Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sparkonto?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 23:11

Hej folk.
Har nu efter deklaration upptäckt att jag sitter på en stor summa pengar. En summa som jag inte kommer behöva den närmast tiden. Är helt grön på att ha ett överflöd med pengar så jag vet inte hur man ska placera dem. Antar att jag ska ta ett möte med min bank Nordea om det här men de lär ju knappast upplysa om deras konkurrenters erbjudanden.

Orkar inte ta någon aktiv roll i att mina så bebisar förökar sig och vill inte råka ut för att jag förlorar några av pengarna. Nordea har en variant där man sätter in pengarna och får 5,5% på ett år. Bra eller finns det bättre?

Forex ger 4,47 % med helt fria uttag - funkar bra för mig då jag inte vågar binda upp pengarna i ett år. 5,5 % tycker jag annars låter jättebra.

Jämför sparräntor på:
Finansportalen

Varför inte bara ta och ringa din bank?

Ett tips. Om du sätter pengarna på ngt som ger avkastning och sätter in själva avkastningen som ett pensionssparande så slipper du skatt på avkastningen...

Ex man har en miljon, man får 50 000 om året i avkastning. Då skall man betala skatt på de där 50 000. Men om man då låter baken sätta in dem som ett pensionssparande.. som är avdragsgillt... så blir skatten Noll....

Du vinner, banken vinner ..... alla är glada.

Ursprungligen av Goflorp:

Varför inte bara ta och ringa din bank?

Ett tips. Om du sätter pengarna på ngt som ger avkastning och sätter in själva avkastningen som ett pensionssparande så slipper du skatt på avkastningen...

Ex man har en miljon, man får 50 000 om året i avkastning. Då skall man betala skatt på de där 50 000. Men om man då låter baken sätta in dem som ett pensionssparande.. som är avdragsgillt... så blir skatten Noll....

Du vinner, banken vinner ..... alla är glada.

Behöver inte ens vara en pensionsförsäkring, en kapitalförsäkring räcker gott, och då slipper man vänta tills man sitter på hemmet på att få ut pengarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-30 13:32
Ursprungligen av Goflorp:

Ex man har en miljon, man får 50 000 om året i avkastning. Då skall man betala skatt på de där 50 000. Men om man då låter baken sätta in dem som ett pensionssparande.. som är avdragsgillt... så blir skatten Noll....

Det är väl bara 12000 kr/år som är avdragsgillt för pensionssparande?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-01 14:22
Ursprungligen av Goflorp:

Varför inte bara ta och ringa din bank?

Ett tips. Om du sätter pengarna på ngt som ger avkastning och sätter in själva avkastningen som ett pensionssparande så slipper du skatt på avkastningen...

Ex man har en miljon, man får 50 000 om året i avkastning. Då skall man betala skatt på de där 50 000. Men om man då låter baken sätta in dem som ett pensionssparande.. som är avdragsgillt... så blir skatten Noll....

Du vinner, banken vinner ..... alla är glada.

Du menar alltså att man har möjlighet att undkomma skatten på räntan genom att pensionsspara?
Hur fungerar det här rent praktiskt / vart ringer jag? Jag tycker det låter lite för bra! Eller inte lite utan *mycket* för bra!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-01 14:35
Ursprungligen av peanjo:

Du menar alltså att man har möjlighet att undkomma skatten på räntan genom att pensionsspara?
Hur fungerar det här rent praktiskt / vart ringer jag? Jag tycker det låter lite för bra! Eller inte lite utan *mycket* för bra!

Så vitt jag vet skattar man när man plockar ut det istället.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-01 15:40
Ursprungligen av hugin:

Så vitt jag vet skattar man när man plockar ut det istället.

På pensionssparande, ja. Men Goflorp antyder att man kan ta den bankränta som man får på ett vanligt banksparande och sätta in den på pensionssparandet och att man därför inte behöver betala 30 % skatt på räntan. Åtminstone tolkar jag hans inlägg på det viset.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-01 15:43
Ursprungligen av Goflorp:

Ett tips. Om du sätter pengarna på ngt som ger avkastning och sätter in själva avkastningen som ett pensionssparande så slipper du skatt på avkastningen...

OK! Efter att ha läst igenom ditt inlägg igen så kanske jag fattar: du tänker på kvittningsrätten?
Man byter räntan mot ett avdrag för pensionssparande?.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-01 15:48

Fast ett litet problem med det blir att man ligger ett år efter hela tiden. Man får ut räntan den 31/12 och då är bankerna/pensionsinstituten stängda så man kan ej föra över de 12000 kr (vilket är det avdragsgilla maxbeloppet per år) till pensionssparandet innan årsskiftet.

Eru inte klok?

Innan du låter en bank fiffla bort dina pengar så kanske du skall läsa lite?

Recension av boken Ruinmakarna
Bondfngare i fina kostymer

Boken: Ruinmakarna (2002)
Ruinmakarna : Ruinmakare - Sådana Som Berikar - Bokus bokhandel

Hittar inte Ruinmakarna 2, men det skall finnas en sådan också.

Nästa bok: Rångivarna (2004)
Rångivarna - Bokus bokhandel

Senaste: Skambankerna (2005)
Skambankerna - Bokus bokhandel

Siten för blivande/nuvarande börsoffer: Börsofferjouren

Fundera också på hur det kommer sig att det i Sverige ens finns en förening som denna, innan du går in i en bank och ger dem alla dina pengar och aldrig ser dem igen: Bankrättsföreningens hemsida - Sviker inte sanningen

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 23:47
Ursprungligen av Taz_1999:

Eru inte klok?
Innan du låter en bank fiffla bort dina pengar så kanske du skall läsa lite?

Så jäkla tokig är man väl inte om man sparar pengarna på en bank eller? Hur gör du, har de i madrassen?
Inte som att de kan sno pengarna för mig om jag sätter in de på 5,5-kontot.

Ursprungligen av acke:

Så jäkla tokig är man väl inte om man sparar pengarna på en bank eller? Hur gör du, har de i madrassen?

Jag tror Taz menar att låta någon bankman fiffla bort pengarna i någon pensionsfond..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 23:51
Ursprungligen av Kristofer:

Jag tror Taz menar att låta någon bankman fiffla bort pengarna i någon pensionsfond..

Nä, han menade att jag skulle ta ut alla pengarna och ha de i madrassen så han kan komma smygandes i björnbusemask. Det hajar ju vem som helst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 23:43

Tack för länken. Ja 5,5% verkar bra när man tittar runt lite. Frågan är hur pass mycket man skulle kunna öka säcken med guld om man lade pengarna på fonder eller liknande? Det kan ju vara värt att ta en liten risk, så länge man inte förlorar något av det man började med så skulle det kanske vara en idé?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-29 00:21
Ursprungligen av acke:

Tack för länken. Ja 5,5% verkar bra när man tittar runt lite. Frågan är hur pass mycket man skulle kunna öka säcken med guld om man lade pengarna på fonder eller liknande? Det kan ju vara värt att ta en liten risk, så länge man inte förlorar något av det man började med så skulle det kanske vara en idé?

Du kan nog öka det till en 10-15% per år med fonder och annat utan allt för stor risk om du vet vad du gör. Innan du börjar leka med fonder och aktier rekommenderas det starkt att du läser på dig lite om hur den marknaden fungerar och hur ekonomin ser ut i Sverige och resten av världen. Lite trist i början kanske, men det är en sak man bokstavligen kan säga betalar av sig i slutändan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 00:00

Läskiga länkar det där. Bankrättsföreningens hemsida - Sviker inte sanningen har ju hur mycket info som helst. Men nog måste man väl kunna placera sina pengar på något sätt utan att bli lurad?

Ursprungligen av acke:

Nä, han menade att jag skulle ta ut alla pengarna och ha de i madrassen så han kan komma smygandes i björnbusemask. Det hajar ju vem som helst!

Haha

acke: Som du ställde frågan var det ungefär som att du tänkte vandra in på en hundgård proppad med hungriga dobermans iklädd endast ett par byxor gjorda av fläskkotletter och ett leende.

Du skrev ju att du tänker vända dig till Nordeas rådgivare (just Nordea!) och fråga om de kanske har något med bättre avkastning än ett sparkonto. Som man frågar får man ju svar, så självklart lär de svara: "Skriv på här så ger vi dig mycket bättre avkastning! Jag gillar verkligen dina köttbrallor!". Du skrev också att du ville helt abdikera från all kontroll över dina pengar, så, därför svarade jag som jag gjorde. Det var ju inte ett bra och säkert och tryggt sparkonto du frågade efter...

Självklart finns det massor med sätt att göra pengar av pengar, det sägs ju att rika människor är rika för att de köper saker med sina pengar som ger avkastning. De köper kanske hus som de hyr ut, en affärsrörelse som funkar bra, aktier i fiffiga företag som visar tillväxt, osv. Vill du lära dig sådant finns massor med bra böcker, börja med "Rich Dad, Poor Dad" tex. (Ok, den har fått en smula kritik, men mycket av kritiken var idiotier och missförstånd). Det är vad jag tycker du borde göra, lära dig mera om det och under tiden så kan dina pengar ligga på ett sparkonto tills du kommit på några bra saker att göra med dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-29 00:26
Ursprungligen av Taz_1999:

Vill du lära dig sådant finns massor med bra böcker, börja med "Rich Dad, Poor Dad" tex. (Ok, den har fått en smula kritik, men mycket av kritiken var idiotier och missförstånd). Det är vad jag tycker du borde göra, lära dig mera om det och under tiden så kan dina pengar ligga på ett sparkonto tills du kommit på några bra saker att göra med dem.

"Bästa sättet att bli rik är att skriva en bok om hur man blir rik."

Men jag håller med, Rich Dad, Poor Dad böckerna är faktiskt riktigt bra. Det är inte böcker som ger dig steg för steg lösningar för vad du kan göra med dina pengar men de ställer om din hjärna så att du börjar tänka i helt nya banor när det gäller investeringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 09:59

Köttbyxor haha. Jag kanske skrev mer naivt än jag egentligen menade. Är en sjukt försiktigt general. Tack så mycket för tipsen. Jag kollar upp både länkarna och boken.

Ursprungligen av acke:

Hej folk.
Har nu efter deklaration upptäckt att jag sitter på en stor summa pengar. En summa som jag inte kommer behöva den närmast tiden. Är helt grön på att ha ett överflöd med pengar så jag vet inte hur man ska placera dem. Antar att jag ska ta ett möte med min bank Nordea om det här men de lär ju knappast upplysa om deras konkurrenters erbjudanden.

Orkar inte ta någon aktiv roll i att mina så bebisar förökar sig och vill inte råka ut för att jag förlorar några av pengarna. Nordea har en variant där man sätter in pengarna och får 5,5% på ett år. Bra eller finns det bättre?

Är du beredd att riskera ngt av pengarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 14:14
Ursprungligen av ru4real?:

Är du beredd att riskera ngt av pengarna?

Hmm, kanske. Skulle kunna gå med på att placera pengarna ett år och sedan i värsta fall bli utan någon utdelning på de pengarna men inte att förlora startsumman.

Vad tänker du? För skojs skull, om jag skulle vara beredd att riskera pengar vad är ditt tips då?

Ursprungligen av acke:

Hmm, kanske. Skulle kunna gå med på att placera pengarna ett år och sedan i värsta fall bli utan någon utdelning på de pengarna men inte att förlora startsumman.

Vad tänker du? För skojs skull, om jag skulle vara beredd att riskera pengar vad är ditt tips då?

Riskera pengarna?

TimeShare-lägenheter på Maui
Ryska oljefonder
Tomter på månen

Ursprungligen av acke:

Hmm, kanske. Skulle kunna gå med på att placera pengarna ett år och sedan i värsta fall bli utan någon utdelning på de pengarna men inte att förlora startsumman.

Vad tänker du? För skojs skull, om jag skulle vara beredd att riskera pengar vad är ditt tips då?

Jag vet inte... men jag tror att det är viktig information för din rådgivare..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 23:37

Acke, varenda storfräsare har hoppat av börsen just nu lägg dom på något räntekonto med fria uttag, sedan när börsen svänger köp en del för ca 40% i aktier som du gillar, Apple har gått ner en del, kan vara värt att satsa på.

Apple är fortune 500´s största avkastningsbolag för dess aktieägare, och håll tummarna

edit:

Apple tuffar på som tåget igen, det var ett tag sen jag kollade, osäker blev jag…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 11:23

Skatt på ränta tycker jag är fult. Har jag en gång gnetat in pengar och betalat skatt på de så kan de väl förf*n låta mig slippa betala skatt igen. De vet verkligen hur de ska klämma folk på pengar.

Samma som att om man har ett vanligt jobb på dagen och väljer att ha ett företag efter 9-5 så tycker jag att man borde ha en mycket mindre skatt på företaget. Om man väljer att jobba på sin fritid istället för att äta chips och titta på Let's Dance så ska man fan inte skattas sönder.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-01 14:18
Ursprungligen av acke:

Om man väljer att jobba på sin fritid istället för att äta chips och titta på Let's Dance så ska man fan inte skattas sönder.

Välkommen till Sverige...

Nyss hemkommen till Sverige från tvådagars polskt bröllop så måste jag få delge mina åsikter:
Det finns många ställen som erbjuder väldigt bra ränta.
Du nämner inte hur stort belopp det gäller så jag ger dig lite generella tips.
Kolla alltid med insättningsgarantinämnden
https://www.insattningsgarantin.se/sv/Insattningsgarantin/Anslutna-institut/
att företaget du tänker anlita finns med.
Maxbeloppet som du har hos varje institut är alltså 250.000 kr. I händelse av konkurs ersätts bara det beloppet. Det kan också ta ett tag innan man får tillbaka dessa pengar (månader förmodligen!) därför är det smarta sättet att sprida sina pengar/risker så man inte blir stående med räkningar att betala och inga kontanter att betala med.
Tänk på att kontona ej får vara tidsbestämda för att IG skall gälla. T.ex. så finns ingen IG på tolvmånaderskonton.
Om du absolut inte vill riskera något av ditt sparkapital så tycker inte jag att du skall gå in på aktiemarknaden. Åtminstone inte just nu. Det är svårt att veta när det är rätt tillfälle eftersom det som styr aktiemarknaden oftast är psykologi. Ibland kan det vara fundamenta. När du börjar få aktietips av din frisör/taxichaffis/Konsumkassörska/Aftonbladet etc så är det läge att dra åt sig öronen.
Jag har gått ur aktiemarknaden. Igen. Det enda jag har kvar är min IPS samt mitt innehav i Nordnet som är så stort att jag inte kan sälja ens om jag skulle vilja, det skulle skaka kursen för mycket... Men jag vill inte sälja eftersom jag tycker om upplägget med internetmäklare (de tjänar pengar både när folk köper och säljer och i teorin så skall de kunna tjäna pengar även i en börsnedgång förutsatt att de har koll på kostnaderna).
Nu svamlar jag en massa strunt, men här kommer ett köptips. Kolla om du kan hitta en begagnad aktieindexobligation (AIO) som förfaller om ett år (eller när du tror att du behöver pengarna). Förmodligen så finns det en hel del sådana till salu just nu. Säg att du betalar 97-98 % av det värde du får ut på förfallodagen. Då har du åtminstone två procents avkastning tills förfallodagen. Om sedan börsen börjar tokrusa så är du ju med på den ändå. Normalt sett så brukar man inte rekommendera AIO pga avgifterna, men dessa avgifter tas ju i samband med teckningen så jag tycker det kan vara ett köpläge på sådana just nu. Som en chansning alltså, även om det förmodligen kommer behövas mer än ett år innan aktiemarknaden är tillbaka på den nivå där AIO ger mer än den garanterade avkastningen. Man vet aldrig med aktiemarknaden. Ibland går det fort. Både ner och upp!

För övrigt så har jag samma åsikt som Taz_1999 (vilket händer väldigt ofta) att om man vill välja bank så kanske inte Nordea är rätt ställe. Jag skulle kunna berätta en hel hög med historier om den banken men avböjer just nu.
Är det så att du har en *riktigt* stor hög med pengar att placera så tycker jag att du tar kontakt med din bank. Man brukar kunna göra specialarrangemang (specialinlåning) då.
Jag har själv valt Kaupthingedge.se. Vilket ger 5,05 % ränta men hade gett 5,35 % om man gick med innan 080630. Kaupthing Edge har också både Isländsk och svensk bankgaranti, vilket enligt dem skulle ge garanti för nästan dubbla beloppet (250' + ca 180').
Som Kristofer skrev så kan man ha nytta av Finansportalen eller Privata Affärers räntejämförelser.
Happy hunting!

skatt efter förmåga, bidrag efter behov.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-01 15:54

Antingen sätter banken in räntan direkt, eller så sätter man in pengar själv i ett sparande. Oavsett så löser det sig iom deklarationen, så vad är vitsen? Det blir väl samma resultat i slutändan?

Bevaka tråden