Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro - kan ej spela spel

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag har första Mac Pro:

Processor: 2 x 2,66 GHz
Minne: 9 GB
Grafikkort: NVIDA GeForce 7300 GT

När jag spelar spel så hackar det som tusan, fast jag kör på de absolut sämsta grafikinställiningarna.

Beror detta på grafikkortet eller är det något annat?
Vilket grafikkort kan jag köpa för att utan problem kunna köra snygga/krävande spel?

Mvh Micke

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-28 19:11

Grafikkortet är tyvärr helt värdelöst för spel. Testade själv ett 7300 i Windows. Jag fick lägga ner direkt.

Köp ett 8800 som numer finns till Mac som tillbehör.

Tack Wire!

Vad är skillnaden mellan:

NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB

och

ATI Radeon X1900 XT 512MB

?

/ Micke

Ursprungligen av Regenholz:

Tack Wire!

Vad är skillnaden mellan:

NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB

och

ATI Radeon X1900 XT 512MB

?

/ Micke

Satsa på nvidia Geforce 8800GT/512, det är ett modernare och klart bättre grafikkort än Radeon X1900XT 512. Detta avspeglar sig oavsett om du vill spela eller använda datorn till redigering eller vad som helst. Dessutom har 8800GT lägre värmeutveckling än X1900, vilket ju i slutändan ger en tystare dator...;)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-28 19:16

Jag spelar lite CoD4 "from time to time" och det rullar på bra. Men det går inte att maxa inställningarna i spelet. Men det duger bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-28 19:19

När jag bytte från X1900 till 8800 upplevde jag att prestandan blev ett rejält snäpp upp. Utan att analysera alla tekniska pottar...

Vill du veta allt om prestanda på viss hårdvara som just olika grafikkort i förhållande till varann så finns denna site:
Real World Speed Tests for Performance Minded Mac Users

Artikel finns om första grafikkortet du nämner, förmodligen andra också, sök på sidan.

Senast redigerat 2008-06-28 20:56

1. Är det möjligt att kombinera två grafikkort?

2. Isåfall, måste de vara exakt likadana grafikkort eller kan man ha två olika NVIDA kort exempelvis?

3. Om... Kommer då ett 512mb och ett 256mb jobbar tillsammans och öka minnet?

Ursäkta mej om det var helt sanslöst korkade frågor

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-29 02:57
Ursprungligen av Regenholz:

1. Är det möjligt att kombinera två grafikkort?

2. Isåfall, måste de vara exakt likadana grafikkort eller kan man ha två olika NVIDA kort exempelvis?

3. Om... Kommer då ett 512mb och ett 256mb jobbar tillsammans och öka minnet?

Ursäkta mej om det var helt sanslöst korkade frågor

Det går bara att kombinera grafikkort om du har en dator som stödjer tekniken SLI eller Crossfire, och då bara om det är två exakt likadana grafikkort. Tyvärr finns det ingen Mac som stödjer varken SLI eller Crossfire...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-29 09:46
Ursprungligen av shandar:

Det går bara att kombinera grafikkort om du har en dator som stödjer tekniken SLI eller Crossfire, och då bara om det är två exakt likadana grafikkort. Tyvärr finns det ingen Mac som stödjer varken SLI eller Crossfire...

Du kan köra SLI om du bootar in i Windows med hackade drivare. Dock gäller detta bara GF7-serien.

Skulle satsa på ett 9800GX2 eller GTX280 om man vill ha riktigt bra spelprestanda;

Call of Duty 4 - Tom's Hardware : ATI Radeon HD 4850: Smarter by Design?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-29 09:43
Ursprungligen av Gilbert 2:

Skulle satsa på ett 9800GX2 eller GTX280 om man vill ha riktigt bra spelprestanda;

Call of Duty 4 - Tom's Hardware : ATI Radeon HD 4850: Smarter by Design?

Och de finns till mac?

Ursprungligen av Sidde:

Och de finns till mac?

Borde väl komma när som helst då de funnits ett tag nu...

Om man vill ha ett tyst kort med bra prestanda (8800GT 512Mb) så kanske;

Detaljerad produktinformation om Sparkle GeForce 8800GT Cool-pipe 3 Dual-DVI 512MB

är värt att kolla upp.

EDIT: Funkar den på Mac förresten?

Senast redigerat 2008-06-30 00:05
Ursprungligen av Regenholz:

Tjena!

Vilket grafikkort kan jag köpa för att utan problem kunna köra snygga/krävande spel?

Mvh Micke

Läs om nya Radeon 4850 på Tomshardwareguide, mest prisvärda kortet nu:

ATI Radeon HD 4850: Smarter by Design? : Introduction - Tom's Hardware

eller läs den här:

The Best Graphics Cards for the Money: May 08 : The Best Graphics Cards for the Money: May 2008 - Tom's Hardware

Det enda som oroar en är ju kompatibiliteten. Det är väl inte allt för många grafikkort som passar mac pro?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-06-30 18:59

Man kan i princip ha vilket kort man vill i MP så länge man kör i Windowsmiljö, i osx så måste man hålla sig till de som apple tillhandahåller.
Men det finns väl rykten som gör gällande att det ska komma ett bättre grafikkort till de nya MP (-08), ett som är bättre än GF8800, har för mig att det är ett ATI om jag inte minns fel.

Sen kan man inte blanda nvidia och ati i burken och tro att man kan utnyttja båda samtidigt, det ska inte fungera.
SLI är inget som existerar i osx miljö idag såvitt jag vet, det är endast för windows.

Ursprungligen av Potah:

Man kan i princip ha vilket kort man vill i MP så länge man kör i Windowsmiljö, i osx så måste man hålla sig till de som apple tillhandahåller.
Men det finns väl rykten som gör gällande att det ska komma ett bättre grafikkort till de nya MP (-08), ett som är bättre än GF8800, har för mig att det är ett ATI om jag inte minns fel.

Sen kan man inte blanda nvidia och ati i burken och tro att man kan utnyttja båda samtidigt, det ska inte fungera.
SLI är inget som existerar i osx miljö idag såvitt jag vet, det är endast för windows.

Hoppas verkligen att det är bättre än 8800 då dessa inte hänger med konkurrensen längre.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-07-01 14:38

Jag kom ihåg nu var jag hade sett detta, enligt denna länken så kan man tyvärr inte hoppa av glädje över Radeon HD 3870 Mac & PC Edition eftersom det verkar vara snäppet sämre än GF8800, tyvärr.

Radeon HD 3870 Mac & PC Edition - Mac 3D Games

Så vill du spela och få högsta möjliga fps, vilket jag antar att du är ute efter, så är det bara att spela i windowsmiljö och köpa det värsta kort du kan tänka dig.
Ha dock i åtanke att det kan bli problem om du blandar ati och nvidia.
På förra generationen MP så var man tydligen tvungen att plocka ut GF7300 och stoppa i vad man nu hade istället när man skulle lira i windowsmiljö. Har läst trådar om folk som har provat detta tidigare. Kommer inte ihåg om man behövde plocka ut kortet ifall man hade ett annat Nvidiakort, sök och du skall finna svar på det.

Här en annan tråd med lite andra kort som de har testat i Vista 64:

2008 Mac Pro - Windows Graphics Cards - Vista 64

Jag har den nya generationen MP -08 och är också sugen på nåt bättre än stockkortet radeon hd2600 som inte är nån höjdare i spel.

1
Bevaka tråden