Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig Combodrive

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare 99are!

Min Macbook (1.83GHz Core Duo, den billigaste och äldsta varianten alltså, inköpt augusti 2006) har börjat tjärva med combodriven. Jag trycker in en skiva, den spinner upp som vanligt men går sedan ner igen, låter lite konstigt och spottar ut skivan.

Är den enda lösningen att gå till service-ställe och få combon utbytt? Vad kostar det i så fall, tror ni?

Tack,
Mattias W

Jag har samma problem med min och skulle gärna vilja veta var man kan köpa en lös drive.

De är ju lätta att byta och ser ingen anledning att betala för sånt man gör själv på 10 minuter...

Dell ska tydligen använda samma enheter men jag vet inte var man hittar dessa lösa...

Någon ?

Är det inte bara en helt vanlig slimline slot-in DVD-R/W enhet? Finns på Dustin.se och många andra ställen. Vore nog bra att verifiera det innan ni beställer..

Ursprungligen av Björnström:

Är det inte bara en helt vanlig slimline slot-in DVD-R/W enhet? Finns på Dustin.se och många andra ställen. Vore nog bra att verifiera det innan ni beställer..

Jo, det är det jag har funderat över, men är väl själva verifieringen av exakt vilka modeller som funkar som är svårt...

Skulle det kunna vara möjligt att trycka in en blue-ray enhet i macbooken? Min combo kärvar också, den vill inte läsa dvd±r men vanliga dvd:s går bra.

HIttade ett par amerikanska sidor som säljer lösa drives för mac

iFixit: iPod, iBook, & PowerBook Parts and Accessories

Drive, SuperDrive 8x Dual Layer Superslim - FastMac

men ≈200 dollar + frakt/tull etc känns lite väl mycket för en ny drive. Vore fint att hitta nåt billigare som är kompatibelt.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-14 19:21
Ursprungligen av fyrkant:

Tjenare 99are!

Min Macbook (1.83GHz Core Duo, den billigaste och äldsta varianten alltså, inköpt augusti 2006) har börjat tjärva med combodriven. Jag trycker in en skiva, den spinner upp som vanligt men går sedan ner igen, låter lite konstigt och spottar ut skivan.

Är den enda lösningen att gå till service-ställe och få combon utbytt? Vad kostar det i så fall, tror ni?

Tack,
Mattias W

Jag hade precis samma problem, använder den sällan så jag har inte orkat bry mig. Men sedan ringde jag apple för att höra om jag kunde få ersättning för mina utlägg för hårddiskskrasch som tydligen skulle vara ett fabrikationsfel. De frågade om jag hade några andra problem, jag sa att plasten har gulnat och cd-läsaren spottar skivor. Då byter vi dessa svarade de, sedan tar vi tag i hårddisken.

För enligt konsumentköplagen har du rätt att få saker reparerade eller utbytta, t o m få köpet hävt om du upptäcker ett fabrikationsfel inom tre år från inköpsdatum.

Ring Apple och säg konsumentköplagen, påpeka sedan att detta verkar vara ett vanligt fel och att du vet andra som fått den utbytt så ska saken vara biff.

Ursprungligen av enkel:

Ring Apple och säg konsumentköplagen, påpeka sedan att detta verkar vara ett vanligt fel och att du vet andra som fått den utbytt så ska saken vara biff.

Generation 1 svart MacBook, jag tror de skulle skratta åt mej!!

Jag vill bara ha tag på en enkel Combo som jag kan stoppa i utan att betala en mindre förmögenhet för en SuperDrive jag inte behöver...

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-17 15:09
Ursprungligen av SkrotNisse:

Generation 1 svart MacBook, jag tror de skulle skratta åt mej!!

Jag vill bara ha tag på en enkel Combo som jag kan stoppa i utan att betala en mindre förmögenhet för en SuperDrive jag inte behöver...

Om du hellre betalar pengar än att riskera att bli skrattad åt är det upp till dig. Jag har vit macbook inköpt maj 2006, ringde för en månad sedan. Konsumentköplagen gäller 3 år från inköpsdatum.

Ursprungligen av enkel:

Om du hellre betalar pengar än att riskera att bli skrattad åt är det upp till dig. Jag har vit macbook inköpt maj 2006, ringde för en månad sedan. Konsumentköplagen gäller 3 år från inköpsdatum.

Problemet i mitt fall är att driven blivit komprimerad av förre ägaren då han försökte komma åt trackpaden utan att veta hur man öppnar en MacBook, han bröt sönder hela toppdelen(tangentbord) och då tvivlar jag på att Apple vill byta ut en optisk enhet...

Men om det funkar skulle jag kunna ta min Volvo 945 och klaga eftersom det finns en buckla...

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-26 17:52
Ursprungligen av SkrotNisse:

Problemet i mitt fall är att driven blivit komprimerad av förre ägaren då han försökte komma åt trackpaden utan att veta hur man öppnar en MacBook, han bröt sönder hela toppdelen(tangentbord) och då tvivlar jag på att Apple vill byta ut en optisk enhet...

Men om det funkar skulle jag kunna ta min Volvo 945 och klaga eftersom det finns en buckla...

Då är det ju en annan femma. Du skrev dock att du hade samma problem som trådskaparen; cd-läsaren står och tuggar och spottar sedan ut skivan. Jag antog att detta var ett problem som dykt upp , inte på att någon tryckt in en skruvmejsel och pajat den. Eller möjligheten att få saker och ting fixade kanske bara har gått förlorade på grund av mejseln. Nu är jag med.

Ursprungligen av enkel:

Då är det ju en annan femma. Du skrev dock att du hade samma problem som trådskaparen; cd-läsaren står och tuggar och spottar sedan ut skivan. Jag antog att detta var ett problem som dykt upp , inte på att någon tryckt in en skruvmejsel och pajat den. Eller möjligheten att få saker och ting fixade kanske bara har gått förlorade på grund av mejseln. Nu är jag med.

Ok, jo du har rätt, men det jag tänkte på var hur dyra/svårt att få tag i de är...

  • Medlem
  • 2008-06-26 23:03

Jag har samma problem med min MacBook köpt november 07. Har inte orkat bry mig om att skicka in den än men det bör jag väl göra. Uh, orka vara utan datorn flera veckor

Bomber och granater! Nu har Combon i min MacBook från nov -07 kastat in handduken.

Jag ringde Apple och de sa att jag skulle lämna in den till valfri serviceverkstad så att de får titta på den. Om det är ett fabrikationsfel så står de för kostnaden men om det inte är det så har jag betalat (uppskattningsvis) 500 kr utan att få något för pengarna.

Det verkar ju inte helt lätt att få tag på en billig ersättning heller. 500 kr är mycket pengar för mig som går på 75% CSN.. Vad kan det vara för trassel? Applesnubben trodde inte att det skulle vara några problem att få det hela bytt om jag inte hade tappat datorn eller petat in något korkat i driven.

Några erfarenheter?

Kan ju tillägga att person jag pratade med först tyckte att jag skulle prova att göra en ominstallation med DVDn som följde med trots att jag hade tillbringat tio minuter med att förklara för henne att skivorna inte mountas och bara spottas ut. Jisses. Vad kräver de av folk som söker jobb där? Att man kan stava till sitt eget namn?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-01-23 00:16

Som jag skrivit tidigare fick jag min utbytt utan problem. Men det var när jag ringde apple som de sa att jag skulle byta den. Jag hade något annat problem med datorn och de bad mig mata in en skiva. Jag sa nopp, det går inte. Och då sa de att de skulle byta den när de samtidigt skulle byta topcase.

Men för att komma till något som skulle kunna vara av värde. De byte min combodrive, men den nya de satt in var samma fel på, så de var tvungna att byta den igen. Så det är ju ganska uppenbart att det är fel på dem. Om du inte vågar chansa skulle jag rekommendera dig att ringa apple igen och säga att det är ett uppenbart fabrikationsfel eftersom du vet att många andra har haft samma fel och fått dem utbytta, och därmed kräva att få din utbytt. De skulle då troligtvis säga att de gör ett "undantag" för dig och fixar biffen.

1
Bevaka tråden