Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.4 släppt!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 22:30

What's included?
The 10.5.4 Update is recommended for all users running Mac OS X Leopard and includes general operating system fixes that enhance the stability, compatibility and security of your Mac.

General
• Includes recent Apple security updates.
• Resolves an issue with saving and reopening Adobe Creative Suite 3 files on a remote server.
• Includes additional RAW image support for several cameras.
• Addresses an issue that may result in a partially installed X11 application.
• Improves L2TP VPN client reliability.

AirPort
• Addresses AirPort reliability issues with 5GHz networks.
• Addresses AirPort issues that may result in slower performance in Logic Studio or MainStage.

iCal
• Improves overall iCal reliability for meeting requests, cancellation notices, delegation, and syncing with iPhone.
• Resolves an issue that prevents deleting an iCal event without notifying the creator.
• Addresses an issue in which events in all calendars affect availability. A checkbox now enables information-only calendars to be transparent from free/busy lookups.
• Resolves a UI issue preventing delegated calendars from showing up as a separate window.
• Addresses an issue with copying and pasting attendees from one event to another.
• Resolves an issue in which iCal may not delete events after a specified time interval, even when set to do so in iCal preferences.
• Addresses an issue in which To Dos cannot be marked private.

Safari
• Addresses a potential performance issue when loading secure web pages.
• Resolves issues that may be encountered when accessing secure web pages with client certificates that reside on a smart card.

Spaces and Exposé
• Addresses an issue in which switching from a space with a Finder window keeps the Finder as the active application instead of the application residing in the destination space.
• Fixes an issue in which dragging an application from the list of application assignments in Spaces System Preferences does not assign the application to the desired space.
• Resolves an Exposé issue that may result in only a subset of windows being shown.

Senast redigerat 2008-06-30 22:56

"WOW! Safari känns mycket snabbare"

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-01 01:49
Ursprungligen av mikotekniko:

"WOW! Safari känns mycket snabbare"

Mmm,Kan hålla med lite,hade jätte snabbt men nu är lite snabbare.Kan märka det genom att gå in på apples sida :D.Jag hade ethernet i förrgår, det var snabbt men vi skaffade en 11n router och det blev mycket snabbare,Konstigt...Hur kan trådlöst va snabbare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 09:19
Ursprungligen av fedi-93:

Mmm,Kan hålla med lite,hade jätte snabbt men nu är lite snabbare.Kan märka det genom att gå in på apples sida :D.Jag hade ethernet i förrgår, det var snabbt men vi skaffade en 11n router och det blev mycket snabbare,Konstigt...Hur kan trådlöst va snabbare?

Det stämmer säkert i och för sig men så du vet är "Safari känns snabbare" ett nerdskämt på amerikanska forum. Det härstammar från när Safari var i beta och faktiskt blev mycket snabbare för varje ny version.

Trevligt.. Gick ju ruskigt fort från 10.5.3 till denna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 23:01
Ursprungligen av Johan S:

Trevligt.. Gick ju ruskigt fort från 10.5.3 till denna.

Ja typ en månad. Men sedan är den ju inte så stor. Jag vill veta vad som är nytt i servern och vilka nya kameror som stöds.
Om nu bara Apple inte hade tappat allt intresse i att lägga till nya telefoner i iSync bara...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 23:06

Är där nåt annat nytt än det som du skrev Acke? Jag är inte allt för imponerad av den change-loggen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 23:11
Ursprungligen av shandar:

Är där nåt annat nytt än det som du skrev Acke? Jag är inte allt för imponerad av den change-loggen

Nope, det där är det som kom. Lite säkerhetspunkter också men annars en liten uppdatering som kom snabbt efter Mac OS X 10.5.3

Du får väl hoppas på Mac OS X 10.5.5 blir maffigare

10.5.4 server.

Citat:

The 10.5.4 update is recommended for all servers running Leopard Server. This update includes general operating system fixes, as well as specific fixes for:

- directory service reliability and authenticating new File Sharing connections
- binding and authentication in Active Directory environments
- editing Wiki content in Safari, Firefox and Internet Explorer
- searching with Spotlight in the Finder and on the web
- sending 'Welcome' email messages to users in Server Preferences
- importing users and working with nested groups in Server Preferences
- hosting DHCP services
- supporting private events in iCal
- synchronizing Portable Home Directories
- enabling Software Update Server
- using SNMPv3 services
- hosting with WebObjects 5.4.2
- hosting mail services for users with long user names
- preventing mail server database corruption
- ensuring security of LDAP password hashes
- propagating password changes to Open Directory replicas
- creating and editing DNS records in Server Admin
- creating augment directory records in Advanced server configuration
- using Managed Preferences when clients are bound to Active Directory

For detailed information on this update, please visit this website: About the Mac OS X Server 10.5.4 Update.
For detailed information on security updates, please visit this website: Apple security updates.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 23:19
Ursprungligen av Johan S:

10.5.4 server.

Det där ser nästan ut som 10.5.0 - 10.5.4. Jag hittar en mycket tråkigare changelog:

• Improves reliability of Directory Services
• Mobile home directories now work on Mac OS X clients bound to Novell eDirectory
• Includes the Web Objects 5.4.2 Update. For more information about the content of this update, see About the WebObjects 5.4.2 Update
• Improves Mac OS X Server Security. For more information on the security content of Mac OS X Server 10.5.4, see this article
• Mac OS X Server 10.5.4 also includes all the improvements delivered in the Mac OS X 10.5.4 update. For more information about the client update, see this article

Fick upp den i SoftwareUpdate, men servern jag kollade på kör fortfarande 10.5.2 så de kanske är därför..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 23:31
Ursprungligen av Johan S:

Fick upp den i SoftwareUpdate, men servern jag kollade på kör fortfarande 10.5.2 så de kanske är därför..

Låter troligt. Fasiken, det var den tunnaste changelog jag sett från Apple. Måste betyda att Mac OS X Server är komplett och buggfritt. Vad skönt!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-07-01 00:27
Ursprungligen av acke:

Låter troligt. Fasiken, det var den tunnaste changelog jag sett från Apple. Måste betyda att Mac OS X Server är komplett och buggfritt. Vad skönt!

MUAHAHAHAHA!

Det trodde du va? Hahaha!
Prova att följa instruktionerna i manualen för att skapa skrivarquota, det är en resa det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 00:57
Ursprungligen av bollman:

MUAHAHAHAHA!

Det trodde du va? Hahaha!
Prova att följa instruktionerna i manualen för att skapa skrivarquota, det är en resa det

Måste vara du som gör det fel. Se bara tex på hur komplett iCal Server funkar...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 23:33

Bara en undran, MobileMe ska ju ersätta .Mac, men hur kommer Apple pusha ut det till alla användare? Jag trodde det skulle komma nu med 10.5.4, men .Mac heter fortfarande .Mac. Kommer det en till uppdatering då MobileMe släpps eller måste man ladda hem något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 23:38
Ursprungligen av shandar:

Bara en undran, MobileMe ska ju ersätta .Mac, men hur kommer Apple pusha ut det till alla användare? Jag trodde det skulle komma nu med 10.5.4, men .Mac heter fortfarande .Mac. Kommer det en till uppdatering då MobileMe släpps eller måste man ladda hem något då?

Hade ju onekligen varit smidigt att ha med detta i Mac OS X 10.5.4. Kanske de vill separera de två. Känns rimligt för folk som inte "vågar" uppdatera till Mac OS X 10.5.4 på några dagar men ändå vill använda MobileMe.

Eller så kanske de pushar ut en smyguppdatering när man kontaktar MobileMe-servern för första gången. Mindre troligt men skulle vara snyggt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 23:48
Ursprungligen av acke:

Hade ju onekligen varit smidigt att ha med detta i Mac OS X 10.5.4. Kanske de vill separera de två. Känns rimligt för folk som inte "vågar" uppdatera till Mac OS X 10.5.4 på några dagar men ändå vill använda MobileMe.

Eller så kanske de pushar ut en smyguppdatering när man kontaktar MobileMe-servern för första gången. Mindre troligt men skulle vara snyggt.

Men de måste ju ändå rebranda (svenglska ftw!) .Mac i OS X och alla iLife program när MobileMe släpps, annars kommer det ju bli lite konstigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 23:52
Ursprungligen av shandar:

Men de måste ju ändå rebranda (svenglska ftw!) .Mac i OS X och alla iLife program när MobileMe släpps, annars kommer det ju bli lite konstigt.

Mmm, kanske de slänger in det i iTunes 7.7 eller en Apple MobileMe Support 1.0?

Haha, eller hur? Har dom fått ordning på SMB än?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-01 11:31
Ursprungligen av Johan S:

Haha, eller hur? Har dom fått ordning på SMB än?

Nej, det är fortfarande lika stabilt och pålitligt som en uppretad skallerorm.

  • Medlem
  • 2008-07-01 00:01

En snarkuppdatering.

Oj! Denna hade jag missat helt. *Uppdaterar*

Undrar om de slänger in stöd för 256 färger i mbp:ns grafikkort snart igen så att man kan lira lite StarCraft. Hoppet dör aldrig hos mig!
Uppdaterade nyss morsans macbook och testar lite, verkar funka OK. Rätt liten uppdatering som sagt... Sjukt snabbt.
Min egen MBP lider tyvärr just nu av en hårddiskkrasch eller nåt sånt så kan inte testa på den.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-07-01 00:28

Vad är det för nått som kommer upp nu då?....har redan kört in 10.5.4...
Apple Security Updater 2008-004 - MacUpdate

Edit: Den var ju för Tiger...*sorry*

Någon som kan testa om de fixat Agere-problemet?

59 MB... inge jättebamsing till björn direkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-01 08:37

Är nu på jobbet och windowsdatorerna syns som de ska i nätverket... Kors i taket! Kan det verkligen stämma...?

Dessutom representerar "safari känns snabbare..." den självparodiska placeboeffekt alla mac-kännare drabbas av vid en versionsuppdatering. Även om den avtar med åren.

Ursprungligen av Stinky:

Dessutom representerar "safari känns snabbare..." den självparodiska placeboeffekt alla mac-kännare drabbas av vid en versionsuppdatering. .

Det är ingen placeboeffekt mer en bieffekt av att OS X optimerar och rensar vid en systemuppdatering, vilket leder till att Safari verkligen ÄR snabbare, iaf ett tag.

Ursprungligen av Simon Templar:

Det är ingen placeboeffekt mer en bieffekt av att OS X optimerar och rensar vid en systemuppdatering, vilket leder till att Safari verkligen ÄR snabbare, iaf ett tag.

Vad är det OS X rensar vid systemuppdatering?

Bevaka tråden