Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på BRA äventyrs-spel

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill ha tips på BRA äventyrs-spel... Jag älskade följande spel och spelserier:
Monkey Island 1,2 och Curse of.
Broken Sword 1,2
Sam N Max Hit The Road
Day Of The Tentacle

Jag vill inte ha några nya "flashiga" äventyrs-spel i 3-D där man styr med knapparna... Jag blev grymt besviken på senaste MI och senaste BS jag spelade... Spelar ingen roll om det är nytt eller gammalt, bara det är BRA spel

Tack på förhand!

Jag vet inte om man måste ha följt serien online, eller om detta passar dig, men jag tyckte demon var skön och funderar på att skaffa det själv en dag

Penny Arcade Adventures: On the Rain-Slick Precipice of Darkness

Du kan ju testa demo om du vill
www.playgreenhouse.com

edit:
det är iofs i tecknad 3d, men. Det är mer som ett RPG, well, testa om du vill

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2008-06-23 19:28

Beneath a Steel Sky och Flight of the Amazon Queen är rätt så bra. Båda finns att hämta ner gratis här.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-06-25 00:32

Tjena

Jag tyckte inte att da vincie code var ett så uselt spel. Tjejen gillade även det och hon diggade Broken sword serien.
Har för mig att det finns sherlock holmes spel som skall vara i samma stuk. Om du känner för lite skräck kan du ju alltid gå och damma av något av alone in the dark spelen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 17:07

'alloj!

Ur högen av "bra" äventyrare/peka-och-klicka:
• Shadowgate (ICOM?)
• Lighthouse The Dark Being (Sierra)
• Amerzone (Microids)
• Amber Journeys Beyond (Hue Forest Entertainment)
• Obsidian (Rocket Science ?)
• Indiana Jones and the Fate of Atlantis (Lucasarts)
• The Dig (Lucasarts)
• Full Throttle (Lucasarts)

Nästan allt ovan rullar utan hjälp på OS 9 eller tidigare.

Om du vill utöka möjligheterna så tittar du på olika speltolkar/emulatorer:

Störst och mest (flest spel) är väl ScummVM. Information om kompatibla spel i alla möjliga format och passande versioner av ScummVM till just ditt val av OS hittar du här:
ScummVM :: Home
De uppdaterar med en jämn ström av nya äventyrsspel som spelar med ScummVM; kolla deras forum. Med denna lirar de flesta gamla Lucasarts spel; MI, MI 2, Full Throttle mm!

Spela gamla Macspel kan du göra med Macemulatorerna Sheepshaver(PPC) och BasiliskII(68k). Råd, dåd och nedladdning härifrån:
E-Maculation :: Index

Spela ännu äldre Macspel under Mini vMac som låtsas vara en gammal kompaktmac. Upplev svartvitt i "Miljontals färger" och riktigt bra ljud. Hämtas här:
Mini vMac - a miniature Macintosh emulator

Har du några DOS-spel i stil med "Waxworks" eller "Hand of Fate" kör Boxer. En snyggt genomförd Macifiering av kompetenta DOSBox. Betydligt mer än en "wrapper". Hämtas här:
Boxer: Mac-Friendly DOS Emulation
Det ska gå att installera Windows 3.11 mha Boxer och det lär pågå försök att köra Win 95; det finns alla sorter mao.

Ursäkta köp-korv-stuket som smög sig in här. Har själv dribblat med alla dessa och är det nåt så är det bara att fråga. Och det finns en hel del mer tips på titlar…

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-29 15:01
Ursprungligen av SwBear:

'alloj!

snip

Det är sådannahäringa inlägg som gör 99.se värt mödan. Tack, regnsommaren är räddad!;)

Never Winter Nights tyckte jag var grymt kul när jag körde det.
Och även Fable, som dessutom ska komma med en uppföljare.
Dock vet jag inte om det blir macat eller inte.
NWN finns dock.

Ursprungligen av RockyMontana:

Never Winter Nights tyckte jag var grymt kul när jag körde det.
Och även Fable, som dessutom ska komma med en uppföljare.
Dock vet jag inte om det blir macat eller inte.
NWN finns dock.

Håller med om att NWN är coolt. Fable har jag inte kört, har varit väldigt sugen på att prova det, verkar rätt häftigt (man kan köpa det billigt över xbox.live ju.. kanske man skulle göra). Sedan brukar ju Peter Molyneux ha en förmåga att trollbinda en när man kollar på videos iofs ^^

Jag deltar i utvecklingen av ett nytt äventyrsspel i Lucas Arts-anda. Peka-klicka, men med ett nytt koncept som gör det i stort sett plattformslöst.

Återkommer när det finns demo!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 23:40
Ursprungligen av henkebarn:

Jag deltar i utvecklingen av ett nytt äventyrsspel i Lucas Arts-anda. Peka-klicka, men med ett nytt koncept som gör det i stort sett plattformslöst.

Återkommer när det finns demo!

Vet vi var du bor?

Ursprungligen av SwBear:

Vet vi var du bor?

Haha, det kanske ni vet? Jag har ingen aning, men jag förstår inte heller varför du ställer den frågan?!

O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 12:18
Ursprungligen av henkebarn:

Haha, det kanske ni vet? Jag har ingen aning, men jag förstår inte heller varför du ställer den frågan?!

O:-)


vill bara lägga lite "kreativ stress" på demoproduktionen, nu när man blivit nüfiken.

Ursprungligen av SwBear:


vill bara lägga lite "kreativ stress" på demoproduktionen, nu när man blivit nüfiken.

Hehe. Vi har inte ens börjat utveckla spelmotorn. Det kommer ta ett tag och just nu är vi i mitten av manuset ungefär. Bra bit kvar med andra ord!

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-06-30 20:51
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vill inte ha några nya "flashiga" äventyrs-spel i 3-D där man styr med knapparna... Jag blev grymt besviken på senaste MI och senaste BS jag spelade... Spelar ingen roll om det är nytt eller gammalt, bara det är BRA spel

Tack på förhand!

Broken Sword 4 är förvisso "förbannad" med fin 3D-grafik, men man styr med musen i 4:an. Det var bara 3:an som styrdes med tangentbordet och det blev så mycket kritik på det att de fick återvända till gamla hederliga musen.

"Secret Files: Tunguska" är som Broken Sword 1 & 2! Skarpare grafik givetvis, men det är 2D! Givevis inte i samma liga som BS, men det är ändå underhållande.

Inget fel på 3d-grafik, bara det används på rätt sätt.
Se bara hur otroligt bra Grim Fandango var.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Inget fel på 3d-grafik, bara det används på rätt sätt.
Se bara hur otroligt bra Grim Fandango var.

Ett av mina favoritspel!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 10:46
Ursprungligen av henkebarn:

Ett av mina favoritspel!

Bra val! Och varför inte det spela under OSX då??

GrimX

Köp korv…

Ursprungligen av SwBear:

Bra val! Och varför inte det spela under OSX då??

GrimX

Köp korv…

Vet du om det går att spela igenom hela med Grim X?

Har läst om lite olika emulatorer och det verkar som många av dem inte fixar att spela igenom hela spelet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 20:28
Ursprungligen av Korben Dallas:

Vet du om det går att spela igenom hela med Grim X?

Har läst om lite olika emulatorer och det verkar som många av dem inte fixar att spela igenom hela spelet

Nej, tyvärr. Rapporter runtifrån säger att du kommer en bra bit in men sen…
Vet inte om du kan logga ut en "nattlig" via SVN o kompilera själv för att få mer funktionalitet/komma längre. Har inte kollat in källkoden på ett tag, hur pass aktivt det är.

Men jag kan ha fel/vara dåligt uppdaterad…

Voj voj voj! Helgen är räddad, både dagen och natten

Om du vill ha just äventyr så finns ju alltid Tomb Rider - Anniversary.

Tomb Raider är mer action än äventyr.

Neverhood!

Gick väl att spela på mac (åtminstone direkt i OS9 men kanske inte under Classic?), annars så är det ju inte mer krävande att det t.o.m. går att köra under Virtual PC i en PPC-maskin).

The Neverhood - Wikipedia, the free encyclopedia
The NeverhoOd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 03:51
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-24 04:05

Pirates är trevligt! Känns nästan som om man lirar på en gammal Amiga igen

1
Bevaka tråden