Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne macbook 2.16 GHz

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har den generationen av macbook där det inte går att få i mer än 3 GB minne, vilket med all säkerhet kommer att räcka eftersom jag klarat mig med 1 GB tills nu. Men känner att jag måste slänga i mer minne nu.

Men när jag skaffar mer, vad köper jag? Köper jag 2st 2 GB eller en 2GB och en 1GB? Spelar det någon roll för datorn? Förutsätter att det är så att köper jag 2st 2GB så försvinner 1GB bara.

Eller?

Mvh

Martin

Jag har samma dator som du och har i nuläget 2+1GB. Men har tänkt ev uppgradera till 2+2GB om jag får överdrivet med pengar. Inte för att jag får mer RAM-minne, utan för att det har visat sig i mätningar att datorn presterar bättre om du har lika mycket minne på varje minnessticka.

OK, tack. Då får det bli 2+2GB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 20:02

hur märker man ramuppgraderingen bäst? Har stoppat in 4GB i den senaste generationens MBP..hade 2gb innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 22:11

Du märker det exempelvis genom att du kan hoppa mellan flera aktiva program utan att badbollen kommer upp. Jobbar du med stora bilder i Photoshop kommer du också märka att det går fortare och smidigare att jobba med flera bilder öppna samtidigt.

Man bör dock ha i åtanke att det inte kommer att bli några fenomenala skillnader mellan att köra 2+1 och att köra 2+2. Förvisso har man full dual channel, men vad jag fått erfara har det gjort ett par procent skillnad som mest. Har man redan petat in 3GiB så vet jag inte om det lönar sig att uppgradera till 4GiB, som i detta fallet blir 3,3GiB.

Men det är ju klart, vill man ha varenda droppe möjlig kapacitet maskinen har lurande under locket så ska man ju smälla i 2+2. Det lär ju inte gå sämre precis, jag bara filosoferar kring om det är värt de extra slantarna.

Läste också det, att skillnaden mellan 3 och 4 var minimal så jag slängde i en 2 och en 1GB minne i min. Det skiljer ju en del i pris faktiskt.
Nu är frågan om det spelar någon roll på vilken plats dom sitter? Jag märker på systeminformationen att jag satt 1GB på första platsen och 2GB på plats 2. Spelar det någon som helst roll?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-28 12:09

Jag har två frågor, Jag har en macbook 1,83 ghz coreduo. Nu har jag 1 gb minne i den men tänkte uppgradera.. Får jag i 3 gb i den, eller är den för gammal? Jag undrar också om de här minnena fungerar?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKSOD2CV667

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-28 15:24
Ursprungligen av Luken:

Jag har två frågor, Jag har en macbook 1,83 ghz coreduo. Nu har jag 1 gb minne i den men tänkte uppgradera.. Får jag i 3 gb i den, eller är den för gammal? Jag undrar också om de här minnena fungerar?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKSOD2CV667

2GB är max för core duo modellerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-28 18:48

OKey, Men funkar minnena med macbook?

1
Bevaka tråden