Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är denna sedel värd något?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade en gammal sedel när jag städade, kan den vara värd något, den är i helt nytt skick, inga märken eller på sidan eller något, ligger i en plastficka från Föreningssparbanken.

Tryckt 1981.

Bara kul och se om det är intressant

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-28 19:38

Såvida den inte är ocirkulerad så är den inte värd nåt. Inte ens fem kronor

Kolla på Tradera där säljs det rätt mycket sedlar.

Det finns även ett flera företag som håller på med att handla mynt och sedlar, mynthandlare heter de. En sådan hjälpte jag en gång med att göra en katalog för deras årliga auktion, det var inga 5:-sedlar med vill jag minnas. Du skulle kunna googla på myntauktion slutpriser, sådana brukar publiceras på internet och då kan man se vad ett visst utropsnummer fick för slutpris och hur det skiljde sig från utropspriset.

Spara den i några år till så stiger den kanske i värde. Mynthandlaren berättade om en liten gumma som hade en sylåda. I den fanns en rulle mynt (nålpengar som det hette förr). Rullen bestod av från banken uthämtade helt ocirkulerade mynt. Sylådan hamnade på någon vind i en massa år då gumman dog och några generationer senare hittades den. Man kunde då finansiera renonveringen av en villa med vad de pengarna var värda.

Enligt Sveriges Riksbank så blev din femma ogiltig som betalningsmedel 31 dec 1998.

Sveriges Riksbank/Riksbanken - 5-kronorssedel

men, den är ju jävligt vacker så häng den på väggen eller nåt.

Jag och min bror sålde varsin lastmoped ca 1995, det kom två gamla gubbar och betalade med BARA gamla Femmor (som din) och tior (papperstian med Gustaf VI på).
Det tog en bra stund att räkna, jag kommer ihåg att farsan ringde till en granne som jobbar på bank och frågade om de gällde...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 00:10
Ursprungligen av Patrik D:

Hittade en gammal sedel när jag städade, kan den vara värd något, den är i helt nytt skick, inga märken eller på sidan eller något, ligger i en plastficka från Föreningssparbanken.

Tryckt 1981.

Bara kul och se om det är intressant

jag ger dig fem spänn för den

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-29 02:17

Man ser på bilden att den är vikt i mitten, dvs inte i helt nytt ocirkulerat skick.
Dessa femmor är än så länge knappt värda pappret dom är tryckta på så spara den i några generationer till så kanske den blir värd någonting en dag... sitter själv på ett 20-tal av dessa och ett antal äldre femmor

Ja, det är ju tillgång och efterfrågan.

Det som gör att något blir värt något är oftas att det finns så få av dem.
Den där femman finns det ju tusentals av = lågt värde.

Kinesiskt porslin från 1300-talet är värt mycket för att 99,9% av det gått i bitar...försvunnit i bränder/jordbävningar etc

Vådsamt generaliserat givetvis.

Andra saker som mode spelar in också, ingen vill ha stora antika möbler idag, de har ett lågt pris för att ingen vill ha dem. De passar så dåligt in i vårt moderna leverne.
(Ett fyra meter brett 250 år gammalt skåp i en modern lgh?).

Femman kommer bli värd mycket en dag, men innan dess måste de andra 99% supit bort sina...

Om du lägger den i bankfacket idag så kan du ta fram den om femti år och den är då värd 100:- (i dagens penningvärde). Alltså om du går till en mynthandel och köper en om femti år kanske du får betala 100:-.
Bankfacket har antagligen kostat dig 200:-/år ....

För att vara värt något utöver papperet den är tryckt på så bör den vara ocirkulerad, som redan nämnts ovan. Värdet ökar dessutom, iaf för samlare, om den ingår i en serie sedlar - tex "A 181290-A 181295" eller längre. Jag samlade på mynt o sedlar för länge sedan. Har fortfarande kvar dem, i en speciell pärm med fickor för mynt och sedlar. Sätt den i en snygg ram och spara den som nostalgi.

Sup upp den !

Öh? Nä, det kanske inte går.....

1
Bevaka tråden