Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MB eller MBA för studier?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Nu har man gått ur nian och är på väg upp i gymnasiet. Jag sökte till linjen Arlanda IT, och jag kom in. Alla får en varsin Macbook, men jag fick välja mellan en Macbook och en Macbook Air. Varför är för att jag är rullstolsburen, och bla bla dom tycker synd om mig osv, ni fattar.

Min fråga är nu:

Ska jag välja MBA framför MB? Är väldigt sugen på en Air, men en vanlig MB har bättre processor m.m.

Vad skulle ni välja?

Tack i förhand!

Johnie

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-27 20:11

MacBook Air helt klart, smidigare och lättare att handskas med, bakgrundsbelyst tangentbord. LED skärm. Prestandamässigt så lär det inte vara så stor skillnad. Nackdelen skulle väl vara storleken på hårddisken på Macbook Air.

Jag som har en MacBook och arbetar med många lager och effekter i Photoshop har inget att klaga på. Funkar som en klocka. Dock med 4gb ram. Men jag tror att en Air skulle fixa det hur bra som helst. Jag hade i vilket fall som helst valt en Air. Helt klart. 1000 ggr om. Det och en WD My Passport Elite på 320 gb (väldigt, väldigt liten USB2-hdd på 320gb) som man förvarar i väskan är hur bra som helst.

Men du kanske kan fråga om du får lägga till några tusen istället och välja en MBP?

Några tusen är väl en underdrift, henkebarn ? MBP kostar dubbelt så mycket som en MB. Men får du en dator gratis så kanske du ändå skulle kunna fråga efter en sådan. Fast dt tycker jag inte du ska göra. MacBook Air är toppen. Skriver på en just nu. Är på en akvarellkurs och bor på ett vandrarhem. Använder Tele2´s mobila bredband så jag kan koppla upp mig var jag än sitter. Jättesmidigt ! Man håller lätt datorn med en hand, så lätt är den. Nu vet jag inte hur tunga processer du ska köra men gissar att Air räcker långt.

Senast redigerat 2008-06-27 21:42
Ursprungligen av henkebarn:

...Men du kanske kan fråga om du får lägga till några tusen istället och välja en MBP?

Har en egen MBP i hemmet, så om jag ska göra extrema jobb så använder jag mig nog av den. T.ex PS, JAVA, Webdesign.

Det blir nog en MBA:)

Dock kommer snacket bland resten av eleverna bli jobbigt. Liksom jag kör en Air medans dom får Macbook.;)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-27 22:18

Då är ju Airen självklar.

Sweet!

Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Dock kommer snacket bland resten av eleverna bli jobbigt. Liksom jag kör en Air medans dom får Macbook.;)

Jo, men det är lärarna som gett dig möjligheten och deras motivering får ju de stå för. Ingen av de andra eleverna hade tackat nej till ett sådant erbjudande.

Jag skulle inte säga nej till en miljon om staten gav mig och endast mig det med en motivering, även om jag vet att folk skulle "tycka" till om det.

Ursprungligen av henkebarn:

Men du kanske kan fråga om du får lägga till några tusen istället och välja en MBP?

Även om det skulle gå så tror jag inte att MacBook Pro är ett bättre val. Datorn ska helst vara så liten som möjligt för att få plats i såväl en ryggsäck som på skolbänken. MacBook är bra ur den synvinkeln. iBook 12 tum var ännu bättre. Men MacBook Air är nog riktigt bra.

En MacBook Pro kostar inte ens 2000:- mer än en MacBook Air, om man väljer den billigaste modellen, som är superbra. Om de kan ge honom en Air kanske han kan lägga ~2000:- för att få en Pro istället?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-27 21:36

Lätt en Air! Annars kanske du kan göra som Henkebarn sa, lägga 2000 till och få en riktigt grym dator som du kan göra tyngre grejer om du nu gillar webbdesign.

Javisst henkebarn. Köpte själv min för 26.000 kr och glömde att den finns i annat utförande.

Med rätt väska är det inga problem att ta med sig en MacBook Pro. Men trådskaparen berättar ju att han har en MacBook Pro redan och då är det ju overkill med ytterliggare en.

Strunta du i hur de andra eleverna reagerar. Precis som henkebarn säger så är det lärarnas sak att motivera. Rent allmänt är det väl också så att du som rullstolsburen möter sämre villkor hinder i samhället i de allra flesta fall, så vad är det för märkvärdigt om du för en gångs skull har lite bättre villkor?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-28 10:10

MacBook har lite mer möjligheter, lite bättre prestanda - men du har redan en MacBook Pro för tunga jobb. Jag skulle valt en MacBook Air då den är mindre och smidigare att ha med sig.

Ursprungligen av Northwiz:

MacBook har lite mer möjligheter, lite bättre prestanda - men du har redan en MacBook Pro för tunga jobb. Jag skulle valt en MacBook Air då den är mindre och smidigare att ha med sig.

Och tusen gånger coolare!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-28 11:29
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Rent allmänt är det väl också så att du som rullstolsburen möter sämre villkor hinder i samhället i de allra flesta fall, så vad är det för märkvärdigt om du för en gångs skull har lite bättre villkor?

Mona Sahlin-citat?

Nä, Richard Rönnbäck Original™

Ursprungligen av DaPhox:

Mona Sahlin-citat?

En liten uppdatering!

Nu är det klart! Skolan har bestämt att beställa en MBA till mig:) är superglad. Nackdelen är bara att den kommer i mitten av september, men jag kan ju i alla fall säga att jag väntar på något gott men ändå lätt;)

Grattis!

Jag har också en MacBook Air. Jag gjorde rätt djupa analyser innan jag valde mellan MacBook och MacBook Air. Jag skrev faktiskt en liten historia om det

Om du vill kan du läsa den på min webbplats

Lycka till med din MBA!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Grattis!

Jag har också en MacBook Air. Jag gjorde rätt djupa analyser innan jag valde mellan MacBook och MacBook Air. Jag skrev faktiskt en liten historia om det

Om du vill kan du läsa den på min webbplats

Lycka till med din MBA!

Tack för det! Ska läsa den när jag har tid:)

Lite off topic, men motiverade de inte det hela med en MBA på något vis?
Känns lite väl explicit sätt att visa att man tycker synd om, eller?

När jag jobbade som Personlig Assistent var det alltid sjukt mycket som skulle med varje dag..Det behöver för all del inte vara så för alla, men de kanske hade en praktisk baktanke?

Jag motiverade så att det skulle underlätta för mig om jag fick en Air. Lider av en muskelsjukdom, och om jag kan bära med mig datorn själv så är det ett +.

Det där med att de tycker synd var någonting jag uppfattade i början

Ah ok.. men lycka till med dina studier!

1
Bevaka tråden