Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminal.app inställningar.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-24 21:05

Hej.
Är det någon som vet hur det fungerar i Leopard. Det jag vill ha är en ikon som jag dubbelklickar på och då per automatik startas en ssh-session upp.
Det fungerade i Tiger och Panther med att skapa en .term fil... (export från terminal.app.

Gör jag så i Leopard så importeras inställningen (den läggs upp som en kopia under inställningar). Detta medför efter några veckor så har jag ett 50-tal kopior på samma inställning i terminal.

Jag vill inte behöva starta terminal.app och sedan välja nytt fönster och sedan min inställning utan det skall starta direkt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-06-28 23:03

Vad är det du ska ssh:a till då? Jag brukar bara skriva i terminal ssh shell.123.com t.ex

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-29 00:23

Hej.
Jag skulle göra det samma fast tunnla samtidigt...
Felet som jag har upptäckt hade jag själv orsakat nämligen, i fältet där man skriver vilket kommando som skall utföras hade jag skrivit...
ssh -p 2222 ssh -L src-port:destip:dst-port user@server.com
varför det hade smygit in en extra ssh mit i kommandot vet jag inte men men...
kontenta av det blev att för varje gång jag startade upp sessionen så kom det en x-tra terminal inställning till och efter några veckors användning så hade jag ett 40-tal kopior av terminal inställningen. Det måste vara en bugg i det hela...
Men som sagt var så har jag löst problematiken nu.
//Magnus

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-29 09:38

Kan du inte skapa ett script som kör igång terminalen med önskat kommando?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-29 20:32

Jodå... Problemet är löst nu. Tackar för alla försök och kommentarer.
Lösningen på mitt problem var som jag skrev ovan. Det hade av misstag kommit in SSH i kommando strängen. Se nedan...
ssh -p 2222 SSH -L src-port:destip:dst-port user@server.com
------Så enkelt var mitt problem.--------
Tackar //Magnus

1
Bevaka tråden