Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritik på logga

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-26 20:33

Jag ska formge en logga till ett företag som kommer att använda nätet för marknadsföring och kundkontakter. Den logga ni ser här är en dummy, den verkliga vill jag inte avslöja än, men jag vill ändå ha synpunkter på följande:
-färgval
-typsnitt
-kerning

Dessutom vill jag veta om jag gjort några kardinalfel vad gäller loggor formgivning.

Tack på förhand

/Björn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 22:20

Färgval - blaskigt. Den översta känns för mycket av grått och jag tror den skulle tjäna på att svärtas. Den röda färgen i den nedersta känns urtvättad.

Typsnitt - tja, inget att störas av men inget att jubla över heller

Kerning - känns som om det är två olika modeller som använts En för "get" och en annan för "start". Samtidigt är de inte tillräckligt olika för att ge en egen effekt.

Rent allmänt känns det som om det är 3 olika element som bara är placerade i närheten av varandra. Inget spel med likhet/kontrast, närhet/avstånd etc. Jag saknar integration som gör det till EN logga

Usch vilket sågande - men det är vad jag tycker

  • Medlem
  • 2008-06-26 22:53

En annan tanke på samma koncept

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 06:36
Ursprungligen av boma:

En annan tanke på samma koncept

Prova en annan serif, typ Goudy eller Caslon och kolla hur det ser ut.

Eller prova en bra linjär typ Akkurat

testa bara

  • Medlem
  • 2008-06-27 10:42

Tack Tangen Goudy fungrade bättre.

Jag testade ditt förslag Katinka med att låta spermien gå mellan orden och sätta bollen i tvåan, men mittdelen av loggan blev lite väl överlastad, allt krockade där. Men med nytt typsnitt fick jag bort kantigheten i tvåan. Nu ska jag bara lira lite med bollen och swooshen. Jag la på gradient i bollen. Men jag vet inte om jag ska göra den platt igen. Risken är att symbolen snart kommer att se ut som Sony Ericssons logga.

  • Medlem
  • 2008-06-26 22:44

Det är bra att du sågar här. Jag trevar lite. Min uppdragsgivare har vissa önskemål som är svåra att infria.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 23:44

Bättre!
Men 2:ans serifer och starten på ikonens två svarta linjer känns fel, oharmoniskt utan kontrastverkan

En idé - använda den gula bollen i 2:ans övre del - låta "spermien" gå över "get" och under "start"

1
Bevaka tråden