Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äpplet byter färg i Leopard (MacBook)

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-06-29 22:06

Så, jag vet inte riktigt vad det beror på, men någon kanske har en idé. Ibland när jag öppnar datorn efter viss tids vila byter det lilla äpplet till Apple-menyn färg. För det mesta är det svart, men ibland blått, gult, rött eller silver. Idag hade det en svart linje mitt i sig, medans resten var grått/silver.

Jag ringde Apple-support och snubben jag pratade med visste inte alls vad det kunde bero på och att det inte borde hända, men jag tycker det är en trevlig liten sak så jag följde inte rådet att installera om Leopard.

Hur som helst, händer det här för någon annan? Vet någon vad det kan bero på? Ser jag i syne (det gör jag inte, så jag ska ta ett screenshot nästa gång det händer)? Är det här i rätt forum? Tycker jag om att skriva frågor?

Hittade inte problemet åt dig just för tillfället. Men jag kan kolla upp det. Tror jag har en polare som haft samma problem, ska fråga honom.

Hoppas det löser sig annars.

Johnie

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-06-29 22:19

Saken är den att det är egentligen inget direkt problem. Det är mer ganska kul och spännande. "Undrar vilken färg det kommer få nästa gång?", liksom.

I mitt huvud hade det kunnat vara en ganska rolig funktion att länka med väder-widgeten så det talar om hur vädret är eller liknande.

kanske det:p

Det kan inte vara så enkelt att du har funktionen att automatiskt byta bakgrundsbild påslagen och opaciteten i menyn gör att bakgrunden syns genom äpplet? det är det enda jag kan komma på som förklaring förutom att det är ett fel någonstans...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-06-29 22:53
Ursprungligen av Gusten68:

Det kan inte vara så enkelt att du har funktionen att automatiskt byta bakgrundsbild påslagen och opaciteten i menyn gör att bakgrunden syns genom äpplet? det är det enda jag kan komma på som förklaring förutom att det är ett fel någonstans...

Nope. Delvis för att jag inte byter bakgrund, och dessutom stängde jag av genomskinligheten med något Terminal-kommando. Kanske är det orsaken?

Hur som helst ska jag ta ett screenshot nästa gång det händer.

Ursprungligen av sensy:

Nope. Delvis för att jag inte byter bakgrund, och dessutom stängde jag av genomskinligheten med något Terminal-kommando. Kanske är det orsaken?

Hur som helst ska jag ta ett screenshot nästa gång det händer.

Har du inte 10.5.2 eller senare? För då behövs det inte något terminal-rotande för att stänga av opaciteten.

Screenshots, såklart.

Ursprungligen av henkebarn:

Screenshots, såklart.

att jag inte tänkte på det:p Visa förfan hur det ser ut!;)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-06-29 23:08

Tja, när man talar om trollen byter äpplet färg till en ny variant.

Jag har för övrigt de senaste uppdateringarna av allt uppdateraren föreslår.

edit: nu är det svart igen

Ursprungligen av sensy:

Lakrits-hallon.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-06-29 23:17
Ursprungligen av Valfrid:

Lakrits-hallon.

Eller syndikalistsafari.

Haha, ja, syndikalist röstar jag på!

Du har inte installerat något nyligen som kanske innehåller en byta-färg-på-äpplet-funktion, utan att du kanske är medveten om det?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-06-29 23:31

Mig vetandes, nej. Det har hänt ett bra tag och jag har liksom bara förutsatt att det är helt normalt. När en kompis kommenterade på att han aldrig sett det tidigare nyligen började jag forska vidare och har hittat ingenting om det, så jag frågar runt mest av ren nyfikenhet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-29 23:36

Jag tycker det är en trevlig liten grej din dator sysslar med

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-06-29 23:38

Visst är det trevligt! Jag önskade bara att det fanns någon anledning.

Tydligen är jag inte helt ensam dock Apple - Support - Discussions - Apple menu logo changing color ...

Och ja, jag har miljontals färger valt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 00:17

Hm.. Det hade ju sett riktigt snyggt ut annars om man kunde få ett helt transparent äpple. Nån som vet vilken fil man ska modda för att göra det?

Oh, och snesy, om du kommer på vad som gör det så hojta till, jag vill också ha ett färg-glatt äpple

It's not a bug, it's a feature!

Skulle som sagt vara rätt coolt om någon kunde fixa så att man kunde koppla färgen på äpplet med t ex väder-widgeten eller nånting liknande.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-30 09:39

Gremlins?

  • Medlem
  • 2008-06-30 12:46

Jag har samma grej.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-30 13:10

Det hade ju varit en rolig grej om man fick sitt äpple att göra så, och då veta vad det är som gör det

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-30 15:37

Ok, nu KRÄVER jag samma funktion - annars ska huvuden rulla.
Hur gör man?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-30 19:02

Äpplet brukar ändra färg på mig dator också, roligt detalj men undrade först om det skulle vara så! xD haha

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-30 19:05
Ursprungligen av MacxD:

Äpplet brukar ändra färg på mig dator också, roligt detalj men undrade först om det skulle vara så! xD haha

Det har du aldrig visat mig MacxD

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-30 19:09
Ursprungligen av Laleh:

Det har du aldrig visat mig MacxD

Men trodde det var så på alla! :S men men, kanske löna sig att köpa en MacBook före Pro! ;D

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-30 19:41
Ursprungligen av MacxD:

Men trodde det var så på alla! :S men men, kanske löna sig att köpa en MacBook före Pro! ;D

Hehe, kan man få ett screenshot nästa gång?

Är man normal om man är avundsjuk på denna bugg?

Ursprungligen av mackeswissman:

Är man normal om man är avundsjuk på denna bugg?

Hoppas det, annars är väl jag körd med...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-07-04 15:33

Inte lika kul som den svart-röda, men ännu en ny variant.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-04 17:07

Den var ju snyggare i och för sig.

Men, ni ser alltså inget samband mellan era nuvarande desktopbilder och färgförändringarna?

Bevaka tråden