Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook tjuter !

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hejsan, så fort ja sätter i laddaren i min macbook (som jag fick idag) så tjuter som som ett tinitusliknande ljud, jag har provat magicvoicekillar som är till macbookpro men när jag öppnar det så stängs det lika fort och inget händer, när ja tar ut laddaren så är ljudet kvar bara att det är lägre, vad ska ja göra ? jag blir galen här !!

tack / fredrik

Tjena Fredrik!
Min MacBook hade samma problem med tjutandet. Kommer det från den vänstra sidan av datorn? Jag lämnade iallafall in min på service och de bytte logikkortet. Det blev lite bättre, men ändå inte helt tyst. Kan vara att jag är jäkligt känslig mot ljud också.
Så prova att höra av dej till nåt serviceställe. Jag lämnade min hos Office i Karlstad och de skötte allt väldigt smidigt.
Lycka till!
/Claes

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 22:37

Det är tyvärr inget som ett serviceställe kan göra något åt. De är designade så. (Möjligt att de nya Santa Rosa-baserade MacBookarna inte lider av det dock.)

Jag hade också detta problem när min Macbook var ny (3 månader sen). Det lät som du beskriver det, ett tinnitusliknande ljud. Jag höll på att bli galen eftersom jag är extremt känslig för högfrekventa ljud från diverse elektronik. Detta ljud försvann dock av sig självt och jag har inte hört det sen dess!

På engelska forum pratas det om "CPU whine" (eller whining), om du inte vill begränsa dig till svenskars kunskaper.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-05 00:43

Jag hade samma problem, är också känslig för högfrekventa ljud.
Läs denna tråden

Att tilläggas bör är att min nya MB fick ljudet tillbaka efter ca 14 dagar. Installerade då ShhMBP, som du finner här.
Nu är det helt knäpptyst.

Det sägs att CPU-värmen ska öka med installeringen av ShhMBP på andra datorer än just MBP. Jag har dock inte märkt någon skillnad, har en CPU-temp runt 60-65 grader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 00:13

Jag har samma problem. Är det någon som har testat att installera Leopard? I sådana fall tjuter datorn fortfarande under Leopard?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-06-30 15:45

Jag upplever exakt samma störande ljud från datorns vänstra sida. Hos mig tjuter det hela tiden vare sig jag har laddaren i eller inte. Störde mig oerhört mycket på det så jag tog mod till mig och kontaktade Apple Support. Där fick jag göra lite tester på datorn och vi kom fram till att ljudet blev starkare då man höll på och flytta runt fönster. Det var ett erkänt problem, men de hade dock aldrig hört att en MacBook hade det problemet.

Testa du med!
*Stäng av alla applikationer och låt bara Finder vara igång.
*Öppna ett Finder-fönster och låt det stå i 1min.
*Flytta runt fönstret och se om ljud ökar i styrka.

Om det ökar i styrka, så har du samma problem som mig och har rätt till reparation.

Jag har en MacBook 2,2GHz som är köpt i November 07.

1
Bevaka tråden