Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överklockningsverktyg till Mac Pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tyska ZD Net har släppt ett överklockningsvektyg till Mac Pro, och för en av de tre testmaskiner som använts ( MP 2 x 2.66 GHz ) är "vinsten" 11,67 % vid stablil drift
( = 24 h lasttest utan ECC fel eller andra anomalier )

ZDNet.de

Ursprungligen hittat på macbidouille.fr

Yeeeeeeeeeeeeehaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-30 15:01

Hm, jag testade på en Mac Pro här (2,66a, MacPro 1,1) och vid 3GHz kommer felen.
Ett test med Geekbench visar dock att prestandan sjunker(!) ju mer jag höjer klockfrekvensen.
Låter ju som ett bra program; försämra prestandan OCH stabiliteten på samma gång! Yay!

Den översatta macbidouille.fr ( hardmac.com ) har tittat lite mer på ZDnet.de överklockningen och verifierar i stort Bollmans erfarenheter - ECC-felen kan ta ut vinsten.

Artkeln på hardmac.com

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-30 15:31
Ursprungligen av leonardo:

Den översatta macbidouille.fr ( hardmac.com ) har tittat lite mer på ZDnet.de överklockningen och verifierar i stort Bollmans erfarenheter - ECC-felen kan ta ut vinsten.

Artkeln på hardmac.com

Det är inte helt ovanligt. Dagens processorer är testkörda och avsedda att köras i en viss hastighet. Överklockning kan ge precis de motsatta effekter som du beskriver.

Ursprungligen av Northwiz:

Det är inte helt ovanligt. Dagens processorer är testkörda och avsedda att köras i en viss hastighet. Överklockning kan ge precis de motsatta effekter som du beskriver.

Jag tror att Du måste läsa på lite mer. Märkhastigheten är en konsekvens av testning & köparspecifikationer - alla kretsar kommer ur samma tillverkning. Intel har av "tradition" ( läs: rädsla för stämningar ) konsekvent "undermärkt" sina processorer med upp till 30%.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-01 11:26
Ursprungligen av leonardo:

Jag tror att Du måste läsa på lite mer. Märkhastigheten är en konsekvens av testning & köparspecifikationer - alla kretsar kommer ur samma tillverkning. Intel har av "tradition" ( läs: rädsla för stämningar ) konsekvent "undermärkt" sina processorer med upp till 30%.

Vad är det jag ska läsa på?
Att överklockning kan ge problem?
Att processorer är avsedda och testade att köras i en viss hastighet?

Eller att du hade en invändning och en personlig åsikt att Intel "undermärker" sina processorer?

Eller använde jag inte korrekta tekniska termer?

Bra rutet - jag känner igen ...

Ursprungligen av bollman:

Ett test med Geekbench visar dock att prestandan sjunker(!) ju mer jag höjer klockfrekvensen

If you carry out benchmarks such as Cinebench or Geekbench after overclocking, the benchmarks do not indicate any improvement in performance at first. But if you resort to a stopwatch, the higher performance resulting from overclocking can indeed be verified. You also notice that the system clock runs significantly faster after overclocking the computer.

Overclocking Tool for the Mac Pro [Updated] - Mac Rumors

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-30 16:52

Så systemklockan börjar driva också? Ja, då kan man ju anse detta vara helt uteslutet.

Ja det är ju det det står. Initialt var jag frestad att försöka, men ju mer jag läste, desto mindre blev frestelsen - om det nu är så att klockan kommer att forta sig i samma takt som överklockningen. Visserligen går det att korrigera mhja en tidsserver, men det innebär att klockan bara går rätt i den stund den korrigeras - alla andra stunder går den fel.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-30 17:56

11,67% låter inte värt att ens orka hålla på... speciellt inte om det finns risk att saker o ting börjar gå fel.

1
Bevaka tråden