabel, varken från USB eller AC. Var inne på Revoltec Alu-Guard 2.5" Sata.

GTEK Distribution AB | Revoltec Alu Guard, 2.5-tum, SATA /E-SATA ,USB 2.0

men det ser ut som att den kräver en USB-Y-kabel. Vilket isf tar upp båda mina USB-portar på Macbook Pro:n, och är något jag vill undvika. Rätta mig gärna om jag har fel, dvs att det går att köra på vanlig USB-kabel. I övrigt verkar det chassit ok. Men som sagt, alla tips välkomna. Det ultimata vore denna G-Drive Mini

G-TECH G-DRIVE-mini Ultra Portable FireWire and USB Storage Solutions

men utan att behöva köpa hårddisken i den. Den är både snygg och verkar bra.

Tackar för all hjälp och önskar en trevlig kväll / euro

En 500 GB är säkert för tjock för att montera inuti en laptop just nu. Jag vet inte hur det brukar vara med utrymmet i externa kabinett. Den största standard-9,5 mm tror jag ligger på 320 GB just nu. Kan vara värt att kolla upp det fysiska utrymmet först innan man köper.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-04-24 21:40

Samsung M6 ska enligt uppgifter vara 9,5mm och alltså fungera fint att installer i Macbook och Macbook Pro:

källa: http://news.softpedia.com/news/Samsung-to-Introduce-Spinpoint-M6-500-GB-Notebook-Hard-Disk-Drive-80234.shtml

Någon som har sett något datum när samsung disken kommer att finnas i handeln?

Lite info: http://www.engadget.com/2008/05/06/samsung-spinpoint-m6-500gb-laptop-drive-finally-on-sale-in-fr/

Såhär står det om man försöker beställa från den sidan: "Afflicted, RueDuCommerce does not deliver yet the country which you informed." (Babelfishat)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 16:05

den disken verkar nekligen intressant men jag undrar hur det påverkar batteritiden/värme/oljud osv? någon som har testat eller hittat ett review på den?

mvh

en sån där vill ja ha

500GB i MacBook Pro vore väldigt trevligt - särskilt om den är kvickare än den 5400rpm jag använder idag.

500GB 9.5MM 5400RPM SATA 2.5" Notebook drives are here
OWC Is among the very first to have been supplied by Samsung with their new Spinpoint M6 500GB 5400RPM 9.5MM Hard Drive which can be installed in a MacBook, MacBook Pro, Mac mini Intel, or other system which uses 9.5mm 2.5" SATA Drives. The catch is that we are only allowed to sell these first, ahead of the field supplied units in our qualified External Solutions (as well as Modbook Tablet solution we configure here). So - and we're sure no one would ever swap a drives between our solution and the one in their notebook - we've got this new 9.5MM 500GB available in three of our OWC Mercury On-The-Go Bus Powered Portable Solutions starting from $309.99:
Search Results for "samsung 500gb" at OtherWorldComputing.com

Den finns på Dustin, inte i lager iofs, men i systemet:
SAMSUNG SPINPOINT M6 500GB 2.5# 5400RPM SATA/300 8MB

Det skulle vara väldigt trevligt med en sådan i min MBP, jag har redan vuxit ur mina 250 GB och får snåla med utrymmet (så går det när man inte orkar rensa allt man fotar och vips är ens iPhoto-bibliotek på 100 GB ).

Lazyweb: Om någon ser en bra recension på den får ni gärna hojta till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 18:29

Skönt att de börjar titta fram, har spanat efter de här ett tag nu! Skulle verkligen behöva byta ut min oj så fulla 160 GB 7200 RPM disk i min 17" MBP. Har inte tyckt att 250 eller 320 GB varit tillräckligt (då kan jag lika gärna släpa med min 320 GB externa 2,5" WD Passport). Men nu, när man kan få 500 GB i en disk, ja då blir det ett byte!

Ursprungligen av Solid:

Skulle verkligen behöva byta ut min oj så fulla 160 GB 7200 RPM disk i min 17" MBP. Har inte tyckt att 250 eller 320 GB varit tillräckligt (då kan jag lika gärna släpa med min 320 GB externa 2,5" WD Passport). Men nu, när man kan få 500 GB i en disk, ja då blir det ett byte!

Du är inte rädd att det blir sämre prestanda när du går ner från 7200 rpm till 5400 rpm? Eller är det värt det, för det ökade diskutrymmet?

Ursprungligen av Adrian B:

Du är inte rädd att det blir sämre prestanda när du går ner från 7200 rpm till 5400 rpm? Eller är det värt det, för det ökade diskutrymmet?

Samsung M6 320 GB har visat sig vara snabbare än vissa 7200 rpm diskar trots lägre varvtal. De nyare, större generationerna av diskar verkar inte mycket till kompromisser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 14:22
Ursprungligen av Adrian B:

Du är inte rädd att det blir sämre prestanda när du går ner från 7200 rpm till 5400 rpm? Eller är det värt det, för det ökade diskutrymmet?

Jo, visst kommer kanske maxprestandan minska lite. Men något jag märkt på disken som sitter i nu (ST9160823AS - Seagate Momentus 7200.2 8MB 160GB) är att den blir klart långsammare när den börjar bli full, från ca 52 MB/s till ca 35 MB/s, se länkar.

Eftersom min disk alltid är full nu, så blir nog prestandan i praktiken inte nämnvärt försämrad mot en 500 GB 5400 RPM disk, som säkerligen inte är så långsam som man kan tro, eftersom den troligtvis läser mer data per varv, pga högre densitet.

Länkar:
99.se - Visa enstaka inlägg - Testa din hårddisk med Kona Systemtest 1.2
99.se - Visa enstaka inlägg - Testa din hårddisk med Kona Systemtest 1.2

HITACHI TRAVELSTAR 5K500 500GB 2.5# SATA/300... fast den är 12.5mm - det blir väl för tjockt? Eller? Den finns iaf med 2-3 dgr leverans....

HITACHI TRAVELSTAR 5K500 500GB 2.5# SATA/300

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-28 23:18
Ursprungligen av Goflorp:

HITACHI TRAVELSTAR 5K500 500GB 2.5# SATA/300... fast den är 12.5mm - det blir väl för tjockt? Eller? Den finns iaf med 2-3 dgr leverans....

HITACHI TRAVELSTAR 5K500 500GB 2.5# SATA/300

För tjock ja, max 9.5 mm.

Ok, ja då blev man ju inte mindre sugen på den disken... tur att den inte finns i lager redan, då skulle det vara väldigt svårt att motstå ett köp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 12:51

Här kom det vi inte ville läsa, Barefeats test av Samsung Spinpoint M6 500GB 5400rpm SATA notebook drive (HM500LI) 9,5 mm. Ca 57 MB/s, jag tar en!
500GB SATA notebook drives

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-30 19:35

Ser ju riktigt läskande ut! Något som vet något ställe i Göteborgstrakten där man kan lämna in mbpn å få Hddn utbytt? Vågar mig inte riktigt på en sån där operation själv, även om den inte ser allt för avancerad ut!

// Johan:cool:

Ursprungligen av ardic:

Ser ju riktigt läskande ut! Något som vet något ställe i Göteborgstrakten där man kan lämna in mbpn å få Hddn utbytt? Vågar mig inte riktigt på en sån där operation själv, även om den inte ser allt för avancerad ut!

// Johan:cool:

Kolla med macforum, borde inte vara några problem att lämna in sin mac där inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-30 21:26

Mjo kikade med dem, men de tar 800:- i arbetskostnad + att Hårddiskarna är flera 100:- dyrare där så går la back en sisådär 1400:- istället för att göra det själv. Tänkte att det kanske finns någon liten expertverkstad någonstans som gör det för en 500:- eller dyl med HUMANA priser på HDs Om inte blir det la kanske Macforum.

Ursprungligen av Solid:

Här kom det vi inte ville läsa, Barefeats test av Samsung Spinpoint M6 500GB 5400rpm SATA notebook drive (HM500LI) 9,5 mm. Ca 57 MB/s, jag tar en!
500GB SATA notebook drives

Ah, nice. Hitachi Travelstar 5K500 är klart vassare, men det spelar ju noll roll då den inte passar (pga 12,5 mm).

Hej
jag har god erfarenhet av Mats Rimborg som är apple tekniker maila honom på mats@fdf.se och fråga, Mats bor på Öster

Vänligen

Murphy

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-01 11:35

tackar tackar! Skickar iväg ett mail till honom så får vi se!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 09:56

Fråga, visst går det att sätta in en SATA/300 i en när bussen bara ligger på 150? Är som vanligt va, den funkar men det blir bara 150.

Ursprungligen av acke:

Fråga, visst går det att sätta in en SATA/300 i en när bussen bara ligger på 150? Är som vanligt va, den funkar men det blir bara 150.

Inga problem, SATA har bra bakåtkompabilitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 13:06
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Inga problem, SATA har bra bakåtkompabilitet.

Läste någonstans att man ibland måste fixa med jumpers när man kör 300-diskar på 150.

Kollade lite idag och mackteket tar 995 ink moms för hårddiskbyte, Inlife tar 995 ex moms... Någon som vet någon billigare i STHLM där man behåller garantin?

Sen, hur gör man för att klona sin gamla hårddisk till den nya? Det kostade nämligen ca 600 ex moms extra....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 17:09
Ursprungligen av jurassic579:

Sen, hur gör man för att klona sin gamla hårddisk till den nya? Det kostade nämligen ca 600 ex moms extra....

Bombich Software: Carbon Copy Cloner

Tack tack för detta!

Ingen som vet någon annan macverkstad i Stockholm där man behåller garantin om dom gör ingreppet?

För det är garantin på hela datorn som ryker om man gör det själv eller hur?

Bevaka tråden